Brädspel Jag behöver sex typer av dvärgar

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Det år ju precis det här Musköt var från början - ett lätt belägringsvapen som avfyrades från stöd. Falkonett om man vill ha något en smula större (mer "mini-kanon")
En falkonett känns lite för otympligt för att skjuta mot en drake, om det inte är en väldigt slö drake. Nickhakar känns mer passande om man faktiskt vill ha minikanoner.

För övrigt. Någon typ av befälhavare/kapten?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Sköldmuren, driver fienden framför sig med kraftig bepansring, antingen för att skapa en bräsch, för att mota fienden i rätt riktning eller för att ge tid åt förberedelser.

Strategen, med minutiösa beräkningar och planeringar för att få alla kugghjul att vridas i rätt ögonblick. Ligger tre drag före motståndaren.

Kommunikatören, med dresserade mullvadar som bär meddelanden och stöt från stora horn får trupperna att agera i rätt ögonblick.

Ensamvargarna, elitsoldater vars största mål är anskaffa information kring fienden. Är superba på att dölja sina spår och sin närhet. Kan slå ut enstaka fiender utan att fienden ens fattar att de dött.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Harpunerare som kastar sina harpuner och sen hänger i repen för att hindra draken från att flyga runt (inga flygattacker i en runda)
Brandbrigaden med sina vattenhinkar som förhindrar att elden sprider sig (tar bort eldskada från en annan enhet)
Örnmästare som med sina tränade attackörnar distraherar och förvirrar draken (sämre chans för draken att träffa något)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
"Last of all the eastern force to stand firm were the Dwarves of Belegost, and thus they won renown. For the Naugrim withstood fire more hardily than either Elves or Men, and it was their custom moreover to wear great masks in battle hideous to look upon; and those stood them in good stead against the dragons. And but for them Glaurung and his brood would have withered all that was left of the Noldor. But the Naugrim made a circle about him when he assailed them, and even his mighty armour was not full proof against the blows of their great axes"
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Vet de om att det är en drake de skall möta? Om de gör det så borde en trupp som hindrar drakens rörelse vara en tanke, utrustade med nät, bolas, harpuner och liknande.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Vet de om att det är en drake de skall möta? Om de gör det så borde en trupp som hindrar drakens rörelse vara en tanke, utrustade med nät, bolas, harpuner och liknande.
Jo, det vet de. Jag funderar till och med på om drakens alla handlingar ska vara för-slumpade, så att spelaren kan anpassa sin strategi. Även om dvärgarna är slumpade med T6 under spelets gång. Fog of war är överskattat...? Jämför med schack. Om det ska finnas strategi måste det finnas intel.

Nät, harpuner etc tas hand om av ingenjörerna. :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Jo, det vet de. Jag funderar till och med på om drakens alla handlingar ska vara för-slumpade, så att spelaren kan anpassa sin strategi. Även om dvärgarna är slumpade med T6 under spelets gång. Fog of war är överskattat...? Jämför med schack. Om det ska finnas strategi måste det finnas intel.
Ah, det där är intressant! Du kan till exempel ha ett planeringsdjup på tre synligt och sedan någon med specialförmåga (scout eller något) att kolla på de nästkommande två (dolda) eller något liknande? Men då behövs också en trupp som har en förmåga att göra stor skada om de placeras exakt rätt eller liknande. Sedan kan det kanske finnas en magi som gör draken förvirrad -> skippa ett action-kort? :)

Nät, harpuner etc tas hand om av ingenjörerna. :)
Ah, såklart. Tänkte inte på det. :)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Du kan till exempel ha ett planeringsdjup på tre synligt och sedan någon med specialförmåga (scout eller något) att kolla på de nästkommande två (dolda) eller något liknande? Men då behövs också en trupp som har en förmåga att göra stor skada om de placeras exakt rätt eller liknande. Sedan kan det kanske finnas en magi som gör draken förvirrad -> skippa ett action-kort?
Precis, finns en hel del sådana spelmekaniska alternativ!

En annan tanke är att förgenerera drakar i olika level, så man har färdiga drakar med attackmönster, från level 1 till level 10, och sen kan man prova olika strategier när man kör.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Trött, butter, tokig, glad, blyg, klok och förkyld.

Edit: var såklart inte först med det här tramset...
 
Last edited:

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Örnmästare som med sina tränade attackörnar distraherar och förvirrar draken (sämre chans för draken att träffa något)
Örnar hade jag inte med i djurlistan än, lägger till! Men jag tror runmästarna får ta hand om allt djurkallande. :)
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Varmlufts/gasballonger som släps tills väder med länga rep längande under sig, för att fungera som distraktioner/snärja draken medan hen flyger.

Dvärgiska advokater som stämmer draken och låser des tillgångar som är på bank
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Varmlufts/gasballonger som släps tills väder med länga rep längande under sig, för att fungera som distraktioner/snärja draken medan hen flyger.
Nice, läggs till ingenjörernas lista. :)

Advokater är kul idé men svårt att applicera på ett stridsfält.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Hm, en annan idé för drakens attackmönster är att låta varje drake ha en egen graf, istället för en tabell. Då kan spelaren se vad som typ kommer hända. Drakar med låg level kan vara mer förutsägbara.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Litet speltest:

Drakens förutbestämda attackmönster (1T20 fem gånger): Klo, klo, svans, eldkvast, flyger iväg (reträtt)

Dvärgarna får 10T6 nya dvärgar varje runda.

Resultat:
1 defensiv enhet
2 pikanter
3 runmästare som intar djurhamn (älg)

Resten är ingenjörer, artilleri, armborst som tar skydd och inväntar förstärkning.

Draken sover, så dvärgarna får en första attack gratis. Fem i skada på drakens fjäll, tre blodskada (hälften), en chockskada (en för varje runda blodskada sker). För varje fjällskada lossnar 1T20 i guld från drakens buk.

Draken attackera med klon och dödar 1T6 dvärgar i fronten.

Pja. :)

Vad som saknas är fysiskt spelkort för varje typ av djurhamn (och kanske behövs för dvärgarna också), där man kan lägga tärningar som markörer. Behöver också tabeller för hur många ingenjörer behövs för en viss typ av fälla eller försvar som byggs. Varje djurhamn borde ha en unik spelmekanik dessutom. Oh, och behöver en tabell med övriga tillgängliga dvärgbesvärjelser.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
1655581526045.png

Exempelskiss på ark som kan användas under spelets gång och där man kan lägga tärningar för att hålla koll på sin armé (rippat från duckduckgo).

1655583008003.png
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Haha inflation i guld, drakens värsta mardröm.
Off-topic, men det var helt fantastiskt när seriösa ekonomer debatterade "The Economic Consequences of Smaug" (känner du igen referensen kan du din Keynes) i samband med Hobbit-filmerna.

 
Top