Nekromanti jag behöver insperation!

glittersnus

Veteran
tjena! jag behöver lite insperation till mina två första lag i "kortspelet"!... jag funderar på ett lag som BARA är demoner! =) (fett) tex, de vanliga krigare är skellet (och då en magi som gör at efter en strid så får skeletten liv igen(sjölvklart i sin egen bas)). och de fetaste är feeta demoner som förgör byggnader med lilltån (aaaah!!! gryyymt!!!!!) . och de andra laget skulle kunna va typ alver, drakar och sånt... näää.. nu ble d konstigt. :gremtongue:. =(.. hmmm hjääääälp!!!!!!!!!!!!!!!!!! :gremsmirk:

Rising

Vila i frid
Inspiration

Först: Akta dig för att skriva för många inlägg om en och samma sak. Till slut tappar man intresset eftersom det inte händer tillräckligt mycket med projektet mellan varje postat inlägg.

Det är du dock inte ensammen om. Jag gjorde en del sådana tabbar när jag började prata om Eskapix, Mogge lade fram några för många Fagins Hand-inlägg på en gång och detsamma hände med Staden.

Det är bättre att klura en del mellan varven så att man har en massa nya grejer att visa upp i varje nytt inlägg. Säger man "nu har jag hittat på dessa nya saker: Dels det här, och sedan det här och det här..." osv, då lockar man fler personer på forumet som kan säga "wow, det där var mycket nytt på en gång, när jag läste det där så kom jag på en hel del egna grejer också, nämligen det här och det här" osv.

---

Nå, demon+skelettlaget låter bra. Alvlaget skulle kunna ha följande finesser:

- Alver med långbågar är en jättebra trupp i början.
- Alvernas byggnader är en sorts stora, levande träd. Förutom att de fungerar lika bra som vanliga byggnader så kan de också försvara sig själva (och de är riktigt bra på det).
- Alvbyggnader som förstörs är mycket billiga att återuppbygga, till skillnad från traditionella byggnader.
- Alver har många försvarsanordningar som släpper in motståndarna utan problem, men som skoningslöst utplånar dem när de är på väg ut. (alltså, olika grymma fällor av diverse slag, björngropar och liknande)
- Alvernas bästa trupper är pegasusryttare och gripryttare; flygande trupper som är ganska balla (men som förstås är ruttna jämfört med demonerna).

/Rising

Morgoth

Swashbuckler
du...

hmmm hjääääälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Okej då, men bara för att du ber så snällt.

Men du, se gärna till att tänka mycket själv innan du ber om hjäääääälp. Det är nämligen så att det är mycket enklare att hjälpa om man har en smakprov på hur du själv ser på saken. Skriv därför ihop någonting som är relaterat till ditt projekt, och presentera det, så kan vi andra inspireras och hjälpa till. Det är trots allt du som leder projektet.

Nåja -demoner mot alver, är inte det lite uttjatat? Kan inte ha, typ, undervattensmonster mot flygande bläckodiler istället? Nå, tillochmed det mest klichéartade kan vara bra om själva spelet är bra. Så länge du gör spelet bra så borde det mesta funka, så't säga.

Så... möh, sätt på din favorittänkarlåt och tänk. När du har tänkt, skriv. När du har skrivit, visa oss. Då kan vi nog komplettera.

/Mogge

Morgoth

Swashbuckler
Inlägg och inlägg

Mogge lade fram några för många Fagins Hand-inlägg på en gång

Jag erkänner att vissa var överflödiga, men jag presenterade åtminstone oftast nytt material att reflektera över. Det är grejen.

Krille

Super Moderator
Hålfotsinlägg

"Jag erkänner att vissa var överflödiga, men jag presenterade åtminstone oftast nytt material att reflektera över. Det är grejen."

Jo, men det försvann i bruset.

En sak att tänka på är att ju mer specifik man är desto färre är intresserade av ämnet. Talar man 1800-tals Dickens-romantiskt rollspel så får man garanterat fler läsare och fler kommentarer än om man talar om Fagins Hand. Talar man om strid generellt så kommer det mängder med inlägg. Talar man om strid i yaddayadda så blir det plötsligt mer ointressant.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Inspiration

- Alver med långbågar är en jättebra trupp i början.
- Alvernas byggnader är en sorts stora, levande träd. Förutom att de fungerar lika bra som vanliga byggnader så kan de också försvara sig själva (och de är riktigt bra på det).

Det låter väldigt mycket som Warcraft 3, där alverna har just de två finesserna. Det är ju förstås inte i närheten av en nackdel eftersom Warcraft 3 är ett bra spel och därifrån kan man hämta en del inspiration till dina olika lag.

Har du inte spelat Warcraft 3 eller så så kan jag ge dig en lista på lagen och deras finneser. :gremsmile:

Jag ska erkänna att jag inte läst något tidigare om ditt spel då jag varit synnerligen frånvarande här den senaste månaden. :gremsmile:

Rising

Vila i frid

"Det låter väldigt mycket som Warcraft 3"

Jag snodde det förstås rakt av därifrån. Jag har förvisso inte spelat det, men antar att den mekanismen skulle fungera bra i det här spelet (som ju redan från början har många likheter med Warcraft)

"Jag ska erkänna att jag inte läst något tidigare om ditt spel "

App app, det är glittergrus's spel. Jag bara bistår med klur.

/Riz

glittersnus

Veteran

ja tack!!! jag skulle behöva en sån lista... har inte spelat spelet (ja e ute...javet :gremcrazy:)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Glittersnus, inte glittergrus! Glittergrus är en annan användare, och här i livet är det viktigt att kunna skilja på grus och snus (åtminstone om man snusar).

Rising

Vila i frid
Pålägg

"En sak att tänka på är att ju mer specifik man är desto färre är intresserade av ämnet."

Nja, jag föredrar att svara på ett specifikt inlägg än allmänna saker som "jag behöver hjälp till balla saker i mitt rollspel".

Själv har jag fått massor av svar på rollspelsidéer om Sopranos-rollspel med Gotham-skurkar, och hur mycket mer specifikt än så kan det egentligen bli?

---

Alltså tycker jag att det är roligast att svara på inspirerande inlägg.

Om någon skriver för lite i sitt inlägg så får jag inte tillräckligt med bränsle i min fantasimotor och kan därför inte bidra med något.

Om man skriver för mycket så känns det som att personen klarar sig själv och inte behöver min hjälp, då ger jag bara beröm eller kort respons.

Om man skriver för många inlägg om en och samma sak utan att komma på tillräckligt mycket nytt så skär min motor ihop. Jag hinner inte samla tankarna från det ena inlägget tills det kommit något nytt och då hoppar jag hellre över det helt och hållet. En annan nackdel med många inlägg är att inläggsförfattaren då ofta vänder sig till dem som redan läst och begripit det förra inlägget, varpå han snabbt gör det omöjligt för åsikter från nytt, oväntat håll, och sån't gör alltid att diskussionerna hamnar i ett dödläge.

/Rising
föredrar inlägg som ger en något, varpå man sedan kan ge något tillbaka. För löst hållna inlägg kan jag sällan tillföra något till

Ackerfors

Alas, your rapids!

Hehe, ja det var klumpigt formulerat för jag menade glittersnus när jag skrev du... :gremsmile:
Lovar att jag ska bättra mig! *Undrar var smileyn med gloria är*

Rising

Vila i frid
Behöver en korrläsare

"Glittersnus, inte glittergrus!"

Hjälp, vad är det med mig idag? Jag gör ju ingenting rätt. Jagg skule kuna behöa något sors korekturlesare eler nogot linande. Inge ja skrivel blirr jo såm den er tengt at Bli. Dett moste segert varra väldangs jåbbikt fär ni somm zka lesa den her åk fösöka fata va ja mnar. en Del saker saker moste va ra heldt obe-gripiga.

/Rising
sjunker genom jorden och drömmer sig bort till ett land där han gör saker rätt och får en massa respekt från alla hans medmänniskor.

glittersnus

Veteran

ja jag ska sluta skriva sånna meningslösa inlägg :gremlaugh:... dedär med att alvernas byggnader är levande trät va väll en lysande ide :gremlaugh:... man kan ju åsså ha med "enter" levande träd, men eftersom att "demonlaget"har feta demoner så känns det lite futtigt med bågalver. så om alvlaget kan ha nån skicklig trollkarl med kraftiga besvärjelser så skulle det gämna ut sig.. är inte alver rätt bra på magi?

glittersnus

Veteran
Demoner

tja! okej... reta mig inte... men jag har äldrig fattat var en demon e... :gremsmirk: är det en GRYMT MÄKTIG abstrakt varelse? (abstrakt = att man inte kan ta på det??? eller... jaja ja menar det iaf)... kan ni som vet mer förklara för mig så jag kan göra demonerna till spelet...

Ackerfors

Alas, your rapids!

I Warcraft 3 finns det fyra huvudraser och två ospelbara raser som är till för handlingen. De fyra stora är Orcs, Humans, Undead och Night Elf och de två små är Demons och High Elf.

Orcs har många stora och starka enheter, som taurens, wyverns och vanliga orcer. De har dessutom witchdoctors och shamans som är mina favoritenheter i spelet. Dessa kan sätta upp fällor, healing wards, ge bloodlust och slöa ner motståndarenheterna med elektricitet.
Man kan uppgradera "spikar" till deras hus om gör att alla enheter som slår i närstrid på hus får skada.
Ah just det, glömde en annan cool enhet som de har, nämligen en Kodoo Beast. Det är en stor kompis som gör att ens egna enheter gör mer skada och den kan dessutom äta upp motståndarenheter.

Humans är ganska mycket standard för att vara medeltidsmänniskor. Fotsoldater, riddare, besvärjerskor, präster, men förutom det har de helikoptrar, tanks och gryphonriders. Deras specialitet är att de kan göra så att arbetarna blir fotsoldater för en kort stund så att de kan försvara basen.

Undeads är väl raka motsatsen mot Human. De har ghouls som första offensiva enhet och efter det kommer spöken, necromancers, spindlar, gargoyler och frost wyrms. Den sistnämnda är en stor elak flygande mask som stinker av kyla (går det?). Förutom alla enheter så kan de när de bygger en bas börja på byggnader utan att ha en arbetare vid den. De kan dessutom unsummona(svensk översättning, tack!) sina byggnader när de inte fyller sin funktion mer. De kan bara bygga på en gägga kallad Blight. Det behöver inte de andra raserna.

Night Elf är nattalver (well duh...) som har, som Rising föreslog, byggnader som är träd och kan resa sig och försvara sig. Som enheter har de bågskyttar, panterryttare, druider (Två stycken faktiskt. Den ena kan bli korp och den andra björn.), dryader och chimaeras. Chimaeras flyger men kan inte försvara sig mot flyg.

High Elf har inget särkilt förutom Fågelryttare.

Demons har mycket elakt men det är svårt att beskriva eftersom man inte får spela dem själv i spelet. Men jag ska försöka. De har diverse fula demoner med suspekt utseende, de har drakar, fellhounds (som små hundar med groteskt utseende), stora brinnande golems och några elaka saker som jag inte kommer ihåg vad de heter men de är stora och kastar meteorregn.

Förutom det jag räknat upp har alla raser enheter som gör extra skada på byggnader. Orcer har catapulter, night elf ballistor osv.

Hoppas du får lite hjälp av det här och om du är mer intresserad av något speciellt så är det bara att fråga. Jag tog bara grunderna nu.

Här är en länk till Warcraft 3s hemsida där det står om raserna och enheterna.

(Jag skriver inte om hjältarna som finns i spelet nu, men om du vill ha en genomgång av de också så kan jag skriva det med senare.)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Demoner

tja! okej... reta mig inte... men jag har äldrig fattat var en demon e... är det en GRYMT MÄKTIG abstrakt varelse? (abstrakt = att man inte kan ta på det??? eller... jaja ja menar det iaf)... kan ni som vet mer förklara för mig så jag kan göra demonerna till spelet...
Det beror lite på vilken religion du frågar. De gemensamma dragen är att de är onda och mäktiga. Ofta syssler de med att vakta något dödsrike också, eventuellt med extraknäcket att tortera de som sitter i det. Demoner brukar kunna förekomma i icke-fysisk form, då de kan besätta människor och därmed göra dem sjuka eller galna.

Demon är helt enkelt ett samlingsnamn för konstiga ondskefulla varelser. Du kan med gott samvete hitta på vilket monster som helst och kalla det för en demon.

/tobias

Rising

Vila i frid

"men eftersom att "demonlaget"har feta demoner så känns det lite futtigt med bågalver."

Jo, men spelet blir roligast om de olika lagen får ha olika styrkor. Därför tycker jag att alverna skall ha stora problem med de odöda om de väl får ut demonerna i spel. Då blir det roligast. Alverna har en fördel i början (deras byggnader är mycket bättre än de odödas byggnader, de har överlägset försvar och de kan säkert få ut några långbågar som lyckas förstöra någon byggnad för de odöda innan de kommit igång på allvar och fått fram en någorlunda vettig skelettarmé.

Sedan blir det spännande. De odöda har tiden på sin sida (för om de väl lyckas skicka ut några demoner så kommer de att krossa alverna) så alverna måste vara offensiva och ta chansingar. Kan de anfalla med sitt kavalleri, eller ska de vänta tills de får ut flygande trupper som kan flyga ovanför fiendens skelettarmé?

De odöda kan få det rejält knivigt mot alverna. Antingen dör de innan de ens fått ut någon demon i spel, eller så lyckas de hålla stånd tillräckligt länge med hjälp av sina försvarsmurar, skelett och vampyrfladdermöss så att de kan skicka ut sina bautademoner och fetkrossa alverna.

Det låter roligt. Jag tycker inte att alverna ska ha någon motsvarighet till demonerna. Då blir det ju nästan ingen skillnad på lagen.

---

Ett speltips: Det är inte så bra att bara göra två olika lag, för då kan det bli svårt att lägga in ett tredje lag som är balanserat mot de två du redan gjort. Ofta blir det så att det tredje laget får överlägsna taktiska fördelar mot det ena laget medan det åker på vråltorsk mot det andra. Om man istället gör tre, fyra lag på en gång så är det enklare att speltesta och få alla lag någorlunda jämna mot varandra.

Gör då de fyra startlagen så olika varandra som möjligt.

Typ; ett lag med superstarka maxtrupper (De odöda)
ett lag med bra försvar och smyganfall (Alverna)
ett lag som producerar mycket och har starka maskiner (Dvärgar)
ett lag som sprutar ut primitiva infanterister som bara översvämmar motståndarna (Svartfolk)

Då är det enklare att balansera dem alla. Det gör det mycket enklare när du sedan vill införa nya lag.

/Riz

Rising

Vila i frid
Bestäm själv

"kan ni som vet mer förklara för mig så jag kan göra demonerna till spelet"

Äh, det roliga med att göra spel om demoner och andra sagovarelser är ju att man får hitta på själv hur de skall bete sig! Vill du att demonerna skall vara stora, brinnande grismonster med laserögon så kan du låta dem vara det. Du kan hitta på ditt eget monster och kalla dem Azghabbadoul om du vill, ingen kan komma och säga ett det är "fel".

Använd din fantasi!

---

Själv tycker jag att du kan låta demonerna i ditt spel vara ett mellanting mellan ande och kroppsligt monster. De kan besegras med våld, men de är så oerhört mäktiga och starka att man behöver världens jättearmé för att överhuvudtaget ha en chans emot dem.

/Rising

Dimfrost

Special Circumstances

Det är du dock inte ensammen om. Jag gjorde en del sådana tabbar när jag började prata om Eskapix, Mogge lade fram några för många Fagins Hand-inlägg på en gång och detsamma hände med Staden.
Menvadnudå?? Det har ju bara varit tre trådar om Staden, varav en ren regeltråd, plus den allmänna betraktelsen om strid. Aha, du kanske menar att det kom många inlägg i trådarna om Staden. Du kan ha en poäng där. :gremgrin:

/Dimfrost

Morgoth

Swashbuckler
Klägg

Om man skriver för många inlägg om en och samma sak utan att komma på tillräckligt mycket nytt så skär min motor ihop. Jag hinner inte samla tankarna från det ena inlägget tills det kommit något nytt och då hoppar jag hellre över det helt och hållet. En annan nackdel med många inlägg är att inläggsförfattaren då ofta vänder sig till dem som redan läst och begripit det förra inlägget, varpå han snabbt gör det omöjligt för åsikter från nytt, oväntat håll, och sån't gör alltid att diskussionerna hamnar i ett dödläge.

O, ja, tack, det var ett jätteball tips! Så måste det givetvis vara! ^_^d

/Mogge, ska ge Fagins Hand till alla nästa gång... det var ett tag sedan, nu... saknar ni trådarna? Vill ni ha en ny? En ny... från oss alla till er alla? Hohohohohohohohoho...