Fanken, det där blev jag nästan inspirerad att göra ett program för (som ersätter walkie talkien alltså, man behöver fortfarande bräde och sånt). Borde vara ganska okomplicerat.
Ja, det borde vara jätteenkelt. Det svåraste är nog att ange vad alla rutor skall förknippas med för ljudeffekt.
Här kan man se vilka knappar som fanns på Walkie Talkien. "Clue" fick tjuven att gå vidare (den tryckte man på i början av draget), "Tip" visade som sagt tjuvens rutnummer, och "Arrest" tryckte man på, följt av ens rutnummer, när man trodde sig stå på samma ruta som tjuven.
Spelplanen och lite stuff kan betraktas
här. Observera att de fyra butikerna har varsin siffra på fasaderna (när tjuven tar sig in någonstans så kan man se i vilken butik han är, men var han är exakt, det vet man förstås inte. De röda rutorna är värdesaksrutor. När tjuven går på en sådan ruta så ökar hans reward, så den tjuv som har gäckat detektiverna riktigt länge är också mest värdefull.)
Stop Thief skulle vara toppen att kunna spela som brädspel med en bärbar dator vid sidan om. Och du har rätt, det vore verkligen inte svårt att göra själva programmet. (en grej med tjuvens förflyttning är dock att han aldrig går tillbaka direkt i sina egna fotspår, så man måste nog programmera olika "slingor" för tjuvförflyttningen snarare än att bara slumpa det helt fritt.)