Nekromanti Jävla klassiker!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Cluedo

Hur tänkte de att det skulle funka på något annat sätt än att den som slår bäst på tärningarna inte kommer vinna?
Jag är trött och sjuk (igen), så jag missade kanske nått ironiskt eller skämtsamt där. Tärningarna spelar väl inte så stor roll i Cluedo?

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Schackvarianter (OT)

En annan variant jag hade var ett program som jag pysslade ihop som ritade upp bräden för 3 eller fler spelare (fast de blev lite konstiga (om än helt korrekta) över 7-8 spelare). Man kunde göra riktigt roliga drag, som tex att skydda en pjäs genom att ställa den på en ruta där alla kunde slå den, vilket innebär att ingen vågar.

Bäst funkade det dock på fem spelare, då man spelade mot de två spelare som sitter mitt emot och därmed kan samarbeta lite med de två som man har bredvid sig (men de två spelar mot varandra, så räkna inte med att samarbetet funkar friktionsfritt). På så sätt så blev det inte lika farligt att ge sig ut i mitten och spelet blev aktivare, samtidigt som det blev lite diplomati i det.

Tyvärr dog programmet i den stora diskkraschen, men jag känner på mig att jag ska skriva om det någon dag.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Cluedo

Jag är trött och sjuk (igen), så jag missade kanske nått ironiskt eller skämtsamt där. Tärningarna spelar väl inte så stor roll i Cluedo?
Jo, för det gäller att ta sig så snabbt mellan rummen som möjligt. Eller använder man inte tärningar i spelet? Har jag fått allt om senildementfoten? Minns bara att jag som ung tonåring tyckte spelet sög eftersom det inte hade någonting att göra med skicklighget, utan bara vilka som han ställa relevanta frågor först, dvs komma in i rätt rum.

//erik. ska spela ars i kväll *förväntansfull*

seinet

Swashbuckler
Re: Ett försvar, ett tillägg och en variant

Det betyder att om det går dåligt för svart på ena sida, så går det betydligt bättre för svart på andra
Det kallas Schok (eller hur man väljer att stava det), andra roliga varianter är: Pistolschack (varje pjäs har ett skott var som de kan skjuta ner andra pjäser med (som att slå ut en pjäs utan att flytta den egna), Laserschack (som pistolschack fast varje pjäs har en laserpistol som går hur långt som helst i anfallsriktningen och även går igenom pjäser, bönderna bär speglar och reflekterar laserstrålen), Simultanschack (en spelare spelar mot flera personer samtidigt), Raketschack (vit gör ett drag, svart gör två drag, vit gör tre drag, svart gör fyra drag...) och så finns det ju vanligt schack också, fast med olika tid som blixtschack där man bara har 5 minuter var att spela ett parti.

/Seinet Wintermute - Kommer fortfarande ihåg lite :gremtongue:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nja

Visst används tärningar för förflyttning, men i grund och botten är det ju själva frågorna som är de viktigaste. Förflyttningen spelar inte så stor roll, och man ska bra tur för att lyckas slå 6:or hela tiden när man ska förflytta sig. Enligt min erfarenhet spelar inte förflyttningen en avgörande roll för vem som vinner, det är frågorna och slutledningen som spelar roll. Och en del gissningstur, såklart.

Visst, i enskilda partier där man måste rusa till rätt rum och alla vet vilket rum det är kan det ju spela roll, men riktigt så funkar det väl oftast inte. Det är väl en eller två som lyckas ställa rätt frågor och ha rätt kort, som sedan lökar omkring i fel rum för att lura alla andra och sen lixom smyger iväg och gissar vem mördaren är.

M.

Krille

Super Moderator

Tärningarna hjälper en mycket riktigt snabbt mellan rummen, men det har ingen inverkan på spelet. Spelet handlar snarare om att pricka av omöjliga kombinationer av mördare, rum och vapen, så att det till slut bara finns en möjlig kombination kvar. På den punkten så spelar tärningen inte så stor roll annat än möjligen att avgöra ordningen på kombinationerna.

Rising

Vila i frid

Jo, för det gäller att ta sig så snabbt mellan rummen som möjligt.
Nä, du är lökmeister. Genom att observera hur motspelarna agerar så kan man ju göra väldigt välunderbyggda gisnningar om vilka bevis de har, så en spelare som är väldigt snabb och får ställa många frågor tar också och avslöjar väldigt många ledtrådar om sina egna bevis. Däremot så är hela grejen med förflyttning i spelet rätt pudas, men som jag kommer ihåg det så var det största problemet att man hade så stor makt av att kunna anklaga ens farligaste motspelare i dåliga hörn av spelplanen.

Jag hade b-versionen Brottsplats: Titanic som var helt mängul, däremot. Jag blev så arg på det spelet att jag, för att kunna använda spelplanen till något, skrev om reglerna och uppfann spelet "knullbåten" där man skulle sprida varsin könssjukdom bland så många passagerare som möjligt innan båten sjönk. Det var mycket roligare.

Lindenius

Swashbuckler
*ber om ursäkt*

Jahapp, då var det bevisat att det var allt för länge sedan jag spelade Cluedo för att egentligen minnas.

Jag ber Cluedo om ursäkt.

//erik. ska mosa potatisen nu

MongoMan

Swordsman

Jag hade b-versionen Brottsplats: Titanic som var helt mängul, däremot. Jag blev så arg på det spelet att jag, för att kunna använda spelplanen till något, skrev om reglerna och uppfann spelet "knullbåten" där man skulle sprida varsin könssjukdom bland så många passagerare som möjligt innan båten sjönk. Det var mycket roligare.
Haha! Jävlar vad bra. :gremlaugh: Hur var reglerna?
Vad är det som är så dåligt med orginalspelet?

Rising

Vila i frid

Hur var reglerna?
Äh, man försökte förflytta resenärspjäser så att de kunde träffas två och två i något rum (en heteromanspjäs och en kvinnopjäs, två bögpjäser eller två kvinnopjäser (yeah, alla tjejer är förstås bisexuella) eller vem som helst och sexgalningspjäsen) så att de kan smitta varandra. Man kunde alltså lira väldigt defensivt genom att manövrera massor av resenärer på så vis att det inte gick att ha sex med dem (de är för pryda för att ha sex om någon annan befinner sig i rummet och tittar på). Spelmässigheten handlade delvis om paktbyggande, men också om att analysera i vilken del av fartyget som det var enklast att sprida sin smitta så snabbt som möjligt. Kvinnor var ideala för breda smittor, men de hade sex långsamt med varandra. Bögarna kunde ha sex mitt i deras rörelser, så de var snabbast. Problemet var att de inte kunde smitta några andra än varandra och sexgalningen.

Vi använde typ Riskpjäser för resenärerna, har jag för mig.

I det riktiga spelet så funkar det precis som Cluedo med en massa misstänkta personer, mordplatser och vapen, men även motiv (det var ballt) och tid (vilket var trist). Problemet var att man inte hade utfrågningar som i Cluedo, utan bara gick omkring och samlade på sig ledtrådar genom att fnatta omkring över båten så snabbt som möjligt. Det fanns dessutom två extremt frustrerade rum; spådamen och radiorummet, där man bara fick ledtrådar om man hade tur (50% chans hos spådamen,i radiorummet så ändrades hela tiden radiokontakten via händelsekort, så det gällde att passa på när man inte befann sig i radioskugga). Men spelet var helt pudas och jag tror inte att jag någon gång hamnade inför en valsituation där jag fick valde att göra något annat än det fullständigt uppenbart bästa alternativet.

Troberg

Sinister eater

Äh, man försökte förflytta resenärspjäser så att de kunde träffas två och två i något rum (en heteromanspjäs och en kvinnopjäs, två bögpjäser eller två kvinnopjäser (yeah, alla tjejer är förstås bisexuella) eller vem som helst och sexgalningspjäsen) så att de kan smitta varandra. Man kunde alltså lira väldigt defensivt genom att manövrera massor av resenärer på så vis att det inte gick att ha sex med dem (de är för pryda för att ha sex om någon annan befinner sig i rummet och tittar på). Spelmässigheten handlade delvis om paktbyggande, men också om att analysera i vilken del av fartyget som det var enklast att sprida sin smitta så snabbt som möjligt. Kvinnor var ideala för breda smittor, men de hade sex långsamt med varandra. Bögarna kunde ha sex mitt i deras rörelser, så de var snabbast. Problemet var att de inte kunde smitta några andra än varandra och sexgalningen.
Jag har bara en sak att säga:

Det görs för få sådana spel!

Troberg

Sinister eater
Stop Thief (ascoolt spel där man använder en "walkie talkie" som spelar upp ljudeffekter som guidar en till var boven befinner sig. (typ man hör "wup-wup" (=två steg på en matta) "crash" (=går igenom ett fönster) "tappy-tappy-tappy" (=två steg på vägen utanför) och så försöker man följa efter inbrottstjuven med sin deckare. Man kan använda "tips"-kort för att få se i displayen var tjuven är (men medspelarna får inte titta!) och när man tror att man hittat tjuven så knapar man in en kod i walkie-talkien, varpå den sedan talar om huruvida man har haft rätt eller inte (och har man fel så går den typ tio steg på raken i rask takt, och då är det lätt hänt att man villar bort honom helt och hållet, inte minst för att han kan ta sig från en tunnelbanestation till en annan i ett nafs, och de befinner sig på helt skilda hörn av planen)
Fanken, det där blev jag nästan inspirerad att göra ett program för (som ersätter walkie talkien alltså, man behöver fortfarande bräde och sånt). Borde vara ganska okomplicerat.

Rising

Vila i frid
Fanken, det där blev jag nästan inspirerad att göra ett program för (som ersätter walkie talkien alltså, man behöver fortfarande bräde och sånt). Borde vara ganska okomplicerat.
Ja, det borde vara jätteenkelt. Det svåraste är nog att ange vad alla rutor skall förknippas med för ljudeffekt.

Här kan man se vilka knappar som fanns på Walkie Talkien. "Clue" fick tjuven att gå vidare (den tryckte man på i början av draget), "Tip" visade som sagt tjuvens rutnummer, och "Arrest" tryckte man på, följt av ens rutnummer, när man trodde sig stå på samma ruta som tjuven.

Spelplanen och lite stuff kan betraktas här. Observera att de fyra butikerna har varsin siffra på fasaderna (när tjuven tar sig in någonstans så kan man se i vilken butik han är, men var han är exakt, det vet man förstås inte. De röda rutorna är värdesaksrutor. När tjuven går på en sådan ruta så ökar hans reward, så den tjuv som har gäckat detektiverna riktigt länge är också mest värdefull.)

Stop Thief skulle vara toppen att kunna spela som brädspel med en bärbar dator vid sidan om. Och du har rätt, det vore verkligen inte svårt att göra själva programmet. (en grej med tjuvens förflyttning är dock att han aldrig går tillbaka direkt i sina egna fotspår, så man måste nog programmera olika "slingor" för tjuvförflyttningen snarare än att bara slumpa det helt fritt.)

Troberg

Sinister eater
en grej med tjuvens förflyttning är dock att han aldrig går tillbaka direkt i sina egna fotspår, så man måste nog programmera olika "slingor" för tjuvförflyttningen snarare än att bara slumpa det helt fritt.
Nejdå, det är enkelt, det är bara att markera passerade rutor som opasserbara ett visst antal rundor framåt. För att sedan se till att han inte bara vandrar runt en viss punkt så slumpar man förflyttningarna så att rakt fram är mest sannolikt och svängar är mindre sannolika.

Frågan är snarare om man ska försöka emulera (egentligen snarare simulera om man ska vara strikt) originalet eller om man ska inspireras av det och försöka förbättra det? Man kanske till och med skulle ha ett alternativ där det körs helt i datorn, antingen i hotseat-variant eller nätverk.

PAX

Jordisk Äventyrare
Fia med knuff? *Gääääääsp* Till och med ännu mer ospännande än Trivial Pursuit.

Fia med knuff kommer definitivt vara den orsakande faktorn till att Tredje Världskriget bryter ut...

Troberg

Sinister eater
Fia med knuff kommer definitivt vara den orsakande faktorn till att Tredje Världskriget bryter ut...
Nja, det kan bli krocket också.