Nekromanti Ja! Äntligen! Fan vad glad jag blir! [länk]

Ackerfors

Alas, your rapids!
Åååååh, jag har verkligen längtat till det här. Ända sedan jag var liten har jag rådiggat det här djuret och äntligen, äntligen är det bekräftat!

Min blogg om'et
Aftonbladet om'et

(Ja, jag vet att det är Aftonbladet, men jag tar risken)

Nightowl

Champion
Bläckfiskar REGERAR!

Det är ju dom som Gud skapade jorden för. Vi människor är bara en konstig art på land som inte har någon betydelse i det stora hela!

Erik

Jaggernaut

Hero
Wegga! Wegga!

Åååååh, jag har verkligen längtat till det här. Ända sedan jag var liten har jag rådiggat det här djuret och äntligen, äntligen är det bekräftat!

Hahahaha!!! In your face! Alla ni som inte trodde på dessa giganter (vilka nu ni än är).

Det här borde firas eller något.

<font size="1">PS: Det är jätteelakt att göra länken felaktig, det tog typ minst tio sekunder extra att komma till artikeln.</font size>

/Jaggernaut - slingerbult.

Cohen

Swordsman
Yes!

Där satt den!
Nu måste vi bara få den att sänka ett skepp också, så är lyckan total.

Hitta fler stora djur!

G

Guest

Guest
Re: Bah,

den är ju bara åttaarmad, farliga bläckfiskar har tio armar, och tioarmade jättar finns också, men är inte lika vanliga, om man jämför vanliga åtta armade mot vanliga tio armade är ju som griseknoen och en vildsvinsgalt på pcp och ryssfemmor.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Glädjedödaren attackerar

Egentligen är de ganska små. 18 meter låter skitlångt, eller hur? Huvudet är dock bara ett par meter, armarna några meter till. Vad som är 18 meter är om man lägger ut den och mäter från huvudets ände till änden av de två fångstarmarna (som är mycket längre än resten av kroppen). Dess modesta vikt om blott tonnet visar också att det inte är någon massiv varelse vi talar om - inte det sagans sjömonster som äter fartyg.

En råtta på en halvmeter låter rätt långt det också, om man inte vet att över hälften av längden utgörs av svansen.

Att kaskeloten är jättebläckfiskens enda naturliga fiende beror inte på att den är det enda djur som skulle rå på en jättebläckfisk, utan på att kaskeloten är ett av få djur som klarar av att dyka ned på de djup där jättebläckfisken lever. Hade vargar kunnat flyga hade örnar också haft naturliga fiender.

Dewil

Jaggernaut

Hero
Re: Glädjedödaren attackerar

Hade vargar kunnat flyga hade örnar också haft naturliga fiender.

Säkert :gremwink: Det tror jag på då grisar får vingar och börjar flyga.

/Jaggernaut - fånar sig

Ackerfors

Alas, your rapids!
Glädjedödaren attackerar men missar

Att de skulle vara några Cthulhu-kloner har jag aldrig trott. Jag har läst in mig en del på just jättebläckfiskar och har god koll på vad som är "sant" och vad kvällspressen eller romanförfattarna skriver.
Ett huvud på ett par meter och armar på ett dussin meter är fortfarande orgasmiskt häftigt i min lilla värld.
Och att ha kaskeloten som fiende är rätt kartigt oavsett, eftersom kaskelotten är det tredje häftigaste djuret efter jättebläckfisken och näbbdjuret. :gremsmile:

Grendel

Warrior
Re: Glädjedödaren attackerar men missar

Och att ha kaskeloten som fiende är rätt kartigt oavsett, eftersom kaskelotten är det tredje häftigaste djuret efter jättebläckfisken och näbbdjuret.
Du glömde den tasmanska pungdjävulen och sengångaren.

Men visst, jättebläckfiskar är speciella eftersom alla vetat att den finns, men ingen hittat (levande) bevis för den tidigare. Lite som Yeti, Bigfoot eller Elvis. :gremtongue:

Jaggernaut

Hero
Vår vilda framtid

Är det någon som sett det på discovery?

Givet är att det är typ 100+ miljoner år in i framtiden och människorna är borta. Forskare får sitta och hitta på "troliga" scenarion på hur det skulle se ut.

Det var någon som var helt inne på bläckfiskar. De skulle breda ut sig på i havet och på land.

I havet skulle det finnas jättelika (intelligenta) bläckfiskar som kunde kamouflera sig som små bläckfiskar kan idag.

På land skulle det finnas mindre apbläckfiskar som med sina armar svingade sig fram bland träden.

Sedan skulle de finnas kolosser på flera ton som trampade omkring på sina muskelben.

Bara så att ni vet.

/Jaggernaut - Squidward

G

Guest

Guest
Re: Råttan attackerar[OT]

Bah en råtta på en halvmeter min råtta blev 1.2m där hälften var svans slå det du.

Krille

Super Moderator
"Varför satte dom ingen kamera på en kaskelot?"

Det har man faktiskt försökt med. Den satt fast medelst en fräck sugkopp bakom ryggfenan. Övriga kaskelotter var nyfikna på vad den där mystiska apparaten var och kikade på den, men de kom fram till att den nog var ofarlig och gjorde inte mer än buffade på den.

Nånstans ramlade kameran av och stack upp till ytan, så man fick tyvärr inte se något bläckfiskknaprande.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Råttan attackerar[OT]

Hibbahuba. Det var ingen liten parvel. Hm, det konfirmerar min mors berättelser om råttor stora som katter (och då menade hon inte liten honkatt modell jugoslavisk utan stor macho bondhankatt efter år av god jagt och motion) som gjorde ruschar över ladugårdsbacken vid Hågelby gård (och det var på tiden innan min släkt såg till att sälja gården till kommunen så att den blev något boring ställe där massa folk åker på utflykt och sabbar Ekotemplet och ställer upp en massa skitsaker på stora gräsmattan ner mot dammen... platser där min mor lekte som liten - förlåt, jag drömmer om att vinna xxx miljoner och köpa ut stället och återställa det i sitt ursprungliga skick...)

Tillbaka till råttan i alla fall. Råttorna som rundade nuvarande stallet på Hågelby var alltså grymt stora och skrämde livet ur min mor en sen kväll i skymningen. Vilket jag förstår, om de innehade denna ansenliga storlek... jag som inte riktigt trott på henne genom åren. :gremfrown:

Ulfgeir

Swashbuckler
Gigantiska bläckfiskar är coola. Ju större desto häftigare. Därmed basta.

Kan tänka mig att vissa restauranger gärna skulle vilja få tag i sådan stor bläckfisk... :tekopp:

/Ulfgeir