Nekromanti Jag bygger en värld ett fokus i taget: Infernalism

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar fokus formatet och medan jag tidigare använt det för att analysera existerande spel så kommer jag nu vända det mot nya mål. Jag håller på att bygga ett fantasy spel med en extremt magisk värld där alla spelar karaktärer kommer vara någon typ av magiker. Jag baserar systemet på regelsystemet jag satte ihop för att köra Mage över skype med men kommer införa magiskolor istället för sfärer. Istället för att skriva hela världen på en gång kommer jag släppa den bit för bit med fokustrådar ägnade åt olika aspekter av spelet. Först kommer jag fokusera på de olika formerna av magi. Spelet har blivit delvis speltestat men mycket arbete är kvar att göra.

Den här gången fokuserar vi på: Infernalism

Doften av svavel och ljudet av skrikande barn fyller luften när du börjar kasta din magi. Resultaten kommer snabbt och brutalt och de av dina fiender som lyckades undfly dig den här gången kommer leva i fruktan för dig. Du har allting du någonsin kunnat drömma om och allt det kostade dig var din själ...

Infernomancy är en ondskefull, korrumperande och sadistisk konst. Den är inte missförstådd eller bara ett verktyg, den är ondska i sin renaste form. Infernomancers kopplar sig själva till helvetet och drar kraft från det, de gör detta genom att antända sina själar med helveteseld så att de brinner även medan deras kroppar lever. Detta ger dem makten som kommer från att vara fördömda men utan konsekvenser så länge de kan hålla sig vid liv. Och med alla helvetets makter på sin sida, vem kan döda dem?

Infernomancers kontrollerar helvetet, kan anfalla, korrumpera eller i övrigt påverka själar och kan styra helveteseld. De är allihop fördöma och vet om det, ingen blir en Infernomancer av misstag. Men du vet vad de säger "det är bättre att härska i helvetet än att tjäna i himmelen".

Vanliga raser som använder infernalism: Infernalism dyker främst upp som en korrumperande kraft,vem som helst kan ha blivit desperat och gjort saker de inte borde göra. De kanske till och med försöker tygla den onda magin men kan man verkligen lita på någon som använder helvetet som ett verktyg? Infernomancers är medlemmar av samtliga raser.

Bra koncept jag sett bakom infernomancers: Prästen som skippar mellanhanden och skickar syndarna rakt till helvetet själv. Karaktären började som ett skämt baserat på "fire and brimstone preacher" men blev direkt läskig i spel.

Koncept jag aldrig vill se: Killfuck Soulshitter som är mörk och ond och har onda krafter och en svart rustning med spikar och... Ni har alla sett den här karaktären och den är dum!

Lika dum och ännu mer irriterande är Emo mcwristcutter. Herregud, spara ögonskuggan tills du spelar vampire.

Klädsel för infernomancers: Om du inte är typen som smälter in för att kunna använda din magi ifred så är det bara att gå nuts. Inte med de svarta rustningarna eller pentagram medaljongerna, målet är inte att se ut som en Alister Crowley wannabe på en medeltids mässa. Nej, jag menar i att du kan sätta på dig mer guldsmycken och sammet än en tre kejsare sammanlagt. Du kommer brinna för alltid efter att du har dött, så det gäller att njuta av livet medan du kan.

Varför är infernomancy den bästa formen av magi?: Förutom att den låter dig agera på ett spirituellt plan och det fysiska planet samtidigt så ger magin dina effekter varaktighet. Ett sår tillfogat med infernomancy läker inte, ett fält nerbränt med helveteseld kommer inte växa upp igen och om du lyckas träffa någons sinne eller själ med en kombination av infernomancy och annan magi? Det blir jäkligt svårt att motverka. Så även om du inte kastar runt mest skada eller har mest imponerande effekter så är du den läskigaste djävulen någon kan stöta på.

Speltekniska effekter Effekter från infernomancy läker inte naturligt och kan inte fixas med magi hur som helst. De måste läkas ut med Vit magi eller naturmagi. Infernomancers kan påverka helvetet, själar och styra helveteseld. Infernomancy går inte att kombinera med Natur eller Vit magi men kan kombinerad med samtliga andra magiformer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Koncept jag aldrig vill se: Killfuck Soulshitter som är mörk och ond och har onda krafter och en svart rustning med spikar och... Ni har alla sett den här karaktären och den är dum!
Det är den kanske, men den är också ett helt naturligt resultat av att man har med "ondska" i sina spelvärldar. Ondska "i dess renaste form", riktig såndär serietidningsondska.

//Krank, har alltid problem med såna där trista svartvita moralgrejer som ska stoppas in i spel.

God45

#PrayersForBahakan
Jag ser inte poängen med att mesa ut med någon "ondska är en social konstruktion" trams. Jag ville ha lite faktisk känsla och inte någon bullshit postmodernism som tvunget ska tvinga sig in överallt och ta ifrån klassiska koncept sin spänning, vrede och nerv och istället förvandlar alltihop till en enda stor kopp O'boy som man kan sitta och diskutera. "Är den här 'O'boyen verkligen god att dricka eller tycker bara vissa det?", "Är det O'boyen i sig som avgör det eller är det sociala konstruktioner om hur chokladiga drycker ska smaka?"

Infernomancers är onda eftersom de tände fyr på sina själar med helveteseld. Varför? Eftersom det är coolt! Om man inte kan acceptera att HELVETET är dåligt vet jag inte vad poängen med att ge sig in i den här tråden är.

Cybot

Mest spelbar
Va? Ska du klanka ner på genreklassiker som svarta rustningar?
En rustning verkar som ett utmärkt sätt att undvika att folk sätter pilar i dig medans du håller på att grilla deras kamrater.
Och om man ska ha en rustning som ond svartkonstnär så bör den vara svart. Om man kan se det svarta under alla förgyllda detaljer dvs.

G

Guest

Guest
God45 said:

Killfuck Soulshitter, en kusin från landet till den av forumet välkände...

DEATHFUCK SOULSHITTER

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Stövelkatten said:
God45 said:

Killfuck Soulshitter, en kusin från landet till den av forumet välkände...

DEATHFUCK SOULSHITTER
Men är inte Deatfuck Soulshitter bara en ripoff på just Killfuck Soulshitter, som dök upp på RPGnet för typ tio år sedan?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
God45 said:
Infernomancers är onda eftersom de tände fyr på sina själar med helveteseld. Varför? Eftersom det är coolt! Om man inte kan acceptera att HELVETET är dåligt vet jag inte vad poängen med att ge sig in i den här tråden är.
Är det inte precis tvärtom?
Infernalister borde väl rimligtvis ha varit, av någon anledning, desperata nog att offra sin själ (och jag menar, ska du rita upp ett pentagram, lära dig en massa gojs, offra grejer för att ens kunna offra din själ så är du riktigt desperat). Med det så tolkar jag det de gör som antingen att de försöker blidka eftervärlden (det finns ju en skillnad att vara i helvetets första cirkel kontra den nionde liksom) genom att vara ond eller söker efter en bot, vilka också kan ta extrema vändningar.

Ergo, infernalister i dess mest klassiska bemärkelse är kortsiktiga djupt tragiska individer som är dömda och gör allt för att komma undan lättare, vilket de också gjorde när de sålde sin själ.

Chryckan

Swordsman
Cybot said:
Va? Ska du klanka ner på genreklassiker som svarta rustningar?
En rustning verkar som ett utmärkt sätt att undvika att folk sätter pilar i dig medans du håller på att grilla deras kamrater.
Och om man ska ha en rustning som ond svartkonstnär så bör den vara svart. Om man kan se det svarta under alla förgyllda detaljer dvs.

Vore inte det här ännu bättre? :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Jag ser inte poängen med att mesa ut med någon "ondska är en social konstruktion" trams. Jag ville ha lite faktisk känsla och inte någon bullshit postmodernism som tvunget ska tvinga sig in överallt och ta ifrån klassiska koncept sin spänning, vrede och nerv och istället förvandlar alltihop till en enda stor kopp O'boy som man kan sitta och diskutera. "Är den här 'O'boyen verkligen god att dricka eller tycker bara vissa det?", "Är det O'boyen i sig som avgör det eller är det sociala konstruktioner om hur chokladiga drycker ska smaka?"

Det blir trista protagonister.

Såna där soulshit deathfuckkillers eller vad det nu var de kallades är ju highly expected.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Recca said:
Såna där soulshit deathfuckkillers eller vad det nu var de kallades är ju highly expected.
Ja, precis.

Såhär: Helvetet kan fortfarande vara destruktivt och fullt av förtärande eld utan att "vara ondska". Jag tror att magikerna som sätter fyr på sina själar med helveteseld är extremt desperata och/eller självdestruktiva, vilket också är jävligt coolt. Där har vi vrede och nerv.

Om man inte känner att man måste ha en massa bullshit moralism där man gör det enkelt för sig och avfärdar grejer som "ondska" och därmed inte behöver motivera dem ordentligt...

"Onda" karaktärer är inte coolt, inte nerv och vrede. "Onda" karaktärer är bara barnslig sagomoral, och då blir det liksom soulshit deathfuckkillers av alltihop.

För mig är "ondska" i klassisk kristen/moralistisk mening raka motsatsen till nerv eller vrede.

Mukwa

Swashbuckler
Re: Infernalism

Precis - rollpersoner ska ha djup. Banktjänstemannen som förlorade sin treåriga dotter i cancer och sin fru som tog livet av sig. Han har ingenting att leva för, men kan inte ta det sista klivet in i oändligheten. Han godtar en deal från en demon att få se sin dotter och sin fru mot att han bränner två människokroppar för att tillfredställa sin demon. Föruttnade, sönderbrända presenteras frun och dottern i helveteselden och banktjänstemannen skriker förtvivlat, ber demonen att släppa dem. Demonen kräver hans själ i ersättning. Nu inser han sitt misstag när demonen ger honom värre och värre order som han inte kan gå emot. Själen brinner sakta men säkert upp i den eviga elden i takt med banktjänstemannens plågade handlingar.

Eller som den omhändertagande kvinnan som kommit över hemligheten om iskristallernas helande inverkan på bränt människokött. Varje natt läker hon sin brännskadade man med infernalisk magi, dock temporärt, och priset för det är förstås hennes själ. Hon börjar alltmer glömma varför hon varje natt måste upprepa den helande processen för att hålla sin man vid liv. Mannen är för övrigt en stor plot device som med fördel kan användas som slutboss.

Eller den självmordsbenägna som gång efter annan tagit livet av sig, men som varje gång finner livslusten i helvetet. Demonerna är inte sena att ge hoppet åter genom sin infernaliska list och har sedan ett blodskontrakt knutet till sig vid uppvaknandet.

Den bästa infernalisten är dock Keannu Reaves i Djävulens advokat. Pengar, status, makt. Degraderingen börjar med tillsynes meningslösa lögner för att få det där åtråvärda jobbet och eskalerar till att mörka mordhärvor och undanröja bevis för att få ett lyxliv, att känna att man är någonting. Att knäppa med fingrarna för att någon ska ge dig det du för stunden vill ha är kul och lockande till en början, men baksidorna är plågsamma och du kommer se dig själv gå längre och längre för att upprätthålla ditt jetsetliv och din höga status. Rädslan att gå för långt för att få det du vill gör sig påmind som en glödande piska mot dina nakna skulderblad, men rädslan att mista allt du har känns värre.

God45

#PrayersForBahakan
Efter feedbacken i den här tråden skriver jag om infernomancern. Tack för feedbacken :gremsmile:

RasmusL

Champion
Är det magiskolan eller utövarna som är ondskefull? Eller båda?

Edit: jag gillar båda varianterna.

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL said:
Jag tänkte mig det som att magin i sig är ond och att den korrumperar folk mer eller mindre snabbt. Så du kommer bli en fruktansvärd demon om du börjar använda Infernomancy även om de var super god till att börja med.

Men nu kommer jag skriva om det lite.

RasmusL

Champion
God45 said:
RasmusL said:
Jag tänkte mig det som att magin i sig är ond och att den korrumperar folk mer eller mindre snabbt. Så du kommer bli en fruktansvärd demon om du börjar använda Infernomancy även om de var super god till att börja med.

Men nu kommer jag skriva om det lite.
Det var så jag uppfattade ditt startinlägg, blev bara lite förvirrad över diskussionen som uppstod i senare inlägg.

God45

#PrayersForBahakan
Det blir mer och mer tydligt att du är den enda här jag kan tala med som någonting liknande en jämnlike :gremwink: