Nekromanti Järnringens nya svenska fantasy-rollspel

bladerunner_35

Warrior
Re: Nytt svenska fantasy-rollspel

Oj vad mycket som händer just nu.

Vad kul. Det ska bli spännande att se vad detta blir för något. Stämningstexterna är riktigt bra.

Edit: Eller är det bara ett omständligt aprilskämt - "Titta in om åtta dagar"?

Storuggla

Champion
Det här var fan i mig intressant, Järnringen gjorde bra saker när de höll på. Baserat på tidigare alster är jag positivt inställd. Men om åtta dagar är det första april, så det är ju lite oroväckande.

Storuggla, den förberedde har hög encumberence

Andy

Vila i frid
Vad hoppas vi på?

Reglerna hoppas jag är jämförbara med MUA. Det behöver inte vara BRP men egenskaper, färdigheter och förmågor vill jag gärna se. Sen om det är T20, 3T6 eller 4T12 spelar mindre roll.

Världen får gärna vara tajt, liten och intim. Det får också gärna vara konstig fantasy utan tolkieanskt arv.

Saker som skulle få mig mycket intresserad är om det finns mutationer, rymdvarelser, parallella världar, magisk energi.

Jag tänker mig Dark Sun, Skyrealm of Jerune och Fading Suns.

Detta är bara spekulationer och önsketänkande. Det ska bli spännande att se vad det är.

Andy

Vila i frid
Storuggla said:
Det här var fan i mig intressant, Järnringen gjorde bra saker när de höll på. Baserat på tidigare alster är jag positivt inställd. Men om åtta dagar är det första april, så det är ju lite oroväckande.

Storuggla, den förberedde har hög encumberence
Det stod åtta dagar igår också. Vad det betyder vet jag inte.

Sen kommer dom att hålla något på konventet Nordsken men det kan ju vara fejk.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nordsken som sådant är dock inte fejk. Konventet har gått några gånger hittils, och har väl egentligen tyngdpunkten på digitala spel, varför jag misstänker att det inte gjort något större avtryck i WRNUs medvetande.

Arfert

Facit
Jag hoppas på ett Mutant Dark Ages. Det visar sig att det alltid funnits rubbitar och älgmän, och M:UA är i en parallellvärld. :gremwink:

Botulf

Hero
Arfert said:
Jag hoppas på ett Mutant Dark Ages. Det visar sig att det alltid funnits rubbitar och älgmän, och M:UA är i en parallellvärld. :gremwink:
F-n vad ballt det skulle vara :gremooo:

wilper

Några lyckliga ögonblick där såg jag ett Mutant Chronicles - Dark Ages för min inre syn.

Det var vackert!

Max Raven

T12-kultist
Oooh. Kan vara intressant.

Verkar som man är någon slags nybyggare/flykting från en "katastrof" (eller revolution, eller anfall från svartalfer eller annat som kan ha med svartkonst att göra) och att ens "nya hem" inte är så obebott (eller tyglat av människor?) som de trodde.

Kan funka. :gremsmile:

J-klar vad mycket som händer i dagarna, f ö.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
wilper said:
Några lyckliga ögonblick där såg jag ett Mutant Chronicles - Dark Ages för min inre syn.

Det var vackert!
Och vips såg jag Ordo Cybertronicus, självgisslande munkar och nunnor som byter ut sitt svaga kött mot mästerligt konstruerade metallproteser. Jag hoppas du såg nåt annat, annars blir det ju bara 40K av alltihop. :gremsmile:

wilper

Mutant Chronicles - Dark Ages

Tja, Mutant Chronicles var ju inte så jättelångt från 40K från början ...

Men jag såg typ riddare som spöade på en hord av gengångare under en svart sol.

Och någon sorts lädernunnor. Men mest rivaliserande riddarordnar som slåss mot odöda och värre styggelser.

bladerunner_35

Warrior
Andy said:
Vad hoppas vi på?

Reglerna hoppas jag är jämförbara med MUA. Det behöver inte vara BRP men egenskaper, färdigheter och förmågor vill jag gärna se. Sen om det är T20, 3T6 eller 4T12 spelar mindre roll.

Världen får gärna vara tajt, liten och intim. Det får också gärna vara konstig fantasy utan tolkieanskt arv.

Saker som skulle få mig mycket intresserad är om det finns mutationer, rymdvarelser, parallella världar, magisk energi.

Jag tänker mig Dark Sun, Skyrealm of Jerune och Fading Suns.

Detta är bara spekulationer och önsketänkande. Det ska bli spännande att se vad det är.
Det där är alldeles för mycket Mutant (som jag aldrig gillade) för min smak.

Nä, jag vill ha något helt nytt, originellt (så långt det nu går) och fräscht.

Jag hoppas på utforskning (både av en ny värld och nya kulturer), överlevnad (i kamp mot elementen) och smygande skräck utan Cthulhu-vibbar och gore. Gärna en stor dos Shadows of Esteren nu när jag tänker efter.

Jocke

Man med skägg
Jag hoppas på chronopia, palnescape och doctor who som inspirationskällor.

Leon

Leo carcion
Om detta är sant (vilket vore fantastiskt, men just datumet är ju värt att notera...) så tror jag att det rör sig om nord-nordisk, naturromantisk vildmarksfantasy. Det känns som att det är det som texten pekar på, och det känns också som ett område Järnringen skulle vara intresserade av.

Hellmer

Veteran
Artikeln i Fenix gjorde mig intresserad! Verkar bli tyngre och mer inriktat på överlevnad och att göra val för ett kollektiv (folket) så väl som i en rollspelsgrupp. Lät som att det inte blir ett standardrollspel i världen utan att det följer med några/någon ny regeltvist. Dock verkar det som att de "gör" en Fantasy Flight och planerar att släpa fyra olika böcker. En för varje typ av "rollperson". MD, MM, M, och Psi-M. Men det verkar i alla fall som att det blir en grundbok och sen tre stycken påbyggnads med äventyr och regler för respektive "rollperson/ras".

Ändrad av Hellmer: Nu blandade jag helt ihop och postade mina tankar om Mutant: År noll i fel tråd. Så kan det gå när internet är på.