Nekromanti Ja(g) gräver vidare i gammel-DoD:s historia. Skräcktabellen rippad från Dragonquest!

G

Guest

Guest
I veckan började jag läsa det gamla rollspelet Dragonquest. När jag så småningom kom till spelledarskärmen så hittade jag skräcktabellen från Drakar och Demoner 2 - på engelska!
Jag orkar inte skriva av hela tabellen nu men bifogar några citat, så kan ni jämföra med DoD som ligger på nätet:

01-20 target is wary and suffers a subtraction of 5 from all Strike Chances for reminder of Pulse [=SR].
21-25 Target flies into a berserkrage...
26-76 Target flees as rapidly as possible away from the source of his terror.
77-90 Character is immobilized as if stunned and adds 5 to all subsequent rolls on the Fright Table this day.

DoD:s version är rakt av en översättning av DQ:s, sånär som på regelspecifika termer, att 26-76 blir 26-75, samt att det sista två punkterna är sammanslagna till en i DoD.
Min version av DQ (2:nd ed) utgavs 1982 och DoD 2 kom -84, så det råder föga tvivel om vem som plagierat vem.
Så vem bryr sig nu om detta?
Svaret är naturligtvis... Rollspelare!

Organ

Out of time, out of mind
Jag har för mig att det finns fler spår efter DQ i äldre versioner av DoD. Jag vill minnas att vissa besvärjelser har lyfts över mer eller mindre intakta.

G

Guest

Guest
Besvärjelserna i DoD 2 är väl samma som i DoD 1, dvs översatta från Magic World, eller har jag fel nu?