Nekromanti Jag drömde ett rollspel: KILLING PEOPLE

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Inatt, troligen inspirerat av filmen jag såg innan jag gick till sängs ("God Bless America") drömde jag bland annat om ett rollspel.

Det hette "Killing People", har jag för mig. Premissen är såhär: Spelarna spelar sig själva, typ som i supergänget. Varje äventyr går ut på att de ska mörda en verklig person. Rollpersonernas motivation för morden är att de är med i något som kallas "Spelet", och får instruktioner av "Spelledaren". Om rollpersonerna lyckas får de poäng, som de sedan kan köpa till exempel speciell utrustning eller så för.

Spelledarens jobb är att inför äventyret bestämma sig för en person som ska mördas, till exempel Fredrik Reinfeldt. Göra efterforskningar om personens säkerhetsdetalj, vad personen har för planerade framträdanden, och så vidare. Om det inte går att hitta något kan SL hitta på, såklart, men det blir ju roligare ju mer man tar från verkligheten.

Sedan när man spelar så kan man då antingen låta spelarna göra riktiga efterforskningar på nätet, eller så kan man spela ut det som i vanligt rollspel, att SL bara ger dem informationen. Man kan kolla upp kartor på google maps eller liknande, om man vill.

Huruvida det egentligen fanns någon form av resolutionsmekanik var lite osäkert, men det kanske man kan ordna.

Krille

Super Moderator
Jag gillar drömrollspel. De är mycket mer knarkade än riktiga rollspel.

Förmodligen blir de därmed helt ospelbara också. :gremgrin:

krank

Krille said:
Jag gillar drömrollspel. De är mycket mer knarkade än riktiga rollspel.

Förmodligen blir de därmed helt ospelbara också. :gremgrin:
Antagligen =) Men jag skulle nog vilja testa Killing People nån gång...

Krille

Super Moderator
  • En del av hindren är kritiska. Man måste ta sig förbi dem, annars misslyckas attentatet.
  • Andra hinder är frivilliga. Man behöver inte ta sig förbi dem, men om man inte gör det så ökar Hotbilden som är ett poängvärde
  • Vissa sätt är väldigt påtagliga. Att hoppa fram ur en folkmassa med en revolver och panga president Reagan kanske uppnår målet, men gör å andra sidan att man blir rugbytacklad på det australiensiska sättet av hela Secret Service, även om man lyckas. Det kan öka Hotbilden, eller till och med arrestera spelare direkt.
  • Efterforskningar kan också vara påtagliga, och öka Hotbilden.

Lukas

Mannen i Gult
Sorry men det här låter som ett spel som skulle tänkas kunnat stå med i "de övergivnas arme" och jag hade sagt "Ingen rollspelare håller på med något sånt här dumt, gör man det så har man nog problem".

Jag tycker att själva tanken på att man skall spela sig själv och planera mord på riktiga personer är djupt störande.

krank

Lu-kaazh said:
Sorry men det här låter som ett spel som skulle tänkas kunnat stå med i "de övergivnas arme" och jag hade sagt "Ingen rollspelare håller på med något sånt här dumt, gör man det så har man nog problem".

Jag tycker att själva tanken på att man skall spela sig själv och planera mord på riktiga personer är djupt störande.
Jag tänker också att det är djupt störande, och att det är lite av spelets selling point...

Om ingen fann det här chockerande hade jag nog inte tilltalats så mycket av tanken.

//Krank, som påpekar att man har åtminstone inget värde för "anal circumference"

frulling

Veteran
Om jag inte minst fel användes spel av likande typ(dock textbaserat formspel) som bevis för terrorsympatier i "Fienden inom oss" av Jan Guillou. Den anklagade har svårt att förklara för polisen hur det bara var en lek/ ett spel. Tanken är intressant men kanske olämpligt att komma för nära verkligheten blir så lätt missförstånd då.

mr_si

Warrior
ser också juridiska problem med detta... att planera mord på riktiga människor är riskerar man väll ändå att åka dit för?

Max Raven

T12-kultist
Mr_Si said:
ser också juridiska problem med detta... att planera mord på riktiga människor är riskerar man väll ändå att åka dit för?
Med tanke på att man inte planerar mord på riktigt så borde man inte bli arresterad/straffas för det, men vissa människor har hål i huvudet och ser inte fantasi mellan rollspel och verklighet. Jag tror inte vid har några sådana i viktiga positioner i SÄPO eller rättsväsendet numera, men man vet aldrig. :gremwink:

krank

Rymdmonaut said:
Mr_Si said:
Med tanke på att man inte planerar mord på riktigt så borde man inte bli arresterad/straffas för det, men vissa människor har hål i huvudet och ser inte fantasi mellan rollspel och verklighet. Jag tror inte vid har några sådana i viktiga positioner i SÄPO eller rättsväsendet numera, men man vet aldrig. :gremwink:
Mitt nästa projekt efter Killing People blir ett s.k. bankrånarlajv. Man spelar rollpersoner som planerar ett bankrån. Alla deltagare uppmuntras att ha med sig så realistisk rekvisita som möjligt.

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Mitt nästa projekt efter Killing People blir ett s.k. bankrånarlajv. Man spelar rollpersoner som planerar ett bankrån. Alla deltagare uppmuntras att ha med sig så realistisk rekvisita som möjligt.
Mitt nästa projekt blir ett internetlajv. Man loggar in på forum och får exp baserat på antal upprörda svar. :gremwink:

krank

Rymdmonaut said:
krank said:
Mitt nästa projekt blir ett internetlajv. Man loggar in på forum och får exp baserat på antal upprörda svar. :gremwink:
Men kanske kan kombinera det med ett rasistlajv?...

Vimes

Sillkung
Rymdmonaut said:
krank said:
Det finns redan