Nekromanti Jag blev hotad, kan jag göra rättsprocess av det?

RasmusL

Champion
Hej forumet!

Kunskapen hos användarna här brukar slå mig med häpnad och jag tänkte se om det finns kompetens inom frågan jag står inför:

Jag arbetar på ett företag som har ekonomiska problem och har skulder till underleverantörer. En av dessa underleverantörer var idag på besök och berättade för mig och övriga på kontoret (som inte har något inflytande över ärendet han hade problem med) att det stod motorcykelgäng och väntade nere på hörnet och att han inte ämnade vara här (på kontoret) när de kom in. I en senare mening pratade han om att de (motorcykelgänget) kunde riva kontoret. Tråkigt och irriterande, jag vill sätta dit honom!

Så, har jag någon som helst juridisk chans i det här fallet eller är det bara bortkastat? Vad kostar det för mig att driva frågan?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Alltså, för mig låter det som en polisanmälan följt av ett rättsärende. Det är ju inget du betalar för.

anth

Vetefan
1 har du ljudinspelning?
2 hur många på kontoret är villiga att vittna?
RasmusL said:
1. Han spelade in sig själv (det säger något om kompetensen hos personen i fråga) men jag har inte inspelningen

3. 3 st

Kärlekscraft

Swordsman
RasmusL;n28947 said:
Hej forumet!

Kunskapen hos användarna här brukar slå mig med häpnad och jag tänkte se om det finns kompetens inom frågan jag står inför:

Jag arbetar på ett företag som har ekonomiska problem och har skulder till underleverantörer. En av dessa underleverantörer var idag på besök och berättade för mig och övriga på kontoret (som inte har något inflytande över ärendet han hade problem med) att det stod motorcykelgäng och väntade nere på hörnet och att han inte ämnade vara här (på kontoret) när de kom in. I en senare mening pratade han om att de (motorcykelgänget) kunde riva kontoret. Tråkigt och irriterande, jag vill sätta dit honom!

Så, har jag någon som helst juridisk chans i det här fallet eller är det bara bortkastat? Vad kostar det för mig att driva frågan?
Ja, tekniskt sätt är det olaga hot. Men med tanke på hur polisen jobbar i det här landet: förmodligen kommer det att läggas ner om han nu bara muntligt sagt det utan några hårda gossar i släptåg. Skulle nog funka om polisens rotel för MC-gäng fick upplysningar om detta för att kunna samordna punkinsatser för att få bort dem som helhet från samhället - har använts förrut.

gizmo

temporary sunshine
Vi hade problem med en granne för några år sen, som hotade flera i huset (med ord). Polisen sade att de inte kan göra nånting innan han faktiskt har gjort nånting. Men vi fick ett direkt nummer till den som hanterade ärendet hos polisen, och de sade vi skulle ringa direkt vid det minsta händelser, och de kom verkligen omedelbart då.
Så. Jag tycker därför inte att polisen kommer (kunna) göra något alls åt just det du beskrev, men samtidigt så tycker jag att det är väl värt att anmäla det, så att processen redan är igång och det är dokumenterat när det väl händer nåt mer.
Sen skiljer vi oss nog i att för mig, prioriteringen skulle ligga på att skydda mig själv hellre än att sätta dit den andra parten.
Gick du förresten ner och kollade om det verkligen stod ett MC gäng runt hörnet? Det låter ju iaf inte som om de faktiskt kom upp till kontoret efter besöket? Händer det, kan polisen effektivt göra något.

Arfert

Facit
Det lät som ett solklart fall av olaga hot. Ni har 3 vittnen. Polisanmäl. Om inte annat kanske det gör snubben lite nervös. Så där får man inte hålla på,

Kärlekscraft

Swordsman
Det är nog också troligt att du kommer att få ta emot mera hot personligen om en rättsprocess startas, speciellt mot den som öppnade fallet och nyckelvittnen.
I värsta fall väntar bearbetning med borr och hammare - men det brukar hända om man inte betalar sina skulder. :sad:

Cassius

Hero
Vill du anmäla så kör på. Du har med största sannolikhet inget att vara orolig för. Att hota innebär oftast att man inte tänker göra något. Men som folk skriver ovan så kommer det med största sannolikhet inte hända supermycket. Så mitt tips är att anmäla och göra dig redo för nästa hot som du då dokumenterar. Sen ska du också tänka på att straffet inte kommer vara superhögt ifall det inte blir en fråga om utpressning. Åklagaren kommer fokusera på att du har känt stor fruktan. Så ifall du blir förhörd så ska du fan berätta att du blev så rädd att du höll på att skita på dig.

w176

Förlorad dotter
Det låter som att dessutom var ett ganska tomt hot. Polisanmäl. Han låter som en djävlig korkad snubbe. Speciellt när man liksom hör motorlljuden rätt bra när ett helt motorcykel gäng anländer.

Lupus Maximus

Tekniker
Hade hotet varit "skarpt" hade han troligare haft med sig en två stycken i sällskap, och hotet aldrig varit uttalat (därmed inte olaga hot, för det är ju bara är "personens livliga fantasi" som tar det som ett hot).

Så troligast bara en upprörd korkskalle. Polisanmälan kommer att ge statistik och påvisande av mönster vid framtida händelser, samt ev. en knäpp på näsan som kanske får honom att skärpa till sig. Troligtvis kommer inte mycket mer att hända ur rättssynpunkt, men kan vara gott nog.

Basenanji

Postd20modernist
Otroligt obehagligt tycker jag. 11414 kan du ringa, det är ett icke-akutnummer till polisen. De lär kunna ge dig råd.

Arfert

Facit
Dessutom var det ett hot riktat mot ett företag, det brukar polisen ta allvarligare på en hot mot en enda person.
Kärlekscraft said:
Ja, mot pengar & företagande måste alla resurser sättas in.
Arfert said:
Det hotar samhällets grundfunktioner. Mer än privat bråk. Det är därför ekonomiska brott t.ex. har så relativt höga straff.

Glork

Veteran
Möjligt olaga hot, möjligen försök till utpressning (om han också talade om, eller antydde, att det kunde undvikas genom att han fick pengarna bolaget är skyldig honom). Det beror på hur han har formulerat sig och hur ni har uppfattat det. En polisanmälan kan det vara värt, men polisens benägenhet att lägga ned utredningar som inte löser sig själva, gör att du kanske inte ska skruva upp förhoppningarna om att rättvisans svärd kommer att svingas med någon särskild kraft och iver just i ditt fall.

Troberg

Sinister eater
Olagligt, javisst.

Kommer polisen att göra något? Inte en chans.

Jag vet folk som varit stalkade och fick (skriftliga!) hot om att bli ihjälslagna och få benen krossade med spikklubba. Polisen "Vi kan inte göra något, han har ju inte gjort något av det än..." (känns lite som i Family Guy: "It's against police policy to do anything until it's too late."). I mitt exempel så slutade det inte förrän jag tog tag i saken själv.

Bara för att vara tydlig: Jag gjorde inget olagligt. Jag fick också några dödshot i veckan av personen i fråga, och svarade helt enkelt: "Du har ju tagit reda på var jag bor. Jag är hemma på söndag klockan 12. Nut up or shut up.". Har inte hört från honom sen dess. (Om han mot förmodan hade haft några testiklar så had jag kunnat angripa honom hårt med stöd av nödvärnslagen så fort han klev in på min fastighet.).

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Troberg;n29532 said:
Olagligt, javisst.

Kommer polisen att göra något? Inte en chans.
Framåtsnedstreck tråd, tråkigt nog. Personligen tycker jag att du ska ta kontakt med närmaste motorcykelgäng och snacka med dem om upprättelse. :)