Nekromanti Jag behöver er hjälp

Student HKR

Veteran
Hej!

Jag studerar psykologi på högskolan i Kristianstad. Jag är nu inne i en mycket spännande studieperiod i och med att jag skriver min C-uppsats. Jag skulle behöva er hjälp, men låt mig först få berätta lite kort om min studie.

Syftet med studien är att undersöka vilka attityder som i dag råder gentemot de psykiskt sjuka samt den svenska psykvården.
Är faktorer som kön, ålder och utbildning tongivande när det gäller vilka attityder vi har? Dessa är några av de frågor som jag söker svar på. Data insamlingen sker genom att ni, mina deltagare, får svara på en enkät.

En av svårigheterna är att få ihop tillräckligt många deltagare. Därför hoppas jag att ni på detta forum kan avvara de få minuter det tar att svara på min enkät. Ni kan när som helst avbryta om ni skulle ångra ert deltagande. Du förblir anonym och den data som fås fram kommer endast att användas till uppsatsmomentet.

Länk till enkäten: http://studhkr.weebly.com/

Länken leder er till en till en startsida som sedan tar er vidare till google.docs där enkäten finns.
Mer information än så kan jag tyvärr inte delge er i nuläget då det skulle kunna påverka era svar.
Men när ni avslutat enkäten så kan ni läsa en grundligare beskrivning av min studie, om så önskas.

Ni får mer än gärna sprida länken vidare till era vänner via Facebook eller på er arbetsplats etc.
Om det är något som är oklart eller om ni har några frågor innan eller efter ni deltagit så kan ni nå mig på: stud.psykologi@yahoo.com

Tack för ert deltagande

Kärlekscraft

Swordsman
Kan tycka att benämningarn som 'psykiskt sjuka' och 'varit behandlade av psykiatrin' är väldigt trubbiga. Vad ska avses? Svårt schizofrena eller personer med anorexia? Såvida det inte gäller allvarligare psykiska störningar som psykoser brukar de benämnas som 'tillstånd'. Alla diagnoser verkar ha tryckts in i samma mall.
Vimes said:
Det verkar som att nyanserna du tar upp är oviktiga för frågeställarens undersökning.

Hemuppgift: resonera kring var det är så. Pröva olika tolkningar tills du finner den du tycker är mest rimlig. Motivera ditt val. Minst 1 A4 datorskrivet, 12 punkter och radavstånd 1,5.
HKR Student said:
Hej Kärlekscraft och ni andra!

Jag är samma användare som Student HKR men det kontot kunde jag helt plötsligt inte logga in på längre. Så jag gjorde ett nytt konto då jag såg att det fanns frågor att besvara. Jag hoppas att detta konto ska fungera och om jag inte svarar på några frågor så beror det nog på att även detta kontot har slutat att funka.

Att man inte definierar begrepp/termer i attitydundersökningar är väldigt vanligt.
Detta är ett medvetet val av mig samt de forskare som arbetat fram den här enkätens frågor.
Tidigare vetenskapligt erkända enkätstudier inom detta område har använt sig av samma metod.

Dessa studier är ofta lite vaga när det gäller begreppsförklaringar då målet är att mäta vad deltagarna själva lägger in i begreppet utan att man har påverkat dem. Tanken är att deltagarna själva ska få avgöra vad man associerar till när man hör begreppet/termen psykiskt sjuk.
Om forskaren i enkäten beskriver vad han anser ska ingå i termen så talar man indirekt om för deltagarna att så här är rätt sätt att uppfatta och tänka om termen.

Man löper då stor risk för att ha påverkat deltagarnas attityder och enkätsvar i en viss riktning. Då går man miste om deras egna tolkningar, t ex de som enbart förknippar termen med ett visst beteende eller en sjukdomsbeskrivning.

Det är en avvägning som har både sina fördelar och nackdelar.

Ett liknande exempel finner vi i en enkätstudie som har till syfte att mäta attityder gentemot politiker. En enkätfråga kan här lyda "Kan man lita på svenska politiker?"

Deltagarna kan då tycka att det beror på vilket parti politikern tillhör. Men den informationen har forskaren utelämnat pga. att man är endast intresserad av dina samlade attityder och intryck av politiker som en grupp.

Och det är lite samma sak här med begreppet psykiskt sjuk.
Det var en bra ställd fråga och jag hoppas att du är någorlunda nöjd med svaret även om det blev lite för långt.

Och tack till er som svarat på min enkät
Kärlekscraft said:
Vimes: "Det verkar som att nyanserna du tar upp är oviktiga för frågeställarens undersökning."
Eh, jo. Var rätt svårt att besvara undersöknings frågor eftersom 'mental sjukdom' täcker ett väldigt spektrum med olika intensitetsnivåer.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Min första fråga är vad du spelar för rollspel? Min andra fråga är om det är ett sånt där test där man måste svara på samma fråga, fast lite annorlunda formulerad flera gånger?
HKR Student said:
Hej Rymdhamster!

Just nu tar studierna mycket tid så det blir endast spelet Dungeons & Dragons Online som jag har tid att spela.

Men längre tillbaka så spelade jag klassiska rollspel som Drakar och Demoner, var mycket förtjust i Greyhawk och tog även några turer till Staden Sigil i Planescape samt Ravenloft.

En del frågor liknar varandra men överlag så ska det inte finnas allt för många uppreppningar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det där var ju ett rätt uthärdligt test. Det tog mig bara ett par minuter (jag har varit med om sånna här enkäter som tar uppemot en halvtimme att svara på, och man måste svara på samma frågor om och om igen för att säkerställa någon slags kontinuitet).

Se nu till att plugga klart och börja spela rollspel igen!