Inatt drömde jag ett rollspel igen. Jag minns inte så supermycket om det, men jag tänkte slänga ur mig det jag minns och se om någon känner för att spåna lite kring det...
Spelvärlden är ganska vagt definierad. Jag har för mig att det var någon form av basically grekisk-romersk-inspirerad fantasyspelvärld. Larger-than-life, mytiskt liksom. Rollpersonerna är hjältar. kanske företar de sig någon form av resa.
Men, det jag minns allra tydligast var att spelvärlden inte byggde så mycket på att vara en värld, utan på att det fanns olika typer av varelser, som var ganska dynamiska. Äventyren byggde ganska mycket på påhittighet och att utnyttja de olika "rasernas" egenheter på fantasifulla sätt. I den mån jag tänkte mig ett regelsystem var det inte så viktigt jämfört med reglerna i världen.
De jag minns tydligast var en ras levande statyer. De såg oftast ut som humanoider, men ibland var de djur och sådant också. De kunde växa och bli större genom att man tillsatte sten. De var också ganska stolta av sig, tror jag. Om man högg av en bit av en staty så tror jag att den kunde leva själv. Och var man duktig med hantverk kunde man forma den lille avhuggna biten till en ny liten humanoid...
Typ såna saker. Egenskaper som gör dem lite speciella att ha att göra med, och som innebär att de både kan ställa till bekymmer och vara lösningen på bekymmer. Tänker jag mig.
Några exempel:
- Man ska stjäla något. Man övertalar en staty att ge ifrån sig ett finger, och skapar av det en liten humanoid som kan springa in och låsa upp valvet inifrån.
- En staty har blivit maktgalen, och har fyllt en stad med kopior av sig, formade av sin egen kropp. Problemet är att han inte kan få tillbaks sina kroppsdelar, så han sitter numera bara som ett huvud på en stor tron...
- Man behöver ta sig in i en stad som är belägrad. Man får åka runt och försöka hitta bra sorters sten för att gruppens staty ska kunna bli stor och ta sig över muren.
- En staty med drakhuvud vaktar någonting rollpersonerna vill ha tag på. Likt en drake vill han ha skatter, i form av sällsynta stenar som han vill äta för att bli större.
Jag funderar på en kampanjstruktur inspirerad av Odyssén. Och nä, jag vill inte bara sno från Saga Okeanos här...
Vad tycker ni? Är det här en intressant tanke, med ett mytiskt rollspel med fokus på olika liknande raser? Eller räcker det liksom bara till en "statyer"-expansion till Saga Okeanos eller nåt?
//Krank, som mest ville få ner't på pränt, men gärna spånar...
Spelvärlden är ganska vagt definierad. Jag har för mig att det var någon form av basically grekisk-romersk-inspirerad fantasyspelvärld. Larger-than-life, mytiskt liksom. Rollpersonerna är hjältar. kanske företar de sig någon form av resa.
Men, det jag minns allra tydligast var att spelvärlden inte byggde så mycket på att vara en värld, utan på att det fanns olika typer av varelser, som var ganska dynamiska. Äventyren byggde ganska mycket på påhittighet och att utnyttja de olika "rasernas" egenheter på fantasifulla sätt. I den mån jag tänkte mig ett regelsystem var det inte så viktigt jämfört med reglerna i världen.
De jag minns tydligast var en ras levande statyer. De såg oftast ut som humanoider, men ibland var de djur och sådant också. De kunde växa och bli större genom att man tillsatte sten. De var också ganska stolta av sig, tror jag. Om man högg av en bit av en staty så tror jag att den kunde leva själv. Och var man duktig med hantverk kunde man forma den lille avhuggna biten till en ny liten humanoid...
Typ såna saker. Egenskaper som gör dem lite speciella att ha att göra med, och som innebär att de både kan ställa till bekymmer och vara lösningen på bekymmer. Tänker jag mig.
Några exempel:
- Man ska stjäla något. Man övertalar en staty att ge ifrån sig ett finger, och skapar av det en liten humanoid som kan springa in och låsa upp valvet inifrån.
- En staty har blivit maktgalen, och har fyllt en stad med kopior av sig, formade av sin egen kropp. Problemet är att han inte kan få tillbaks sina kroppsdelar, så han sitter numera bara som ett huvud på en stor tron...
- Man behöver ta sig in i en stad som är belägrad. Man får åka runt och försöka hitta bra sorters sten för att gruppens staty ska kunna bli stor och ta sig över muren.
- En staty med drakhuvud vaktar någonting rollpersonerna vill ha tag på. Likt en drake vill han ha skatter, i form av sällsynta stenar som han vill äta för att bli större.
Jag funderar på en kampanjstruktur inspirerad av Odyssén. Och nä, jag vill inte bara sno från Saga Okeanos här...
Vad tycker ni? Är det här en intressant tanke, med ett mytiskt rollspel med fokus på olika liknande raser? Eller räcker det liksom bara till en "statyer"-expansion till Saga Okeanos eller nåt?
//Krank, som mest ville få ner't på pränt, men gärna spånar...