Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har nu nått Colonial Gothic, andra utgåvan, det vill säga ett skräckspel i de (än så länge) brittiska kolonierna i Nordamerika på 1700-talet.
Mitt första steg är att sätta ut 45 poäng på mina grundegenskaper: Might, Nimble, Vigor, Reason och Resolution. Varför är Nimble ett adjektiv medan de andra är substantiv? Jag blir provocerad, och gör i ren protest min rollperson klumpig: Might 12, Nimble 5, Vigor 9, Reason 9, Resolution 10. Detta innebär också att jag får Vitality 50, Sanity 50 och Initiative... ja, vad får jag i Initiative? Enligt spelet använder detta värde attributet "Wits", vilket inte finns med. Jag svävar därför i ovisshet.
Jag ska därefter välja min bakgrund: kolonist (uppdelad i vildmarksbo och stadsbo), invandrare, frisläppt (uppdelad i befriad slav och före detta skuldtjänare), militär (milis eller brittisk) och infödd (faktiskt infödd eller adopterad in i en stam). Jag väljer att spela en kolonisatör från vildmarken, en pälsjägare. Detta ger mig Survival +1, Track +1 och gör att jag talar flytande engelska.
Därefter ska jag sätta ut 45 poäng på färdigheter. När man köper en färdighet börjar den på samma nivå som den associerade grundegenskapen, och kostar lika många poäng. Även att höja den kostar lika många poäng som halva grundegenskapen. Detta är fullständigt bisarrt, eftersom det gör det dyrare att köpa värden ju bättre man är på sin grundegenskap. Även om man sedan lägger till hela grundegenskapsvärdet för att få det värde man ska slå under med 2T12 så blir kostnaderna fruktansvärt märkliga.
Låt oss till exempel säga att jag vill ha ett slutgiltigt värde på 14. Om jag då har en grundegenskap på 2 behöver jag köpa färdighetsvärde 12, vilket kostar 12 poäng. Med en grundegenskap på 3 behöver jag köpa färdighetsvärde 11, vilket kostar mig 11 poäng. Så långt, så bra. Men sedan börjar märkligheterna. När min grundegenskap går upp till 4 kostar det helt plötsligt 2 poäng per steg att höja färdigheten, vilket gör att jag plötsligt måste betala hela 16 poäng för att få färdighetsvärde 10. Sedan sjunker kostnaderna igen -- 13 om jag har 5 i grundegenskapen, 12 om jag har 6, 7 om jag har 7. Det här kan vara det absolut sämsta system jag sett hittills. Likafullt köper jag pliktskyldigt mina färdigheter: Brawl 12, Defend 12, Survival 10, Track 10. Sedan har jag tre poäng kvar som jag inte kan använda, eftersom alla mina attribut är för höga för att jag ska kunna köpa låga värden i något.
Jag ska nu hitta på fem "krokar", där tre relaterar till min bakgrundsmiljö, en till mitt liv innan jag drogs in i kampen mot övernaturliga hot, och en till min personlighet. Samtidigt beskrivs annorstädes krokar som tydligt verkar orienterade mot att de ska beskriva hur man drogs in i kampen mot de övernaturliga hoten, så jag lägger in en sådan också. Jag väljer:
Ingen bestämmer över mig
I de vilda bergen märker jag Guds ande
Jag har skrattat åt större knivar än så
De tolererar mig för att jag vet var kropparna är begravda
Hjortkvinnan hemsöker mig om nätterna
Med detta ordnat införskaffar jag min utrustning, varpå jag tacksamt avslutar detta fatalt oprövade (i andra utgåvan, märk väl) rollpersonsskaparkapitel. Synd, för boken har också mycket matnyttigt.
Burnabus Gargrave
Might 12, Nimble 5, Vigor 9, Reason 9, Resolution 10
Vitality 50, Sanity 50, Initiative ???
Brawl 12, Defend 12, Survival 10, Track 10
Ingen bestämmer över mig, I de vilda bergen märker jag Guds ande, Jag har skrattat åt större knivar än så, De tolererar mig för att jag vet var kropparna är begravda, Hjortkvinnan hemsöker mig om nätterna
Bly motsvarande 18 skott, elddon, fiskelina, flaska rom från Barbados, handyxa, kaffekanna, kaffekvarn, kläder (2 uppsättningar), kniv, kruthorn, kultång (6 kulor), läderryggsäck, musköt, skålpund kaffe, skålpund snus, snusdosa, spelkort, stekpanna, vattenflaska i tenn, yllefilt, £13, 1s, 3p
Mitt första steg är att sätta ut 45 poäng på mina grundegenskaper: Might, Nimble, Vigor, Reason och Resolution. Varför är Nimble ett adjektiv medan de andra är substantiv? Jag blir provocerad, och gör i ren protest min rollperson klumpig: Might 12, Nimble 5, Vigor 9, Reason 9, Resolution 10. Detta innebär också att jag får Vitality 50, Sanity 50 och Initiative... ja, vad får jag i Initiative? Enligt spelet använder detta värde attributet "Wits", vilket inte finns med. Jag svävar därför i ovisshet.
Jag ska därefter välja min bakgrund: kolonist (uppdelad i vildmarksbo och stadsbo), invandrare, frisläppt (uppdelad i befriad slav och före detta skuldtjänare), militär (milis eller brittisk) och infödd (faktiskt infödd eller adopterad in i en stam). Jag väljer att spela en kolonisatör från vildmarken, en pälsjägare. Detta ger mig Survival +1, Track +1 och gör att jag talar flytande engelska.
Därefter ska jag sätta ut 45 poäng på färdigheter. När man köper en färdighet börjar den på samma nivå som den associerade grundegenskapen, och kostar lika många poäng. Även att höja den kostar lika många poäng som halva grundegenskapen. Detta är fullständigt bisarrt, eftersom det gör det dyrare att köpa värden ju bättre man är på sin grundegenskap. Även om man sedan lägger till hela grundegenskapsvärdet för att få det värde man ska slå under med 2T12 så blir kostnaderna fruktansvärt märkliga.
Låt oss till exempel säga att jag vill ha ett slutgiltigt värde på 14. Om jag då har en grundegenskap på 2 behöver jag köpa färdighetsvärde 12, vilket kostar 12 poäng. Med en grundegenskap på 3 behöver jag köpa färdighetsvärde 11, vilket kostar mig 11 poäng. Så långt, så bra. Men sedan börjar märkligheterna. När min grundegenskap går upp till 4 kostar det helt plötsligt 2 poäng per steg att höja färdigheten, vilket gör att jag plötsligt måste betala hela 16 poäng för att få färdighetsvärde 10. Sedan sjunker kostnaderna igen -- 13 om jag har 5 i grundegenskapen, 12 om jag har 6, 7 om jag har 7. Det här kan vara det absolut sämsta system jag sett hittills. Likafullt köper jag pliktskyldigt mina färdigheter: Brawl 12, Defend 12, Survival 10, Track 10. Sedan har jag tre poäng kvar som jag inte kan använda, eftersom alla mina attribut är för höga för att jag ska kunna köpa låga värden i något.
Jag ska nu hitta på fem "krokar", där tre relaterar till min bakgrundsmiljö, en till mitt liv innan jag drogs in i kampen mot övernaturliga hot, och en till min personlighet. Samtidigt beskrivs annorstädes krokar som tydligt verkar orienterade mot att de ska beskriva hur man drogs in i kampen mot de övernaturliga hoten, så jag lägger in en sådan också. Jag väljer:
Ingen bestämmer över mig
I de vilda bergen märker jag Guds ande
Jag har skrattat åt större knivar än så
De tolererar mig för att jag vet var kropparna är begravda
Hjortkvinnan hemsöker mig om nätterna
Med detta ordnat införskaffar jag min utrustning, varpå jag tacksamt avslutar detta fatalt oprövade (i andra utgåvan, märk väl) rollpersonsskaparkapitel. Synd, för boken har också mycket matnyttigt.
Burnabus Gargrave
Might 12, Nimble 5, Vigor 9, Reason 9, Resolution 10
Vitality 50, Sanity 50, Initiative ???
Brawl 12, Defend 12, Survival 10, Track 10
Ingen bestämmer över mig, I de vilda bergen märker jag Guds ande, Jag har skrattat åt större knivar än så, De tolererar mig för att jag vet var kropparna är begravda, Hjortkvinnan hemsöker mig om nätterna
Bly motsvarande 18 skott, elddon, fiskelina, flaska rom från Barbados, handyxa, kaffekanna, kaffekvarn, kläder (2 uppsättningar), kniv, kruthorn, kultång (6 kulor), läderryggsäck, musköt, skålpund kaffe, skålpund snus, snusdosa, spelkort, stekpanna, vattenflaska i tenn, yllefilt, £13, 1s, 3p