Nekromanti Jack Vance och rollspelsinspiration

anth

Vetefan
Jag såg att Jackson Games hade släppt en GURPS-bok som byggde på Jack Vances Tschai, planet of adventures.

Hur många olika rollspel har Vance inspirerat?
(förutom ovan nämnda kommer jag på Dying Earth och Dungeons and Dragons)

Vilken författare har skapat flest olika världar som inspirerat till rollspel?
(att svara Tolkien är inte rätt eftersom han bara har en värld som inspirerat - Mddle earth)

Krille

Lord
"Vilken författare har skapat flest olika världar som inspirerat till rollspel?"

Min gissning: Larry Niven, varav jag har Dream Park RPG och Ringworld, och det skulle inte förvåna mig om det finns en klase GURPS-moduler till hans världar också.

Dimfrost

Special Circumstances
Gamla DoD hade ju också ett memoreringsbaserat magisystem, och jag har för mig att Vance nämndes som inspiration antingen i någon Sinkadus eller i EDD. Jag antar att det är ett arv från BRP, och därmed bör samtliga fantasyspel med BRP-bakgrund vara influerade av Vance.

/Dimfrost

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Vilken författare har skapat flest olika världar som inspirerat till rollspel?
Skulle nog svara Michael Moorcock på den frågan. :gremlaugh:
Han har nog influerat nära nog minst hälften av alla fantasyrollspel, D&D inkluderat.

Staffan

Myrmidon
Nja, DoDs memorering är inte samma sak som memorering i Dying Earth-böckerna eller D&D. I de senare fungerar memoreringen som "ammunition" - du memorerar en besvärjelse, och när du lägger den så har du inte längre kvar den. I DoD så är memoreringen bara en begränsning på hur många besvärjelser du har tillgängliga på en gång, men man har en annan begränsning på hur mycket man kan använda dem (PSY).

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet att det inte gungerar exakt likadant i DoD som i Vances böcker, men jag vet också att någon DoD-författare (eller åtminstone någon Target-snubbe som var rejält insyltad i grejerna) rekommenderade just Dying Earth för att dess magisystem påminde så mycket om DoDs. Nu minns jag att det var just så här det stod, att Vances magisystem kunde ge bra inspiration, och inte att det explicit hade inspirerat regelsystemet i DoD. Det var nog bara en tolkning jag gjorde då, och som hängt kvar ända tills nu. Så du har ju helt rätt.

/Dimfrost

Archer

Swashbuckler
Re: Ganska uppenbart

Att det är Michael Moorcock, men man får även inte glömma Robert E Howard, som la en viktig grund. Michael Moorcooks skriverier var ju ett försök att skapa något som var en rak spegelbild av Robert E Howards stil, dvs lika men ändå motsatsen.

Archer

Swashbuckler
Re: Eat this! (OT)

"Feel the fur!"
Låter som något en figur i ett oerhört skumt kampsportspel skulle skrika, strax innan han rycker fram en rävboa och gnor den i nyllet på motståndaren...

(PS. Man ska inte posta saker på forumen efter 24 timmar utan sömn...)

Shaggy

Swordsman
Troberg tycker

Att du tycker att man ska "lösa" trådning med en massa "Re:" har vi förstått (och vad jag anser om det likaså), men varför i all världen tycker du att man ska bryta mot konventioner genom att även från början slänga in "Re:" som inte ska vara där? Om du nu ska omtolka "Re:" till att börja betyda "reply" så känns det ju väldigt fel.

Troberg

Sinister eater
Re: Troberg tycker

Att du tycker att man ska "lösa" trådning med en massa "Re:" har vi förstått (och vad jag anser om det likaså), men varför i all världen tycker du att man ska bryta mot konventioner genom att även från början slänga in "Re:" som inte ska vara där? Om du nu ska omtolka "Re:" till att börja betyda "reply" så känns det ju väldigt fel.
Ta det lugnt, jag skrev bara inlägget för att skoja, ingen djupare mening än så.

Shaggy

Swordsman
Re: Troberg tycker

Jo, jag förstod det (även om det inte framgick). Jag trodde dock att det låg ett visst mått av allvarligt menat tyckande i det också. Jag är inte upprörd, om du nu tror det; bara nyfiken.