Nekromanti Jag är en setting lawyer

God45

#PrayersForBahakan
Såååå.... Ja, jag har gått och blivit en setting lawyer. För Golarion av alla världar också. Suck... Och jag kan inte riktigt sluta heller. Jag vet uppenbarligen mer om världen än spelledaren som kör färdiga Pathfinder moduler i Golarion. Och vi är nu på The Isle of Terror. Och när jag får reda på att vi ska till The Isle of Terror freakar jag ut in character och börjar ställa extremt riktade frågor. Varför? Eftersom det är där huvudskurken i hela Pathfinder världen, The Whispering Tyrant, dog medan han slogs mot en gud och sedan blev världens mäktigaste Lich. Det här är något nästan alla i världen vet, det är allmän kunskap, och The Whispering Tyrant är en grej som alla som vet något om Golarion vet om. Varför? Killen är på framsidan av boken!

Men jag vet att det här inte är ok spelarbeteende. Jag hade inte uppskattat det om jag spellede. Men jag har svårt att sluta. Har ni några tips för att hantera de här tendenserna?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Sätt dig ned med din SL och diskutera igenom de delar av världen som ni ska spela i. Om din SL får ett hum om vad du vet och du får ett hum om vad SL kanske vill ändra eller inte ta hänsyn till så kan det bli riktigt bra. Du kan bli en tillgång istället för en belastning - men bara om SL vet att det är okej att säga "i kanon-Golarion är det som God45 säger, men vi kör att det är så här istället"

Lupus Maximus

Tekniker
Inte ok spelarbeteende? Om rollpersonen borde varit okunnig hade det varit metaspelande... Men om det är "allmänkunskap" i världen. Känns lite som om man spelar i nutid, och plötsligt säger spelledaren att andra världskriget aldrig tog plats i settingen.

Varför hade du inte uppskattat det om du var spelledare?

Om man gjort förändringar i en befintlig spelvärld, eller bara löst baserat på eftersom man som SL inte orkat sätta sig in i den, tycker jag att det är på sin plats att förvarna.

Ki-ai

Warrior
Du kan ta rollen av informatör, det är MYCKET roligare om mer än en röst berättar hur det ser ut i världen.

Eksem

Champion
Lupus Maximus;n84575 said:
Känns lite som om man spelar i nutid, och plötsligt säger spelledaren att andra världskriget aldrig tog plats i settingen.
Risken är väl att hela spelmötet blir bogged down i diskussioner om när den första semlan bakades, vilka fiskar som är plats- och tidstypiska för södra Tyskland 1631, huruvida det fanns handelsblockader med Island och när de första europeiska bosättningarna i Alaska dök upp och när man först träffade på pingviner egentligen. "Dante's Law", som jag kallar det.

Lupus Maximus

Tekniker
Eksem;n84630 said:
Risken är väl att hela spelmötet blir bogged down i diskussioner om när den första semlan bakades, vilka fiskar som är plats- och tidstypiska för södra Tyskland 1631, huruvida det fanns handelsblockader med Island och när de första europeiska bosättningarna i Alaska dök upp och när man först träffade på pingviner egentligen. "Dante's Law", som jag kallar det.
Jag har Pathfinder-reglerna, men inte settingen. Så för min egna del har jag inte en aning om kunskapen var motsvarande som att veta när första semlan bakades. Om det var fallet blir det en del metaspelande om inte rollpersonen är bakverkshistorikexpert.

Men om man nu har någon som är insatt vid bordet kan man alltid se till att utnyttja det. Den "akademiskt fastslagna åsikten" behöver inte stämma överens, så spelledaren har ändå en hel del spelrum.

Så säg att rollpersonerna är i södra Tyskland och skall äta fisk. Spelledaren har inte en susning, men en av spelarna åker på Oktoberfestivalen varje år och har full koll på vilken sorts fisk som äts i Bayern idag. Låt den spelaren bolla upp förslag om vad de får servererad, och spelledaren kan välja att säga "just det, det erbjuds." Kanske var fel, men i det parallella universumet åt man sådan fisk 1631.

Alternativt, som jag nämnde, förvarna. T.ex. "Jag bryr mig inte så mycket om hur de skapat världen, så om ni är insatta, glöm det ni kan för jag kommer improvisera och ändra vilt."

Med andra ord, jobba med förväntningshantering. :)

chrull

Stockholm Kartell
Lupus Maximus;n84575 said:
Inte ok spelarbeteende? Om rollpersonen borde varit okunnig hade det varit metaspelande... Men om det är "allmänkunskap" i världen. Känns lite som om man spelar i nutid, och plötsligt säger spelledaren att andra världskriget aldrig tog plats i settingen.

Varför hade du inte uppskattat det om du var spelledare?

Om man gjort förändringar i en befintlig spelvärld, eller bara löst baserat på eftersom man som SL inte orkat sätta sig in i den, tycker jag att det är på sin plats att förvarna.

Problemet är väl att bara för att det är "allmänkunskap" i världen betyder det inte att det är allmänkunskap kring spelbordet.

När jag spelleder i Golarion och någon av spelarna har bättre koll än mig så är de välkomna att vid lämpligt tillfälle sprida sin kunskap så att jag kan besluta om den kunskapen är sann eller inte i mitt Golarion. Så mitt råd till G45 är alltså att lägga fram det mer som "enligt böckerna så är den där ön lite såhär och såhär, stämmer det? Vet jag om det?" innan eventuella dramatiska IC-utspel.

Lupus Maximus

Tekniker
chrull;n84637 said:
När jag spelleder i Golarion och någon av spelarna har bättre koll än mig så är de välkomna att vid lämpligt tillfälle sprida sin kunskap så att jag kan besluta om den kunskapen är sann eller inte i mitt Golarion. Så mitt råd till G45 är alltså att lägga fram det mer som "enligt böckerna så är den där ön lite såhär och såhär, stämmer det? Vet jag om det?" innan eventuella dramatiska IC-utspel.
Funkar det med, men det beror till en del på spelstil. Behöver man bolla sådant hela tiden, även på det man tycker är uppenbar kunskap för världen, blir det lätt som i en spelgrupp jag spelat i, för att citera spelledarens frus intryck från att se oss spela "jag trodde det skulle vara mer dramatiskt och inlevelse, men det ser ju ut som ett affärsmöte då ni spelar."