Nekromanti Järnringens SF-rollspel

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Järnringens SF-rollspel
Nu vet vi äntligen vad Järnringens SF-projekt är. Det är ett science fiction-rollspel med namnet Coriolis.

Gå till nyheten/notisen

Ackerfors

Alas, your rapids!
Av bilder och texter att dömma verkar det som en helt sjukt ball värld. Lite svårt att sätta sig in i vad det blir för rollspel dock. Informationen om spelandet verkar knapphändig.
Någon som kan svara på hur långt spelet är kommet?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag vill ha det! NU!

Det är egentligen allt jag vågar säga än så länge. Man får inte mycket information från hemsidan än så länge, men det man får verkar spännande. Det kan vara jag som projicerar mina egna fördomar om intressant science fiction, men jag får lite trevliga Alastair Reynolds-vibbar från beskrivningarna, och det kan inte vara fel.

/tobias

Gardener

Champion
Vafaaaan!?

Det är ju exakt samma upplägg som en gammal idé jag haft. Det är så skrämmande likt med bakgrundshistorien att om jag varit det minsta lilla konspiratoriskt lagd så hade jag varit övertygad om att Järnringen hackat min burk för att sno min beskrivning av det. =]

Det verkar dock vara mycket bättre känsla i Järnringens idé och det känns som om det skulle bli mycket roligare att spela i. Det var länge sedan jag varit så spänd inför ett rollspel som jag är inför detta, och då har jag ju inte hunnit se mycket information om det än!

Schabbla inte till detta nu bara, Järnringen! Ge oss världens bästa rymd-SF! Jag vill ha, jag vill spela, jag vill drömma mig bort!

Var förhandsbeställer jag?

ÄlveKatt

Veteran
Hård SF?

Är det någorlunda hård SF så köper jag antagligen spelet så fort jag fått se några recensioner.

Jag är dock rädd att varken Babylon 5 eller Firefly kan klassas som hård SF.

OT
Ett spel i Revelation space universat skulle vara oerhört intressant.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mums!

Jag har inte hunnit mer än att skumma texten och spana in bilderna men det verkar mycket lovande. Dessutom är ju Järnringen duktiga på att producera gedigna rollspel så jag har stora förhoppningar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Vafaaaan!?

[ QUOTE ]
Det är ju exakt samma upplägg som en gammal idé jag haft. Det är så skrämmande likt med bakgrundshistorien att om jag varit det minsta lilla konspiratoriskt lagd så hade jag varit övertygad om att Järnringen hackat min burk för att sno min beskrivning av det. =]

[/ QUOTE ]

Med den fördelen att du slipper skriva klart det själv, och någon annan ritar bilderna. :)

Rosen

Myrmidon
Sånt händer

om jag varit det minsta lilla konspiratoriskt lagd så hade jag varit övertygad om att Järnringen hackat min burk för att sno min beskrivning av det.

"Om jag inte visste bättre skulle jag ha svurit på att White Wolf hade en kabel till min hårddisk!"
(Stefan Burström, Lancelot Games, när han såg reglerna till Vampire)

--
Åke

Eksem

Champion
Oj, jag blev jättesugen på att spela Halo när jag surfade runt där. Halo som pen and paper-RPG, med ett fräscht regelsystem? Jag behöver ett bra rollspel med regler för att meja ner aliens med laservapen, nu! Hoppas inspirationen från Aliens innehåller sånt.

Vad jag inte vill ha är nån jävla diplomat-SF i Babylon 5-stil, jag vill ha filosof-action!

Dilandau

Myrmidon
Verkar fräckt. Men det mesta låter jäkligt häftigt när man får ett Juicy Bits-sammandrag av det.

Väntar med spänning på mer info.

EchonCique

Hero
Arghel min börs!

Det låter helt underbart. Eller. Väldigt likt de tankar jag har på det scifispel jag dragit upp riktlinjerna för.

Inspirationskällorna är likaså mina egna. Wow.

Jo. Jag är på. :gremsmile:

Jake Steele

Warrior
Raden om mäktiga varelser i gasjättens djup fick mig direkt att tänka på Iain M Banks "The Algebraist" ...på gott och ont...

Låter som ett jäkligt coolt spel, iaf.

A.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Raden om mäktiga varelser i gasjättens djup fick mig direkt att tänka på Iain M Banks "The Algebraist" ...på gott och ont...
Det var även min första association. Men jag kan inte förstå vad det skulle kunna finnas för ont i att hämta inspiration från Iain Banks? :gremwink:

/tobias

Gardener

Champion
Re: Vafaaaan!?

Jag vet, det är helt suveränt. Varför skriva själv när någon annan kan göra det istället, då får man ju dessutom fördelen med spänningen att upptäcka världen de bygger upp. =]

Gardener

Champion
Re: Sånt händer

Hehe, verkligen. Tycker det händer alldeles för ofta för att man ska kunna ignorera teorin om ett tankemoln där allas undermedvetna idéer samlas...

Vill minnas att jag hade stora planer på ett rollspel i vilda västern en gång i min barndom när nåt skumt spelföretag kom och gav ut Western.

Jake Steele

Warrior
Det finns mycket fint att hämta från Banks men just invånarna i gasjätten från The Algebraist är inte något jag vill ha i ett rollspel. De funkar en gång men skulle bli tröttsamma och inte så mystiskt skrämmande.

A.

Johan K

Gammal & dryg
Fasen, det här verkar ju vara riktigt najs juh !
Ska bli mycket spännade att få se det här..

/ Johan K, som inser att mycket pengar kommer att gå åt till rollspel.. =)

Foggmock

Myrmidon
Raaaaaah! Jag har inte råd!

Nu får tamejfan alla bra rollspelsproducenter ta och lugna ner sig lite! Snart kommer Göborg och Hindenburg, min älskade till Mutant, och det är liksom 500 spänn (250 resp. 350 är inte omöjligt), och sen Coriolis med massa splatbooks? Fyfan, jag hörde någonting kvida på golvet och jag tror det var min plånka.

I övrigt: Det hade faktiskt inte alls skadat, till skillnad från vad äggen på forumet tycker, om generationsskeppet faktiskt kom från jorden och faktiskt var de människor som flytt katastrofen vi spelar efter i Mutant (jag tror den där meningen är korrekt, om än fuckad).

Det hade inte förstört något av stämningen alls, folket på skeppet känner ju inte till något av djurmutanterna eller efterkatastrofenvärlden på jorden och den enda anknytningen blir ju i saker som inte påverkar spelet. Cameos och åsyftningar är ju inget Järnringen skyggat för tidigare, så... Huvudsaken för min del är att systemet blir bra, jag är hjärtligt trött på BRP-derivat och Mutants största svaghet var just systemet även om det inte på något sätt är dåligt.

JonasM

Veteran
Re: Raaaaaah! Jag har inte råd!

"Äggen på forumet" är bland annat JAB själva. :gremsmirk:

De har uttryckligen sagt att MUA och Corliolis är två helt olika spel vad gäller stil, regler och mytologi. Paralleller och referenser mellan de båda spelen är icke-existerande eller oavsiktliga.

Så är det sagt i alla fall. Men det hindrar ju inte att slutresultatet blir något helt annat ...

Foggmock

Myrmidon
Re: Raaaaaah! Jag har inte råd!

Ja, jag vet! Därför är de ägglon! Ärkeägglon! Raaaaah!

Det hade ju varit så mycket ballare om det varit som JAG tycker. :gremcrazy: :zeppelinare: :tekopp: