obak
Hero
- Joined
- 17 Jul 2013
- Messages
- 1,251
"Man is the measure of all things"
-Protagoras
Sitter och klurar lite på hur man skulle skapa ett system för skalbar storlek. Hitinills har jag kommit fram till följande.
Vi behöver en utgångspunkt, ett normalläge. Den varelse vi utgår ifrån för att mäta alla andra varelser. Eftersom författaren är Vit, Hetrosexuell och Man så är det såklart detta vi utgår ifrån. Hade författare varit Neonblå, Dendrofil och Plflnx så går det lika bra.
Vår WASP är för enkelhetens skull 180cm lång och väger in på 80kg i medvind.
Han har storleksfaktor (s): 1, våran baseline.
Hans styrka beräknas utifrån tvärsnittsarean av han muskler, s^2*en godtycklig konstant, Vikten är kuben på hans storlek s^3*en annan godtycklig konstant (80kg).
Eftersom detta är ett rollspel så måste han såklart ha ett vapen med vilket han kan försvara sig mot orcher och andra främmande raser som hotar hans posistion på toppen av näringskedjan, Dimensionerna för hans vapen är s^3*en tredje godtycklig konstant, läng*bredd*höjd.
Se, nu är han nästan klar, strålande i sin majetsät, på toppen av näringskedjan, oemotsagd, stark, briljant!
Ve och fasa! En sabeltandad tiger! Här gäller det att lägga benen på ryggen och fly ärofullt så han kan komma tilbaka med tio kompisar!
Hans hastighet är hans styrka/hans vikt, eller s^-1*konstant.
Vad får vi då om vi matar in några andra värden för s?
Beskåda:
Vad säger då oss detta?
För det första så gör det ont som fan att få på käften av en rese, dubbelt så stor innebär fyra ggr så stark.
Det andra det säger oss är att resar väger en hel del, hela åtta gånger mer!
Detta innebär såklart problem, bara fyra ggr starkare men åtta gånger fetare innebär att man inte är speciellt snabb.
Alla värden är dock relativa till människor och människoliknande varelser och jag har inte tagit med i beräkningen effekten på dubbelt så långa lemmar på varesig förflyttning eller kraften från ett slag.
-Protagoras
Sitter och klurar lite på hur man skulle skapa ett system för skalbar storlek. Hitinills har jag kommit fram till följande.
Vi behöver en utgångspunkt, ett normalläge. Den varelse vi utgår ifrån för att mäta alla andra varelser. Eftersom författaren är Vit, Hetrosexuell och Man så är det såklart detta vi utgår ifrån. Hade författare varit Neonblå, Dendrofil och Plflnx så går det lika bra.
Vår WASP är för enkelhetens skull 180cm lång och väger in på 80kg i medvind.
Han har storleksfaktor (s): 1, våran baseline.
Hans styrka beräknas utifrån tvärsnittsarean av han muskler, s^2*en godtycklig konstant, Vikten är kuben på hans storlek s^3*en annan godtycklig konstant (80kg).
Eftersom detta är ett rollspel så måste han såklart ha ett vapen med vilket han kan försvara sig mot orcher och andra främmande raser som hotar hans posistion på toppen av näringskedjan, Dimensionerna för hans vapen är s^3*en tredje godtycklig konstant, läng*bredd*höjd.
Se, nu är han nästan klar, strålande i sin majetsät, på toppen av näringskedjan, oemotsagd, stark, briljant!
Ve och fasa! En sabeltandad tiger! Här gäller det att lägga benen på ryggen och fly ärofullt så han kan komma tilbaka med tio kompisar!
Hans hastighet är hans styrka/hans vikt, eller s^-1*konstant.
Vad får vi då om vi matar in några andra värden för s?
Beskåda:
Vad säger då oss detta?
För det första så gör det ont som fan att få på käften av en rese, dubbelt så stor innebär fyra ggr så stark.
Det andra det säger oss är att resar väger en hel del, hela åtta gånger mer!
Detta innebär såklart problem, bara fyra ggr starkare men åtta gånger fetare innebär att man inte är speciellt snabb.
Alla värden är dock relativa till människor och människoliknande varelser och jag har inte tagit med i beräkningen effekten på dubbelt så långa lemmar på varesig förflyttning eller kraften från ett slag.
Attachments
-
41.4 KB Views: 1