Nekromanti Jag ger upp

han göte

Warrior
asså nu har jag hållit på med ett rollspel under ett antal månader och jag har trötnat på ide'n nu och jag har ingen lust att skriva...och jag börja tycka att själva ide'n var väldigt dum...men va tycker ni jag ska göra..

skärpa till mig och fortsätta?

eller ska jag börja skriva på en alternativ värld till mundana i eon..det värkar lättare är det de?

Troberg

Sinister eater
asså nu har jag hållit på med ett rollspel under ett antal månader och jag har trötnat på ide'n nu och jag har ingen lust att skriva...och jag börja tycka att själva ide'n var väldigt dum...men va tycker ni jag ska göra..
skärpa till mig och fortsätta?
eller ska jag börja skriva på en alternativ värld till mundana i eon..det värkar lättare är det de?
Låt det vila. När man tröttnar så är det oftast för att man har slut på ideer, men om du låter det vara ett tag och samlar på dig nya spännande ideer så blir det intressant igen.

solvebring

Superhero
Exakt. Jag håller också på med ett rollspel... Jag har nu, flera gånger tröttnat fullständigt på det och struntat i det - varför?
Jo, all inpiration har tagit slut ibland, då har jag låtit saken vilat tills det kommit upp något nytt, då tar allt fart igen. Det är vad jag tycker du skall göra - som ovanstående nämnt, låt det hela vila, det kommer igen.

Lycka till! :gremsmile:

han göte

Warrior
men ajg har upptäckt ett problem att man kommer typ bara kunna spela en kampanj eller så för de e helt för lite äventyrs möjligheter..hur ka nde fixas?

han göte

Warrior
men ska jag börja på något nytt under tiden? för det är kukl att skriva och jag har gnaska många ider till en alternativ värld till eon..men då finns det kanske risk att det andra glöms bort eller?

solvebring

Superhero
Javisst, sjävklart kan du börja på nya saker. Kan bli lite svårt att preoritera ibland, men det ordnar sig säkert. Jag skriver t.ex. på detta rollspel samtidigt som jag skriver på allt möjligt till mitt DoD - äventyr, allmäna saker i världen etc. Att skriva på flera saker kan vara krångligt kanske, dock har jag själv haft något problem. Jag tycker faktiskt att det ökar inspirationen mer ibland på det viset. :gremwink:

han göte

Warrior
okej.ja jag skriver ju ständigt på äventyr till eon och neotech öär spelledare för båda och så skriver jag ett rollspel..men tack för tipsen o ha de bra

solvebring

Superhero
Jaja. Alltid kul när man kan hjälpa till, inte så ofta jag kan det - brukar oftast vara jag själv som skriker efter hjälp.
Ha det fint!

Troberg

Sinister eater
men ajg har upptäckt ett problem att man kommer typ bara kunna spela en kampanj eller så för de e helt för lite äventyrs möjligheter..hur ka nde fixas?
Försök hitta en twist på det som ger nya infallsvinklar och breddar konceptet.

På det hela taget så är de bästa världarna de som bygger på två eller tre koncept. Ett är för smalt, fyra så börjar man tappa fokus.

Snow

Swashbuckler
Helt seriöst, om du får en spelgrupp att spela en hel kampanj i ditt spel så skall du vara asnöjd. Ditt första rollspel. Fråga vem som helst här om hur många som spelade deras första rollspel.

För att ta det lite extremare. Det har varit på tapeten här att skriva engångsrollspel. Dvs en kampanj till ett spel som är tänkt att vara hela rollspelet. Det finns inte mycket som beskrivs utanför det som behövs för att spela kampanjen. Det tycker jag är en mycket intressant tanke. När man blir påprackade någons hemmagjorda spela så undrar man: "Vad fan ska jag spela i detta då". Om det då är ett engångsrollspel (som gärna också förklarar reglerna efterhand som de behövs) så behöver man bara läsa första kapitlet och kan därefter sätta igång att spela. Sen blir det nog mindre att skriva också.

Din inspirationstorka skulle jag möta såhär: Börja skriv något annat. Du tjänar inget på att trassla med något om du inte har inspiration (om du inte är nästan nästan färdig). Det är stor risk (om du är lite som jag) att det bara hamnar i papperskorgen, men du har ända dragit på dig en del erfarenhet och skrivit en hel massa (kanske??). Det är aldrig fel att träna. En gång får du något färdigt.

Krille

Super Moderator
För det första, misströsta icke. Av alla mina projekt (de är ett par) så är det inte så många som har lett till ett färdigt resultat. Många har stannat på projektnivå och kommer vara där rätt länge. Det är helt enkelt naturligt. Av de 25 projektmappar som jag har liggande så är det 18 som inte har blivit något än och som stort riskerar att aldrig bli något (och då har jag ändå hållit på och skriva rollspel "professionellt" sedan 1993).

För det andra, det är inte lättare att skriva en alternativ värld till Mundana om den inte helt enkelt är en Mundana med annan karta och andra namn. Till slut så visade det sig att det var enklast att skriva ett helt nytt system till Skymningshem, trots att det började som en värld till Eon. Det beror dock inte på att det är svårt att skriva världar, utan på att Eon är ett så korskopplat regelsystem och så anpassat till Mundana att det är svårt att skriva modifikationer eller någon annan värld än Mundana.

För det tredje, det är en nyttig läxa att inse att världen endast duger till en kampanj. Jag har gjort ett antal sådana upptäckter genom mina dagar.

Erufailon

Swordsman
en idé

Något som vore intressant som feedback vore att få förslag på folks skulle vilja spela i sitt rollspel, sådant skulle ge mycket för t.ex. mig som spelkonstruktör skulle jag tro. När jag får tid så blir det ett ordentlig intro till Chimaiera: Aster novum.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Skriv det du känner för och spara det du skrivit. Förr eller senare kommer du att hitta tillbaka, eller skriva något där du kan använda de gamla saker du har skrivit. Jag har själv skrivit ihop allehanda små saker som aldrig har blivit "hela" vilka jag helt enkelt sparar i den händelse jag hittar något annat att skriva till dem. Ge inte upp bara för att något går emot dig för tillfället. Hade alla betett sig på det viset hade vi förmodligen inte haft några skrivna produkter alls idag.