Nekromanti Ja vafan

thomaslind

Veteran
Nu när jag ändå håller på...

Jag tycker att Riotminds borde göra nån form av licensiering av DoD, så att andra kan göra äventyr och supplement till det. Ungefär som Wizards of the Coast med sitt d20 system.

Dom är ju inte precis blixtsnabba på att ge ut nya supplement själva.

Men Target kanske sätter käppar i hjulen där... :-/

Baldyr

Hero
mothugg

Jag tycker nog att RiotMinds har en ganska imponerande utgivningsplan för det här året. Man får nog ge dem en ärlig chans - spelet har har bara funnits i ett halvår... Jämför man sedan andra svenska rollspels utgivningsplan för det här året så lär DoD vinna ligan. Sedan går det egentligen inte att jämföra med utländska spel - den internationella marknaden tillåter utgivning i en helt annan skala.

Vad gäller att göra DoD till en öppen licens såsom Dungeons & Dragons så tror jag helt enkelt inte att det finns samma intresse för det som det finns för D20 i utlandet. Target Games lär exempelvis ha erbjudit NeoGames en sådan licens en gång i tiden, men NeoGames tackade såvitt jag vet nej.

Däremot tror jag att en internationell lansering är DoD är dödfödd - Drakar och Demoner är ett svenskt fenomen och det går inte att konkurrera med Dungeons & Dragons och D20 internationellt. Däremot tror jag mer på att ge ut Trudvang som en spelvärld/setting till D20, alltså till Dungeons & Dragons regler. På engelska då förståss. Bara de snygga böckerna med Bonners omslag skulle nog sälja. Om amerikaner sedan gillar "Det nordiska ljuset" (som visst är temat i Trudvang) är en annan sak. Men varför inte? Däremot tror jag som sagt inte att man kan konkurrerera med ett Basic Roleplaying-system i dagens läge. (Visst, Chaosium använder det fortfarande, men deras spel ges även ut i D20-versioner.)

Det kan påpekas att jag inte är DoD-spelare själv, utan min syn baseras på den bild av spelmarknaden jag har i egenskap av återförsäljare av bl a DoD.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Baldyr on 2001-05-26 23:57.</EM></FONT></P>

Vindhand

Myrmidon
hmm...

Vad gäller att göra DoD till en öppen licens såsom Dungeons & Dragons så tror jag helt enkelt inte att det finns samma intresse för det som det finns för D20 i utlandet. Target Games lär exempelvis ha erbjudit NeoGames en sådan licens en gång i tiden, men NeoGames tackade såvitt jag vet nej.

Jag hörde nästan det motsatta: att NG försökte köpa DoD-licensen men fick avslag...

Är det någon som vet den ev. sanningen bakom myterna?

Däremot tror jag som sagt inte att man kan konkurrerera med ett Basic Roleplaying-system i dagens läge. (Visst, Chaosium använder det fortfarande, men deras spel ges även ut i D20-versioner.)

Nja, CoC har kvar BRP även om det skall komma en D20-regelbok någon gång i framtiden (producerad av WotC, inte Chaosium). De (Chaosium) skall fortsätta stödja BRP-versionen.

Baldyr

Hero
myter

Vad jag har förstått så kontaktades NeoGames först av Target Games, som ville att NeoGames skulle ge ut produkter till Drakar och Demoner på licens. Target Games ämnade själva behålla rättigheterna till själva spelet, medan NeoGames endast skulle producera äventyr och moduler. Eftersom NeoGames inte skulle få någon som helst kontroll över själva spelet tackade man nej till erbjudandet. (Och fortsatte utveckla sitt egna fantasy-spel istället.)

Sedan vet jag att NeoGames blev mer intresserade när Target Games avvecklade sin spelproduktion och licensrättigheterna var till salu. Dessvärre var man för sent ute - rättigheterna var antagligen redan i RiotMinds ägo.

Jag är inte själv alltför inblandad i detta så jag kan inte svära på att det gick till exakt enligt ovan, men det är ungefär så jag har fått saken förklarad för mig i alla fall.

Vad gäller D20 kontra Basic Roleplaying så har jag egentligen inget att tillägga. Jag tror bara inte att det äldre systemet längre kan konkurrera med det nya, speciellt som D20 är en så kallad öppen licens. Därmed tror jag inte heller på en engelsk utgåva av RiotMinds DoD, med nuvarande regler som baseras på BRP. Däremot tror jag på en D20-licens av Trudvang, förutsatt att det blir lika bra som själva produkterna är snygga... Men jag är antagligen inte kvalificerad att uttala mig om den amerikanska marknaden...

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Vindhand

Myrmidon
Re: myter

Jag är inte själv alltför inblandad i detta så jag kan inte svära på att det gick till exakt enligt ovan, men det är ungefär så jag har fått saken förklarad för mig i alla fall.

Det låter mycket plausibelt dock...

Vad gäller D20 kontra Basic Roleplaying så har jag egentligen inget att tillägga. Jag tror bara inte att det äldre systemet längre kan konkurrera med det nya, speciellt som D20 är en så kallad öppen licens.

Jag kan hålla med i sak men inte i skäl. Jag tror inte något kan konkurrera med D20 vad gäller marknadsandel eller spridning men jag tror det har mer att göra med att det är D&D än att det är en "öppen" licens.
I sverige däremot...

Däremot tror jag på en D20-licens av Trudvang, förutsatt att det blir lika bra som själva produkterna är snygga...

Mjo... kanske... det är många som prövar D20-marknaden just nu så det är viss risk för "trängsel"... Att konkurrera mot D&D, Elric!, Harn o.s.v, kan bli litet knepigt.

Scanmaster_K

Veteran
Det kanske men det är ju lika bra att de gör det klokt. Och om de verkligen borde göra något så är det ju att köpa rättigheterna till mutant chronicles, det hade varit coolt.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.

Neeeeeeeej, vi ska inte få för oss att göra om Mutant Chronicles till något John Bauer inspirerat...

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.

G

Guest

Guest
Håler med, vi vill inte ha några guliga små mutanter, med röda luvor !

Renfield

Swordsman
Mutant Chronicles har faktiskt en väldigt häftig värld, som tyvärr har blivit totalt screwad av Targets sätt att göra bofferRPG av alltihopa...

"My power is everything, defeat is absurd!"