Beastslayer
ROTN
...när detta dök upp i huvudet på mig. Jag försökte skriva ned så mycket jag bara kunde idag när jag steg upp. Men jag har tappat massor av idéer dessvärre. Vad jag skulle vilja ha hjälp med är att göra det här mindre generiskt än vad det nu råkade bli. Vrida på klyschor (även om klyschor ibland är bra), komma med idéer. Just nu känns det väldigt ISO 9000 Fantasy.
Tänk på att det här skrivs ihop på 15-20 minuter direkt när jag klev upp. Jag kommer fortsätta att lägga upp mer allteftersom jag skriver mer. Tanken är att detta skall användas till en kampanj som skall spelas via skype. Troligtvis med två spelgrupper. Exakt hur det ska läggas upp är ännu inte bestämt.
Woloria
"Protagonisterna i berättelsen"
I detta splittrade klanrike i mitten av kontinenten breder den vilda och vackra skogen ut sig så lång ögat kan nå.
Mellan trädtopparna så stiger ibland klippor upp, men marken är för det mesta en rullande skogsbeklädd mark med vackra höjder och stora dalar vari floder både stilla och våldsamt tar sig fram.
Djurlivet är rikt och det finns allt från hjort till älg och varg. I vattendragen finner man lax, öring och annan ätbar fisk.
Gudomen Wolon och hans döttrar är skogens skapare och dess beskyddare även om Wolon själv inte längre vandrar bland under trädens kronverk.
Wolon ligger fångad under markerna han själv skapat och är snärjd av dess rötter. Detta är åtminstone vad Wolorierna tror, de vildmän som lever i detta skogsrike.
Wolorierna lever i klaner som leds av en hövding som i sin tur har ett råd även om hövdingen själv är helt ensam i sitt beslutsfattande. Rådet är just ett råd, där för att guida sin ledare i svåra tider.
Vildfolket är starkt knutna till skogsmarkerna de lever i och flertalet barn föds varje generations märkta av Wolon eller någon av hans döttrar. Dessa märkningar ter sig på olika sätt och kommer i olika former, men det kan alltid Sejderna utröna då de kan tyda alla Wolons tecken.
Dessa särskilt märkta uppvisar alltid särskilda förmågor som ofta innebär att de kan tala med naturen och dess innevånare. Ett träd kan ge dem en vision om vad som nyligen skett, en flod kan viska dem ett ord eller så talar djuren till dem med visdom. Vissa sägs även tala med Wolons döttrar.
Det är Wolorisk sed att dessa män och kvinnor sänds bort från klanen, inte för att de inte är välkomna, utan för att de har ett större kall, nämligen att skydda Woloria och sitt folk från fara.
Anasskiska Kejsardömmet
"Antagonisterna i berättelsen"
Det Anasskiska kejsardömmet har brett ut sig från själva Anasskia och kontrollerar ungefär en tredjedel av kontinenten.
Ett fåtal länder är svåra att nå ut till och att samtidigt bibehålla en koppling till kejsardömmet samt att de i öst har ett annat rike som besitter i det stora hela samma resurerser somd e själva.
De har nu nått in till hjärtat av kontinenten och in i Woloria där de slått upp en fästning i dess södra delar nära ett pass genom bergen som leder söderut.
Anasskiska kejsardömmet är enat under en tro på en gud och de har spritt sin tro på denne i alla länder de erövrat och mängder av människor har tagit den för dem nya tron till sig de senaste århundradena.
Gudarnas kamp
Det som i själva verket pågår är att Yheron har lyckats döda, lura eller fånga nästintill alla gudar i deras respektive domäner så att han själv kan tillskansa sig mer makt i människornas värld och bli allsmäktig.
De enda som inte är fångade är en stor del av gudarnas egna skapelser, som deras barn och andra entiteter de skapat under sin existens, utöver en annan gud som har nästintill samma mål som Yheron, nämligen Mogra.
En del har vandrat bort och försvunnit i glömska, andra har helt slutat att existera och kommer troligtvis aldrig mer att ses till.
Så det som håller på att ske är att Yheron sakta men säkert håller på att bli den ende. Hans kamp med Mogra kommer att kasta i mänskligheten i en världsomspännande kamp om makt och kan inget hindra detta kan världen komma att rämna helt.
Yheron är den som fångat Welon och snärjt fast honom i sin egen skapelse, skogen. Han kan nu enbart kommunicera med sina döttrar som ännu vandrar bland människorna. Bland de övriga entiteter som vandrar på jorden är de vidrörda, människor som innan sin födsel vidrörts av gudomlig hand och som bär på mer kraft än en vanlig människa. De är fortfarande dödliga, men de har till skillnad från vanliga människor förmågan att faktiskt påverka gudarnas handlingar.
Precis som Wolons döttrar vidrört och välsignat många människor så har Yheron, Mogra och andra gudar gjort samma sak och de tänker nu använda dessa som verktyg i sin kamp om överlevnad och makt.
Men den fria viljan hos människan är stark och en vidrörd av Yheron behöver nödvändigtvis inte gå dennes ärenden såvida hans vilja är stark nog och insikten i vad som håller på att ske är tillräckligt djup.
Tänk på att det här skrivs ihop på 15-20 minuter direkt när jag klev upp. Jag kommer fortsätta att lägga upp mer allteftersom jag skriver mer. Tanken är att detta skall användas till en kampanj som skall spelas via skype. Troligtvis med två spelgrupper. Exakt hur det ska läggas upp är ännu inte bestämt.
Woloria
"Protagonisterna i berättelsen"
I detta splittrade klanrike i mitten av kontinenten breder den vilda och vackra skogen ut sig så lång ögat kan nå.
Mellan trädtopparna så stiger ibland klippor upp, men marken är för det mesta en rullande skogsbeklädd mark med vackra höjder och stora dalar vari floder både stilla och våldsamt tar sig fram.
Djurlivet är rikt och det finns allt från hjort till älg och varg. I vattendragen finner man lax, öring och annan ätbar fisk.
Gudomen Wolon och hans döttrar är skogens skapare och dess beskyddare även om Wolon själv inte längre vandrar bland under trädens kronverk.
Wolon ligger fångad under markerna han själv skapat och är snärjd av dess rötter. Detta är åtminstone vad Wolorierna tror, de vildmän som lever i detta skogsrike.
Wolorierna lever i klaner som leds av en hövding som i sin tur har ett råd även om hövdingen själv är helt ensam i sitt beslutsfattande. Rådet är just ett råd, där för att guida sin ledare i svåra tider.
Vildfolket är starkt knutna till skogsmarkerna de lever i och flertalet barn föds varje generations märkta av Wolon eller någon av hans döttrar. Dessa märkningar ter sig på olika sätt och kommer i olika former, men det kan alltid Sejderna utröna då de kan tyda alla Wolons tecken.
Dessa särskilt märkta uppvisar alltid särskilda förmågor som ofta innebär att de kan tala med naturen och dess innevånare. Ett träd kan ge dem en vision om vad som nyligen skett, en flod kan viska dem ett ord eller så talar djuren till dem med visdom. Vissa sägs även tala med Wolons döttrar.
Det är Wolorisk sed att dessa män och kvinnor sänds bort från klanen, inte för att de inte är välkomna, utan för att de har ett större kall, nämligen att skydda Woloria och sitt folk från fara.
Anasskiska Kejsardömmet
"Antagonisterna i berättelsen"
Det Anasskiska kejsardömmet har brett ut sig från själva Anasskia och kontrollerar ungefär en tredjedel av kontinenten.
Ett fåtal länder är svåra att nå ut till och att samtidigt bibehålla en koppling till kejsardömmet samt att de i öst har ett annat rike som besitter i det stora hela samma resurerser somd e själva.
De har nu nått in till hjärtat av kontinenten och in i Woloria där de slått upp en fästning i dess södra delar nära ett pass genom bergen som leder söderut.
Anasskiska kejsardömmet är enat under en tro på en gud och de har spritt sin tro på denne i alla länder de erövrat och mängder av människor har tagit den för dem nya tron till sig de senaste århundradena.
Gudarnas kamp
Det som i själva verket pågår är att Yheron har lyckats döda, lura eller fånga nästintill alla gudar i deras respektive domäner så att han själv kan tillskansa sig mer makt i människornas värld och bli allsmäktig.
De enda som inte är fångade är en stor del av gudarnas egna skapelser, som deras barn och andra entiteter de skapat under sin existens, utöver en annan gud som har nästintill samma mål som Yheron, nämligen Mogra.
En del har vandrat bort och försvunnit i glömska, andra har helt slutat att existera och kommer troligtvis aldrig mer att ses till.
Så det som håller på att ske är att Yheron sakta men säkert håller på att bli den ende. Hans kamp med Mogra kommer att kasta i mänskligheten i en världsomspännande kamp om makt och kan inget hindra detta kan världen komma att rämna helt.
Yheron är den som fångat Welon och snärjt fast honom i sin egen skapelse, skogen. Han kan nu enbart kommunicera med sina döttrar som ännu vandrar bland människorna. Bland de övriga entiteter som vandrar på jorden är de vidrörda, människor som innan sin födsel vidrörts av gudomlig hand och som bär på mer kraft än en vanlig människa. De är fortfarande dödliga, men de har till skillnad från vanliga människor förmågan att faktiskt påverka gudarnas handlingar.
Precis som Wolons döttrar vidrört och välsignat många människor så har Yheron, Mogra och andra gudar gjort samma sak och de tänker nu använda dessa som verktyg i sin kamp om överlevnad och makt.
Men den fria viljan hos människan är stark och en vidrörd av Yheron behöver nödvändigtvis inte gå dennes ärenden såvida hans vilja är stark nog och insikten i vad som håller på att ske är tillräckligt djup.