God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,527
Jag gillar fokus formatet och medan jag tidigare använt det för att analysera existerande spel så kommer jag nu vända det mot nya mål. Jag håller på att bygga ett fantasy spel med en extremt magisk värld där alla spelar karaktärer kommer vara någon typ av magiker. Jag baserar systemet på regelsystemet jag satte ihop för att köra Mage över skype med men kommer införa magiskolor istället för sfärer. Istället för att skriva hela världen på en gång kommer jag släppa den bit för bit med fokustrådar ägnade åt olika aspekter av spelet. Först kommer jag fokusera på de olika formerna av magi. Spelet har blivit delvis speltestat men mycket arbete är kvar att göra.
Den här gången fokuserar vi på: Divination
Kunskap är makt och ingen har mer kunskap än en siare. Divination är förmågan att se genom tid och rum och få reda på vad som har hänt, vad som händer och vad som kommer hända. Men divination är också en av de farligaste magierna att lära sig eftersom den gör siaren till en leksak för ödet.
Siare lär sig divination för att få visioner... Och sedan kan de inte sluta. Till att börja med kommer visioner om framtiden alltid ofrivilligt och är ofta fruktansvärt traumatiska. Men även andra visioner kan tränga sig på en ofrivillig siare. Skakar du hand med någon riskerar du att se hans olyckliga barndom, läser du om ett krig i tidningen riskerar du att få se en direktsändning.
Förutom visioner kan siare också kommunicera med personer telepatiskt och besöka andras sinnes världar. I de världarna är de dock inte mer beredda att agera än någon annan magiker och riskerar att anfallas av personen vars sinnes värld de ger sig in i.
Vanliga raser som använder Divination: Alla raser hävdar att deras orakel och siare är de äldsta, mäktigaste och första... Och alla har fel. Divination är den allra äldsta formen av magi och alla raser har tillgång till åtminstone ett par siare.
Bra koncept jag tänker mig för Siare: Spionen som skaffar information och använder den till att stjäla viktiga föremål eller kidnappa viktiga personer.
Sinnes hackern som blandar Divination med andra typer av magi och anfaller folk genom deras sinnen.
Köpmannen som använder sin magi till att styra sitt affärsimperium.
Koncept jag aldrig vill se: Personen som sitter i sitt rum och aldrig går ut är karaktären jag tror är risken man ser. Och det är tråååååkiigtttt. Visst, planera på det sättet men ge dig sedan ut och gör något med det.
Klädsel för Siare: Jag tänker mig att Siare är bekvämt klädda. Varma rockar, bekväma skor och mjuka byxor. För deras jobb är att sitta eller stå still och sia mycket av tiden och då vill man känna sig bekväm, det är därför jag tänker mig dem med bekväma fåtöljer också. Ett alternativt sätt man kan köra dem på är den mer mystiska med slöjor och kåpor men det känns mer som något man gör för att imponera, det riktiga jobbet görs i mjukis byxor och med en kopp te i en hand.
Varför är Divination den bästa formen av magi?: Hatar du att Gm:en undanhåller saker för dig? Spela en siare. Är du osäker på vad du vill göra och vill att Gm:en ger dig ploot hooks? Spela en siare. Men den största anledningen är att du kommer vara den mest värdefulla medlemmen av gruppen eftersom du är deras ögon och öron.
Speltekniska effekter Siare kan se andra platser i nu och dåtid. De får okontrollerbara visioner ibland och dessa kan också handla om framtiden. De kan påverka sinnes världar, kommunikation och sinnesintryck. Divination kan kombineras med alla andra former av magi.
Den här gången fokuserar vi på: Divination
Kunskap är makt och ingen har mer kunskap än en siare. Divination är förmågan att se genom tid och rum och få reda på vad som har hänt, vad som händer och vad som kommer hända. Men divination är också en av de farligaste magierna att lära sig eftersom den gör siaren till en leksak för ödet.
Siare lär sig divination för att få visioner... Och sedan kan de inte sluta. Till att börja med kommer visioner om framtiden alltid ofrivilligt och är ofta fruktansvärt traumatiska. Men även andra visioner kan tränga sig på en ofrivillig siare. Skakar du hand med någon riskerar du att se hans olyckliga barndom, läser du om ett krig i tidningen riskerar du att få se en direktsändning.
Förutom visioner kan siare också kommunicera med personer telepatiskt och besöka andras sinnes världar. I de världarna är de dock inte mer beredda att agera än någon annan magiker och riskerar att anfallas av personen vars sinnes värld de ger sig in i.
Vanliga raser som använder Divination: Alla raser hävdar att deras orakel och siare är de äldsta, mäktigaste och första... Och alla har fel. Divination är den allra äldsta formen av magi och alla raser har tillgång till åtminstone ett par siare.
Bra koncept jag tänker mig för Siare: Spionen som skaffar information och använder den till att stjäla viktiga föremål eller kidnappa viktiga personer.
Sinnes hackern som blandar Divination med andra typer av magi och anfaller folk genom deras sinnen.
Köpmannen som använder sin magi till att styra sitt affärsimperium.
Koncept jag aldrig vill se: Personen som sitter i sitt rum och aldrig går ut är karaktären jag tror är risken man ser. Och det är tråååååkiigtttt. Visst, planera på det sättet men ge dig sedan ut och gör något med det.
Klädsel för Siare: Jag tänker mig att Siare är bekvämt klädda. Varma rockar, bekväma skor och mjuka byxor. För deras jobb är att sitta eller stå still och sia mycket av tiden och då vill man känna sig bekväm, det är därför jag tänker mig dem med bekväma fåtöljer också. Ett alternativt sätt man kan köra dem på är den mer mystiska med slöjor och kåpor men det känns mer som något man gör för att imponera, det riktiga jobbet görs i mjukis byxor och med en kopp te i en hand.
Varför är Divination den bästa formen av magi?: Hatar du att Gm:en undanhåller saker för dig? Spela en siare. Är du osäker på vad du vill göra och vill att Gm:en ger dig ploot hooks? Spela en siare. Men den största anledningen är att du kommer vara den mest värdefulla medlemmen av gruppen eftersom du är deras ögon och öron.
Speltekniska effekter Siare kan se andra platser i nu och dåtid. De får okontrollerbara visioner ibland och dessa kan också handla om framtiden. De kan påverka sinnes världar, kommunikation och sinnesintryck. Divination kan kombineras med alla andra former av magi.