Re: Inspiration
I Warcraft 3 finns det fyra huvudraser och två ospelbara raser som är till för handlingen. De fyra stora är Orcs, Humans, Undead och Night Elf och de två små är Demons och High Elf.
Orcs har många stora och starka enheter, som taurens, wyverns och vanliga orcer. De har dessutom witchdoctors och shamans som är mina favoritenheter i spelet. Dessa kan sätta upp fällor, healing wards, ge bloodlust och slöa ner motståndarenheterna med elektricitet.
Man kan uppgradera "spikar" till deras hus om gör att alla enheter som slår i närstrid på hus får skada.
Ah just det, glömde en annan cool enhet som de har, nämligen en Kodoo Beast. Det är en stor kompis som gör att ens egna enheter gör mer skada och den kan dessutom äta upp motståndarenheter.
Humans är ganska mycket standard för att vara medeltidsmänniskor. Fotsoldater, riddare, besvärjerskor, präster, men förutom det har de helikoptrar, tanks och gryphonriders. Deras specialitet är att de kan göra så att arbetarna blir fotsoldater för en kort stund så att de kan försvara basen.
Undeads är väl raka motsatsen mot Human. De har ghouls som första offensiva enhet och efter det kommer spöken, necromancers, spindlar, gargoyler och frost wyrms. Den sistnämnda är en stor elak flygande mask som stinker av kyla (går det?). Förutom alla enheter så kan de när de bygger en bas börja på byggnader utan att ha en arbetare vid den. De kan dessutom unsummona(svensk översättning, tack!) sina byggnader när de inte fyller sin funktion mer. De kan bara bygga på en gägga kallad Blight. Det behöver inte de andra raserna.
Night Elf är nattalver (well duh...) som har, som Rising föreslog, byggnader som är träd och kan resa sig och försvara sig. Som enheter har de bågskyttar, panterryttare, druider (Två stycken faktiskt. Den ena kan bli korp och den andra björn.), dryader och chimaeras. Chimaeras flyger men kan inte försvara sig mot flyg.
High Elf har inget särkilt förutom Fågelryttare.
Demons har mycket elakt men det är svårt att beskriva eftersom man inte får spela dem själv i spelet. Men jag ska försöka. De har diverse fula demoner med suspekt utseende, de har drakar, fellhounds (som små hundar med groteskt utseende), stora brinnande golems och några elaka saker som jag inte kommer ihåg vad de heter men de är stora och kastar meteorregn.
Förutom det jag räknat upp har alla raser enheter som gör extra skada på byggnader. Orcer har catapulter, night elf ballistor osv.
Hoppas du får lite hjälp av det här och om du är mer intresserad av något speciellt så är det bara att fråga. Jag tog bara grunderna nu.
Här är en länk till Warcraft 3s hemsida där det står om raserna och enheterna.
(Jag skriver inte om hjältarna som finns i spelet nu, men om du vill ha en genomgång av de också så kan jag skriva det med senare.)