roboman
Veteran
Jag har inte sett Inception men jag kan tänka mig att den kvalar in i den grupp filmer jag i en annan tråd kallade "den lagom smarta filmen".Bolongo;n177201 said:Den är mind-blowing för en publik som aldrig läst filosofi. Men den har bara sitt koncept, sedan görs inte så värst mycket med det.
Då är Matrix (den första) mer intressant, eftersom den inte bara har en setting, utan någon sorts plot också.
Tillräckligt smart för att ha någonting extra, någonting man inte fattar förrän i absoluta slutet, eller kanske måste kolla upp efteråt eller diskutera för att fatta, men ändå tillräckligt lättbegriplig för att folk ska förstå allt så snart de kollat upp den där grejen. Så blir folk impade. Om folk fortfarande inte förstår efter en KORT analys kommer de inte uppskatta filmen.
Eh... jag har ju som sagt inte sett just den filmen så jag vet inte om det stämmer. Men Nolan har ju, liksom Fincher, gjort flera "lagom smarta" filmer enligt min definition. Och de är allmänt hyllade.
Men OBS! Jag har inget förakt mot detta, även om det kanske låter så! Tycker tvärtom mycket om många filmer av detta slag.