Nekromanti Jag blir så trött!

Targon

Hero
Är det någon mer än jag som anser Andreas Romans trilogi om drakväktarna vara en stor besvikelse? Varför i all världen envisas karln med att basera sina historier på utslitna och ofta rent fåniga adjektiv som bara stör läsarupplevelsen? Kan det vara så att det bakom vilar en inställning som går ut på att man helt ostraffat kan lägga språkkänslan på undantag och ändå förvänta sig att läsaren ska nöja sig med en mer eller mindre spännande ramberättelse? Varför måste fantasyförfattare ständigt bekräfta genrens dåliga rykte genom att helt ogenerat visa sitt totala ointresse (eller kanske oförmåga) att på ett orginellt sätt levandegöra språket som ju faktiskt är det som driver själva berättelsen. Själv väntar jag otåligt på att en författare typ Jorge Luis Borges, Italo Calvino, Thomas Pynchon eller Jose Saramago förnyar den allmänt utskällda fantasygenren och en gång för alla neutraliserar dess dåliga rykte. Men det kommer väl förmodligen att dröja. Och så slutligen ett råd till Eons spelkontruktörer: Strunta för guds skull i de där fåniga novellerna som introducerar varje kapitel i modulerna! De är helt enkelt inte bra.

Criticism makes the world go around /images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
Vem?

"Själv väntar jag otåligt på att en författare typ Jorge Luis Borges, Italo Calvino, Thomas Pynchon eller Jose Saramago förnyar den allmänt utskällda fantasygenren och en gång för alla neutraliserar dess dåliga rykte."

Ursäkta om jag säger det - de författarna må vara nog så bra, men jag får en viss Nobels litteraturpristagarassociation här. Den normale Eon-spelaren har inte ens hört talas om personerna ifråga, och själv prickar jag bara in en av dem.

Jag kan lika gärna fråga följande: varför förväntar sig en massa litteraturvetare nobelprisklass på kommersiell smörja? Trots allt är det precis det som Eon och andra rollspel (och för den delen mer än 90% av alla böcker som skrivs, och fantasygenren är inget undantag) är.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Mederian

Warrior
Jag ska strax börja med tredje boken, och hittills tycker jag faktiskt att de är riktigt bra. Visst, språket når inte sitt esse, kanske är det ett försök att få ovana läsare att träda in i fantasyns värld. Oavsett så tycker jag att man kan bortse från det och njuta av berättelsen, karaktärerna (som är riktigt bra) och av att få kliva in i Mundana igen.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

dream

Hero
Alltså: Fantasylitteratur är per definition en handlingsfokuserad litteratur, där språk och finess hela tiden kommer i andra hand. Det är massmarket, massproducerad litteratur, liksom tre deckare, Harlequin, Mysrysare osv, osv... Ta det för vad det är!

Bli istället glad när en fantasyförfattare blixtrar till och verkligen anstränger sig...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Rosen

Myrmidon
Re: Vem?

<I>varför förväntar sig en massa litteraturvetare nobelprisklass på kommersiell smörja?</I>

För att de ska kunna peka på smörjan och säga till <I>andra</I> litteraturvetare att den minsann håller nobelprisklass? (-:

--
Åke

Krille

Super Moderator

"För att de ska kunna peka på smörjan och säga till andra litteraturvetare att den minsann håller nobelprisklass? (-:"

Hmmm... låter som att knata ner till den lokala pizzerian och peka på dess burgare och säga att deras Quattro Stagioni är i klass med Eric Lallerstedts mat...

- Krille

Helio

Veteran
Jag blir så besviken...

...på denna negativism. Jag menar att fantasyromangenren och rollspel borde vara något som stimulerar och korsbefruktar varann. För min del är Tolkien en av de författare som fick mig att börja intressera mig för litteratur när jag var en liten pojk.
I rollspelets natur finns ju lusten att skapa en handling, en slags kollektiv skrivklåda ( huh..jag förvånar mig själv lite) Visst får vissa rollspelmakare utlopp för författarambitioner.
Jag tror att om stirrar sig blind på formen och språket så kan det vara ett hinder för upplevelsen - för meningen med litteratur är ju ( författaren) att beskriva något, att berätta en saga. Det är ju i handlingen som kraften finns. Det är du som tar del av den som sedan kan bearbeta den.
Så tycker jag i alla fall. Men vad vet jag. En lågutbildad industriarbetare...

"may the blood of your enemies stain the ground"

Dranvar

Veteran

Böckerna var faktiskt okej maste jag säga och man far ta och se dem som de var, kommersiella böcker som skulle locka normala fantasy läsare till eon och för att som sagt promotera eon, jag tyckte att de var bättre än den smörjan som drakar och demoner släppte under det glada 80-talet.
detta är min asikt och de som inte respekterar den kan väl ta och svara genom att säga nagot intelligent som:
Jag tyckte att de romanerna var bra, jag känner andreas och han kommer nog inte ens att ta at sig eftersom han vet att han hart skrivit accepterade romaner.

det stora problemet med rollspels marknaden nu är attfolk har fatt utbildning och att de börjar att se altting ifran en akademisk synvinkel pa allt, det kan vara charmigt till en grad men ta mig fan skall man väl inte ha en jävla djup diskussion om irrelevanta ting som sprak i böcker som har en enda uppgift: ATT PROMOTERA EON OCH DESS VäRLD OCH OM BöCKERNA GAR BRA SA FAR MAN EN FORTSäTTNING.

Nu har jag sagt mitt.
Mundana at kockarna, world of darkness till akademikerna utan framtid.

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>smörjan som drakar och demoner släppte under det glada 80-talet<p><hr></blockquote><p>
Hallå där! Jag hoppas du inte menar Äventyrsspels utmärkta serie fantasylitteratur? Visst, den kanske innehöll några bottennapp, men även klassiker som Elric-serien, diverse Lankhmar-böcker, Tjuvstaden och inte att förglömma Terry Pratchett!

Jag önskar något förlag skulle göra något liknande igen... översätta massvid med bra, klassisk fantasylitteratur till svenska och ge ut till rimligt pris.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Largoi

Warrior
Jag har inte läst de noveller sm finns, men jag har läst en hel del olika saker Andreas Roman skrivit...
Han e så helt slut i huvudet och så extremt töntig så det är inte klokt detta är mest baserat på hans artikel om Vampire-TES i Centurion nummer 12 MARS 1997
citerar:
"Innan jag sätter tänderna i dig
Fotnot till läsaren: Jag vill ta tillfället i akt att be om ursäkt för min dåliga vits i slutet av denna recension. Jag är fullt medveten om att den vittnar om usel smak och bedrövlig omdömmesförmåga och ber hundra gånger om ursäkt för det blodrypande skämtet. (Tusaan nu gjorde jag det igen!)"

Seriöst vem i helvete använder ordet tusan? Bah en rå tönt är ju det minsta man kan säga
INget illa menat om Andreas som person men som artikel författare suger du jesus

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Krille

Super Moderator
Jag!

"Seriöst vem i helvete använder ordet tusan?"

Jag gör det! Jag använder också "ämlans", "jefla" och "nedrans" som invektiv, ofta ihop med helt ovidkommande ord, till exempel i uttryck som "din ämlans såskopp!" En annan favorit är "äsch".

Är det språket som gör mannen? I så fall, lär dig kommatering och väx upp, pojkvasker! /images/icons/wink.gif

- Krille, läbbans fånig

Rosen

Myrmidon
Jag med!

Vem tusan säger tusan?

<I>Jag använder också "ämlans", "jefla" och "nedrans" som invektiv,</I>

Fast då gör man det väl lite för att lägga in en avsiktlig fån-faktor också? Tusan går utmärkt att använda som "vanligt" kraftuttryck - i alla fall med ett stänk av norrländsk dialekt; "Töusan", ungefär.
"Ämlans" kan jag inte använda, för det ger mig bara associationer till brorsans hund; hon heter Emlan... Fast "läbbig" är för mig så färgat av den norrbottniska bikerklubben Läbbiga Skogens MC, så jag har lite svårt att se nåt fånigt med det. (-:

Angående Roman tycker jag han fick sin maffigaste smalbenskick av Mats Blomkvist i Sverox: "Författaren verkar hysa en obesvarad kärlek till det svenska språket."
Subtil giftighet på nya höjder. (-:

--
Åke

Targon

Hero

"Jag kan lika gärna fråga följande: varför förväntar sig en massa litteraturvetare nobelprisklass på kommersiell smörja? Trots allt är det precis det som Eon och andra rollspel (och för den delen mer än 90% av alla böcker som skrivs, och fantasygenren är inget undantag) är."

Måste fantasygenren av nödvändighet vara kommersiell smörja? Kommersiell kan jag förstå. Men smörja?!? De listade namnen på författarna i mitt inlägg var naturligtvis bara exempel. Bakgrunden till dessa exempel var en enkel fråga, nämligen varför ingen som verkligen kan författarhantverket lockas av fantasygenrens faktiskt oändliga möjligheter och gör något bra för en gång skull.

Jag är inte på något sätt en litteraturvetare. De listade författarnamnen är bara några högst personliga favoriter, exempel på vad jag anser vara bra. Man är väl inte akademiskt högmodig bara för att man har en uppfattning om vad som är bra och dålig litteratur?

Nåväl, mitt ursprungliga inlägg har ju bekräftat en gammal sanning, nämligen att smaken alltid är delad. Vissa (som jag) ser språket som handlingens drivkraft, andra ser handlingen i sig som det väsentliga (en inställning jag själv hade en gång i tiden och som resulterade i ett färdigställt men totalt misslyckat romanprojekt på 1000 sidor - misslyckat just därför att språket saknades).

Illern

koppariller
Jag använder det.

Appropå språk och dess betydelse:

INget illa menat om Andreas som person men som artikel författare suger du jesus

Hmm, enligt treenighetens principer borde han ''suga dig'' alltså? Det kanske inte är så illa i alla fall?
<FONT SIZE=+3>:gremsmile:</FONT>

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Largoi

Warrior
Jesus var guds son inte att förväxla med gud
Och jag anser inte att om jag skulle vara en gud att jag då skulle vara den gud som den kristan delen av befolkningen följer...

Largoi

Warrior
Re: Jag!

ok...
Då måste jag säga att ni har ett töntigt språk att använda ord som tusan gör ju bara att rollspelare som grupp får en tönt stämpel på sig, det kanske inte borde vara så men så är det ändå...