Nekromanti Jag gillar WoD, men...

Mogger

Hipsteranka
Vad skulle du vilja ändra på, och hur?

Alla WoD-trådar gör mig lite sugen på vamyrer. Men, jag har en del problem med Vampire:

1. Stereotypa klaner
Jag förstår verkligen inte poängen med det här. Om jag kör WoD är klaner snarare sällskap med vissa gemensamma traditioner och släktskap. Men rörelse från en klan till en annan är ingen omöjlighet. Tvärtom möjliggör det Tremerska svek i ännu högre skala!

2. Discipliner
Varje klan har 3, som finns i 5 nivåer. Så mystiskt! Nä, vampyrers förmågor följer inte någon sådan logik utan grundar sig på andra, dunkla, saker.

3. Vampyrsamhället
En prins, ett råd, lagar, regler, poliser...Nä, vampyrer dricker blod och intrigerar! Camarilla är coolt, men alldeles för strukturerad.

4. Systemet. Ut med det, och in med ett nytt som möjligör vampyrångest, det inre monstret, drama!

Viktigt för WoD
A. Coola klannamn, med lite mytisk historia och svek
B. Besten. Det inre monstret
C. Gehenna. Antedeluvian låter ju ascoolt! Klart de ska vakna!
D. Splittring inom släktet. Sabbath och allt vad de heter.

Ps. Jag har ingen större koll på WoD eftersom jag liksom bara har fastnat på ytan, så ta det här för de subjektiva åsikter de är :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
1. Stereotypa klaner
Jag förstår verkligen inte poängen med det här. Om jag kör WoD är klaner snarare sällskap med vissa gemensamma traditioner och släktskap. Men rörelse från en klan till en annan är ingen omöjlighet. Tvärtom möjliggör det Tremerska svek i ännu högre skala!
Du kan helt skippa klanerna om du vill. Bara ta bort klan svagheterna och låt alla välja vilka tre discipliner de vill som "naturliga" för dem.

Sedan tar du de "politiska partierna" modellen från nwod och gör klanerna till ideologiska organisationer du kan välja att gå med i eller lämna men som du automatiskt hamnar i genom din sire.

2. Discipliner
Varje klan har 3, som finns i 5 nivåer. Så mystiskt! Nä, vampyrers förmågor följer inte någon sådan logik utan grundar sig på andra, dunkla, saker.
Om du inte gillar disciplinerna byta bara system. Mina förslag är att köra det i Dresden files systemet eller i risus. Men ärligt talat bör nästan alla superhjälte spel fungera.

Jag är dock lat nog att gilla 5 stegs systemet :gremtongue:

3. Vampyrsamhället
En prins, ett råd, lagar, regler, poliser...Nä, vampyrer dricker blod och intrigerar! Camarilla är coolt, men alldeles för strukturerad.
Köp Damnation city, den bästa rollspelsboken någonsin, den innehåller en massa olika sociala strukturer såväl som regler för saker som territorium och neo-feudalism.

4. Systemet. Ut med det, och in med ett nytt som möjligör vampyrångest, det inre monstret, drama!
Det låter som om du vill ha Dresden files systemet fast med världen från Vampire. Kolla upp det.

Krille

Super Moderator
God45 said:
Det låter som om du vill ha Dresden files systemet fast med världen från Vampire. Kolla upp det.
Hur möjliggör Dresden Files-systemet vampyrångest, det inre monstret och drama?

Vimes

Sillkung
För mig är WoD (och här syftar jag på Vampire):

- Maskeraden, skräcken som är kopplad till besten handlar om rädslan för att bryta mot maskeraden
- Vampyrsamhället med sina maktkamper, regler, regelbrott och hierarkier
- Alla är psykopater med befogad paranoia, dog eat dog, minsta misstag och du kommer bli fucked over
- Ett system som är enkelt att improvisera kring, plussa ihop två lämpliga egenskaper och rulla

Det jag inte gillar är:
- Klaner som är essenser. Det är skitlöjligt, klanerna är grupperingar. Varför det känns mycket rimligare att alla Venture faktiskt är mäktiga affärsmän och politiker istället för någon powerplayer i en trailorpark (se Ventrue-tråden). Varför skulle grupperingen Ventrue rekrytera/embaca någon som inte har makt och inflytande?
- Disciplinernas regler som de framställs i regelböckerna. För bökigt och jobbigt att kunna komma ihåg.
- WTF is up with att varulvar är så jävla överfarliga?

God45

#PrayersForBahakan
Krille said:
God45 said:
Hur möjliggör Dresden Files-systemet vampyrångest, det inre monstret och drama?
Med en massa fate grejer som sociala strider, aspekter och så vidare. Inre monstret grejen regleras genom att om man har mindre fatepoints har man mer makt men har man mer makt är man mer lättstyrd av sin natur. Så monster har en natur de måste följa medan människor har en fri vilja. Vampyrer svävar fram och tillbaks mellan dessa två extremer.

Ond bråd död

Swashbuckler
Kicka Sabbat. De är bara fåniga. Däremot kunde man ha kvar en kristen del bland vampyrerna i stil med långa lansen i nya vampire. Sen borde man förstås bygga om världen från grunden så den inte blir så västerländsk s a s. Att de slarvade bort den möjligheten med nya WoD är konstigt.

De stereotypa klanerna kan förstås ändras till bara ärftliga förmågor istället.

Hela reglersystemet måste förstås väck och aldrig se solen igen. Ett nytt system med lite indie-idéer vore trevligt istället. Framförallt skulle den där frame:a scene-idén passa väldigt bra för de individualistiska vampyrerna som annars tenderar äventyra i grupp iaf. Superkrafterna skulle förstås vara friare att välja också. Något intrigsystem skulle nog också behövas, kanske i stil med skuggspelet i Svavelvinter (har inte testat själv).

Hur själva regelsystemet ska utformas annars vet jag inte så noga. Något enkelt som skalar bra funkar. Kanske finns nån brp-variant som skalar bra.

Edit: Just, man borde behöva döda för att feeda, men i gengäld inte feeda så ofta. Mera hardcore och mindre vampyrer som driver blodsbanker.

God45

#PrayersForBahakan
Sen borde man förstås bygga om världen från grunden så den inte blir så västerländsk s a s.
Håller inte alls med om detta. Vampire bör enligt mig fokusera ännu hårdare på det bibliska ursprunget, det är en av de mest intressanta sakerna med vampire! För att få till det så behöver man hålla sig nära judiska, kristna och muslimska platser. Så mer saker i mellanöstern och mer saker i Romarriket historiskt.

Ni vet den där mormon grejen där folk åkte från Jerusalem till amerika och predikade till ursprungsbefolkningen? Vampyrer. Vampyrerna som kom till Inka och Aztek rikena satta bara upp sig som blodgudar och lät människorna göra jobbet.

Asien kan ha Kuej-jin eller något som funkar där.

(Mellanösterna är västerländsk, va? Jag utgick från det här i alla fall. Irak, Iran och Israel bör vara hjärta i vampyr mytologierna.)

Ond bråd död

Swashbuckler
Visst. Men det jag menar är att resten av världen inte ska vara nåt man kommer på efteråt. I NWoD så består vampyrsamhället tydligen av några grupperingar som är typ: Anarkister, konservativa, kristna, keltiska häxor och nån drak-yoga. I gamla var hela skapelsemyten västerländsk/kristen och default-fienden nån sorts kristen jagvetintevad.

Varför kunde de inte redan från början tagit hänsyn till resten av världen och sluppit alla konstiga krockar.

Edit igen: Kom på att de där grupperingarna sabbat/camarilla eller alla sorter från NWoD är något som måste bort också. WW är verkligen kåta på att dela in allting i grupper. :gremfrown:

God45

#PrayersForBahakan
drak-yoga
Bästa beskrivningen :gremlaugh:

Varför kunde de inte redan från början tagit hänsyn till resten av världen och sluppit alla konstiga krockar.
Jag är ok med att Vampyrerna ganska mycket höll till i mellanöstern/nord Afrika och Europa. Sedan var Amerika den nya världen som för vampyrerna fortfarande är ny och spännande. Att vampyrerna helt enkelt är en västerländsk grej. Sedan kan andra platser ha sina egna myter och monster, de behöver inte ha de västerländska fast anpassade.

Plus, då kan man ha krig mellan monstren från de olika kulturerna. Hade inte en kampanj där man spelar Europeiska monster som anländer i USA och börjar mörda de inhemska myterna varit supercoolt? Dracula Vs. Wendigo :gremlaugh:

Big Marco

Läskig
Ond bråd död said:
Edit igen: Kom på att de där grupperingarna sabbat/camarilla eller alla sorter från NWoD är något som måste bort också. WW är verkligen kåta på att dela in allting i grupper. :gremfrown:
Fast grupperna gör spelet tillgängligt. Är allt vilt och kaos kommer det att krävas mycket tid för först en spelledare att bena ut världen och sedan ännu längre tid att förklara detta för spelarna.

Jag tycker själv att grupperna/klanerna är en av de mer briljanta delarna med WoD. Det tog stora asviktiga delar av spelvärldens interna logik, paketerade det på ett sätt som de flesta behöver mindre än 15 minuter att förstå. Även rollspelare med ytlig koll på Vampire brukar veta typ "Ventrue är rika powerplayers och Malkavians är tokdårarna. Cool!"

Så för mig är grupperna tydliga dörrar, eller portaler, in i spelvärlden. Jag som deltagare slipper lägga kraft och energi på att ta mig igenom fluffet och istället använda fluffet nästan direkt. Som en gedigen trygg grund för den egna upplevelsen och de äventyr som skapas tack vare spelets konkreta arketypiska byggstenar.

En annan sak som grupperingarna också gör är att de skapar en communitykänsla - olika spelgrupper över världen kan dela berättelser från Vampire eftersom grundbultarna i spelet är "canon". Alla som spelar förstår när en okänd spelare från Miami exalterat berättar hur hens Toreador med charm tog över FBI:s field office för att leta upp sin försvunna ghoul.

Ond bråd död

Swashbuckler
Med grupperna menar jag inte klanerna. De är nice och ger som du säger en genväg till spelvärlden. Det är de där politiska grupperingarna som jag inte gillar. Sabbat, invictus osv.

Problemet är att de verkar vara så absoluta och alla måste vara medlem i nånting. Men bara en grupp, du får inte vara både scout, pingstvän och moderat. Sen är de rätt fåniga i sig också en del. Sabbat, häxorna och drakyoga-killarna t ex.

God45

#PrayersForBahakan
Ond bråd död said:
Med grupperna menar jag inte klanerna. De är nice och ger som du säger en genväg till spelvärlden. Det är de där politiska grupperingarna som jag inte gillar. Sabbat, invictus osv.

Problemet är att de verkar vara så absoluta och alla måste vara medlem i nånting. Men bara en grupp, du får inte vara både scout, pingstvän och moderat. Sen är de rätt fåniga i sig också en del. Sabbat, häxorna och drakyoga-killarna t ex.
Pratar du verkligen om Covenants från Requiem nu? För de är inte alls absoluta och du kan ofta vara med i flera av dem eller ingen av dem.

Till att börja med är Covenanteran stadsstyrda och har ingen organisation mellan städer egentligen. Vissa av dem inte ens en organisation. The Carthian Movement är helt enkelt en rörelse där man testar nyare eller alternativa styrelsesätt istället för feudalism. Det betyder att rörelsen innehåller allt från demokrater till kommunister till fascister till liberaler till nazister. Det är inte en organisation överhuvudtaget.

Lancea Sanctum är en kyrka. Ibland styr de själva en stad och kräver lojalitet men ofta är de alierade med Invictus och vampyrer med i Invictus går ofta i kyrkan hos Lancea Sanctum. Samma sak med Circle of the crone fast de är oftast inte allierade med andra organisationer utan öppnare.

Ordo Dracul är en mysteriekult som försöker ta sig bortom de vampyriska begränsningarna. Att kalla dem drak-yoga killarna är roligt men det är inte vad covenanten är. Ordo dracul använder vetenskap, psuedovetenskap, hermetiska magi och alla andra metoder de kan komma på för att göra sig själv till odödliga daywalkers.

Rörande att de är löjliga? Både Carthians och Invictus är mer eller mindre politiska partier som nästan är underspelade. Lancea Sanctum och Circle of the crone är religiösa organisationer vilket är vettigt, om man finner sig fördömd och med bevis för det övernaturliga så blir man antagligen religiös snabbt. Ordo dracul är lite tramsigare än de andra eftersom de lätt blir superskurkar, men det här är ett rollspel och de är inte tramsigare än många andra saker i populärkultur.

Leon

Leo carcion
Marco Behrmann said:
Fast grupperna gör spelet tillgängligt.
Fast behöver man verkligen göra något så populärkulturellt som vampyrer, i något så bekant som vår egen verklighet ännu mer tillgängligt?

Big Marco

Läskig
Etepete said:
Marco Behrmann said:
Fast behöver man verkligen göra något så populärkulturellt som vampyrer, i något så bekant som vår egen verklighet ännu mer tillgängligt?
Rollspel är per default svårtillgängligt. Allt som gör det mer lättillgängligt är av godo i min bok.

cogitare

Swashbuckler
Ond bråd död said:
Problemet är att de verkar vara så absoluta och alla måste vara medlem i nånting.
Jag håller med om allt som Marco skrev och vill tillägga att de inte är fullt så absoluta.

Håller med om att Masquerade, särskilt i grundutförande, är väldigt riktat mot att spela inom Camarillan (och om man köper tillräckligt med böcker kan man ge sig på Anarchs, Sabbat, Inconnu eller Tal ma rae (eller vad de nu heter, typ True Black Hand eller vad det är...)). Requiem saknar sådana krav. De fem stora grupperingarna (Covenants) är beskrivna så man kan spela dem. Unaligned, dvs. obundna som INTE är som Anarchs i Masquerade btw, har givits lika mycket utrymme i grundboken som de andra fem grupperingarna och inget, om inte SL hittar på det, hindrar det från att finnas i staden man spelar i och vara fullt spelbart. Det som saknas, medger jag, är mekanisk tyngd bakom det vilket finns för de övriga fem grupperingarna. Men det är ganska lätt gjort. Ge 'cost breaks' på fyra lämpliga Merits och du är hemma (pre Strix Chronicles och GMC...).

Ond bråd död said:
Men bara en grupp, du får inte vara både scout, pingstvän och moderat. Sen är de rätt fåniga i sig också en del. Sabbat, häxorna och drakyoga-killarna t ex.
Njae, inte riktigt om jag minns rätt. Skall villigt erkänna att det var ett tag sedan jag läste reglerna kring Covenant Status men om jag minns rätt så kan man vara med i upp till tre olika av dem. Dock sänks ens RPs möjlighet att få hög Status i något av sina Covenants då man är en erkänt medlem av flera grupperingar så ingen av dem vill sannolikt släppa in en sådan karaktär i 'finrummet' så de kan ta del av de riktiga hemligheterna.

Och har man ingen status med sin RP så kan man vara lierad med vilken gruppering som helst som SL tillåter. I mina ögon är inte Requiem fullt så hårt gällande grupperingar, så att de är uttalade dödsfiender, som Masquerade är så man har som SL och spelare större svängrum. Och detta hoppas jag är något de har behållit i Strix Chronicles.

Beroende på hur man spelar spelet så är också din status in din gruppering inte superviktig. När vi har spelat har jag upplevt att City Status har varit viktigare än Covenant Status (som varit näst viktigast) och Clan Status (som varit minst viktigt). Men det är rent anekdotiskt så klart...

EDIT: Måste börja läsa hela trådarna innan jag svarar :gremsmile: Ser att God45 redan svarat till del likadant som jag gjorde...

Cog.

Stormflare

Veteran
Etepete said:
Marco Behrmann said:
När oWoD kom var inte vampyrer så stort som idag, vad fanns då, Old School Drakula, Anne Rice, Near Dark, Lost Boys och Innocent Blood?

När min spelgrupp gick från DoD till WtM var nog klanerna en stor del av framgångsfaktorn, det gick lätt att få till de där första karaktärerna utan att helt missa målet.

edit: proffsigt att jag stavade vampyr fel just i den här tråden =)

Leon

Leo carcion
Stormflare said:
När oWoD kom var inte vampyrer så stort som idag, vad fanns då,
Inte LIKA stort, men det fanns en hel massa, bland annat:
Stormflare said:
Old School Drakula, Anne Rice, Near Dark, Lost Boys och Innocent Blood?
Interview with a vampire etc, det var stort på den tiden

nyvinter

Illustrationist
Etepete said:
Interview with a vampire etc, det var stort på den tiden
Nja, jag tyckte dess populäritet sköt upp med filmen och den kom några år efter V:tm. Rätt många av de filmerna var kultföretelser innan dess, precis som böckerna (Nancy A Collins ligger närmare Vampire än Anne Rice imo) och tv-serien Forever Knight. Så det fanns en liten klump vampyrsaker men inget stort och inget med tydlig mainstream-förankring.

Ond bråd död

Swashbuckler
Kanske har jag läst slarvigt eller minns fel, men jag kommer inte ihåg att man kunde vara med i tre. Man valde en och då fick man sin förmåga/spells.

Jag trivs inte alls med att covenantsen verkar vara standard mellan städerna. Jag menar, så ser det ju inte precis ut i vårt samhälle. Det finns ju oändligt med sekter inom alla religioner t ex. Dessutom passar organisations ivern dåligt ihop med vampyrernas reviridéer m.m.

Sen menar jag inte att alla måste vara medlem i samma, utan att de måste vara medlemmar alls (som jag läste så var unalagned något negativt).