Nekromanti Jag är erfaren, men min spelskock är inte det..

Hallon

Veteran
Nu skall vi återuppta rollspelandet (-91 års utgåva givetvis..) varpå jag finner följande problem: Jag har spelat i ca 4 år, och de som jag ska spela med har aldrig spelat.. Erfarenhetskrock? Jag ber er om lyckönskningar samt tips till hur jag skall kunna lära upp dem i grunderna snabbt samt hur jag skall lyckas bibehålla mitt tålamod (FV4..)

The brave do not fear the grave

Johan K

Gammal & dryg
Låt din skock läsa fantasy, så förstår de sammanhangen i fantasy. Sen att du kan låta dem läsa väl valda delar i böckerna så de fattar själva rolslpelet.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Dart

Warrior
Börja med att lägaa rollspelandet på en ganska enkel nivå så att dom förstår grunderna. Alltså ställ inte så höga krav på att dom skall rollspela sina personligheter väl utan se till så att dom förstår hur rollspel fungerar.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Johan K

Gammal & dryg
Jo, det är ju bra åxå !! Helt klart !!
Men det är ju en klar fördel om man har skapat sig en liten bild av spelet är och hur världen ser ut.

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Dom lär...

...sig fort. När vi börja var hela gruppen nybörjare, och jag fatta ingeting om att man skulle bara ha sin gubbe på ett papper och sen fantisera, men ack så fel ja hade, det var så j-vla kul, det kommer nog även dom tycka.

Liberate Tu-Temet Ex Inferis.
. . . eller på svenska . . .
Rädda Dig Själv Från Helvetet.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Dom lär...

Jo, det lär de göra !! Självklart !! Men för att förenkla det hela så är det ju alltid bra att läsa lite fantasy före...

Pazuzu

Warrior
Det där är ju skitkul.

Kör absolut inte nån hi-fantasy. Kör typ medeltid med smuts, sjukdomar och säckväv :gremsmile: Rollpersonerna kan vara typ 16-20 bast och springer runt i en mindre stad, typ kandra (så dom ser miljön på en fin karta) och gör småsinta saker. T.ex försöker komma undan nåt eller typ ja asså svårt att förklara. Enkla saker. De kanske råkar göra nått fuffens och blir eftersökta av stadsvakten och kanske måste överrumpla en vakt med bara händerna och en mindre mögglig trääpp :gremsmile: Sånt e askul när de från början får lära sej att tänka, samtidigt som det blir rätt mycket skratt å roliga situationer.

Rickard

Urverk speldesign
Mina råd och lyckönskningar

Läsa kanske inte är det bästa, dels för att du kan sno idéer från böcker och dels för att alla inte gillar att läsa. Visa bilder så att de vet hur "man ser ut" och förklara allting långsamt om rollformuläret som om du förklarar något för en idiot. Försök förklara sammanhängande.
Förklara lite utav raserna och visa karta över världen.

Lycka till!

/[color:green]Han</font color=green> som inte kommer ihåg vad vi gjorde när vi fick en ny spelare till gruppen

Sodivra

Champion
Ursäkta..

Ursäkta min arrogans, men det beror väl på hur SL hade tänkt sig världen och vad spelarna har lust att spela?

Det är ju inte så kul om alla hade tänkt dräpa drakar, och sedan blir tvingade att odla grisar../images/icons/tongue.gif

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!