Nekromanti Jag drömde ett regelsystem...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,430
Location
Rissne
Inatt drömde jag ett regelsystem för att spela Lost.

Det var sjukt simpelt och inte så bra. Varje karaktär hade en sak den var Bra På, och en sak den Ville (tänk en Key, typ). Sedan var det nåtslags samberättande system där varje spelare egentligen kunde styra vilka SLP:er som helst enligt nåt skumt system.

I slutänden betydde det iaf att man fick nåtslags poäng för att aktivera vad andra var Bra På (Jack är Läkare, jag får poäng genom att bli skadad), och dessa poäng drev sedan "metaplotten" framåt, och så. Man köper bort Mysterier med poängen. Och Mysterierna är förutbestämda av SL.

Jag kommer dock inte riktigt ihåg vad man hade sina keys till, man kanske fick exp för dem men jag vet inte riktigt vad man hade expen till...

Saker man var Bra På tror jag först att man bara fick bonus på, men sen halvvaknade jag och kom på att det var mycket bättre att automatiskt lyckas (eller automatiskt få bestämma utgången, snarare).



Så, det var som nåtslags variant av Evolutionens Barns dramaturgiska regler, men med fokus på andra saker... Det finns dock inget system för flashbacks eller ens konflikter i dagsläget, men det borde man kunna ordna. Jag tänker mig ett system för konflikt mellan spelarna om den dramaturgiska kontrollen snarare än konflikt mellan karaktärerna, dock. Om Jacks spelare tycker att det ger Jack mer personlighet och angst att få misslyckas med en operation så kan Jacks spelare gå i konflikt med spelaren som styr patienten; och om Jacks spelare vinner så misslyckas Jack, patienten dör, och spelaren får plocka en ny castaway att spela.

För det är lite grejen: Casten är alltid typ lika stor. Folk dör, andra tillkommer. Plötsligt får en statist en talroll och egna flashbacks.

Och det finns ingen förbättring, ingen exp/level-motsvarighet. Folk är typ likadana som de först var när de kom till ön, egentligen. Locke är fortfarande bra på våldmarkssaker, Jack är läkare, etc. Och Jack vill nog helst ha Kate medan Locke vill Utforska Ön.

Jag vet inte, var bara tvungen att häva det ur mig medan jag hade det färskt i minnet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,687
Location
Fallen Umber
Okej, nu har jag bara sett fram till början av säsong 2, och jag tänker väl se klart när hela serien är avslutad, så några senare spoilers slipper jag gärn. Med det ur världen kan jag säga att det var en cool dröm. :gremsmile: En tanke jag fick av att läsa den första biten (det som fanns i vrållådan) var att en enkel uppdelning är att låta det man är Bra på enbart handla om andra spelare, och därmed det man Vill enbart handla om den aktuella rollpersonens spelare. Det vill säga, Jacks spelare vill inte dera in att han är Bra på att vara Läkare, utan bara att han Vill ha Kate. Det är det det innebär att kontrollera en karaktär, att man får ägna sig åt hans eller hennes Mål.

Hur det ska fungera mer i detalj har jag förstås ingen aning om.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,430
Location
Rissne
Dimfrost said:
så några senare spoilers slipper jag gärn.
Inga problem. Har inte spoilat nåt än och ska försöka undvika det i framtiden...

Dimfrost said:
Med det ur världen kan jag säga att det var en cool dröm. :gremsmile:
Man vet att man hänger för mycket på rollspelsmakarforum när man drömmer fram regelsystem... =)

Jag har själv sett varenda litet Lost-avsnitt som sänts, och den 19:e börjar den nya säsongen. Jag sitter och hårdpluggar de tidigare säsongerna för att påminna mig själv om vad som egentligen hänt =)

Dimfrost said:
En tanke jag fick av att läsa den första biten (det som fanns i vrållådan) var att en enkel uppdelning är att låta det man är Bra på enbart handla om andra spelare, och därmed det man Vill enbart handla om den aktuella rollpersonens spelare. Det vill säga, Jacks spelare vill inte dera in att han är Bra på att vara Läkare, utan bara att han Vill ha Kate. Det är det det innebär att kontrollera en karaktär, att man får ägna sig åt hans eller hennes Mål.

Hur det ska fungera mer i detalj har jag förstås ingen aning om.
Hum, det var ju en tanke... hm.

Ja, egentligen vet jag inte vad jag vill med det här regelsystemet ens; jag ville mest få ner det innan jag glöämde det.

Det som tilltalar mig är däremot tanken att sköta personliga intriger och annat galet på spelarnivå med väldigt stor spelarmakt, medan man fortfarande har Hemligheter, eller Portar, som SL byggt och som man måste låsa upp. Jag gillar tanken att ha två nivåer, med "relativ spelledarlöshet" och så vidare.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,687
Location
Fallen Umber
krank said:
Det som tilltalar mig är däremot tanken att sköta personliga intriger och annat galet på spelarnivå med väldigt stor spelarmakt, medan man fortfarande har Hemligheter, eller Portar, som SL byggt och som man måste låsa upp. Jag gillar tanken att ha två nivåer, med "relativ spelledarlöshet" och så vidare.
Ja. Det kan även jag, som är en stor förespråkare av spelarmakt och spelledarlöshet och sådant, tilltalas av. Det är ett område som till stora delar är outforskat.
 
Top