Förresten: Är Genesis är lat, är jag feg!
När jag tänker efter var jag lite orättvis mot Genesis. Jag själv har ändrat mina vanor på än lösare boliner, nämligen. Jag har funderat på att säga något om det, och inser nu att jag aldrig kommer att göra det om jag inte erkänner att Genesis har, så att säga, rätten på sin sida i sina klagomål.
Annars skulle jag aldrig kunna framföra mina egna utan att den Inre Erik skulle fräsa "Hycklare!" i mina öron.
För om jag har rätt i att Genesis är lat, så är jag feg.
Jag har i stort sett slutat skriva på Rollspelsmakarforumet för att jag är rädd för att bli fruktansvärt dissad.
Jag har ett antal idéer på gång, men har ingen lust att skriva om dem på makarforumet. Problemen är i stort att de idéerna enligt rådande teorier är helt värdelösa. Fastän jag glatt spellett ett icke-traditionellt indiespel över IRC sedan juli och haft mycket kul, är det nämligen inte något sådant jag vill skriva.
Jag är för vanliga spelsyften ganska nöjd med de traditionella, öh, paradigmen. Den mesta diskussionen på makarforumet gäller de nyare sätten att skriva, och det känns som diskussioner i gammaldags anda snabbt blir "nedskjuten" (vilket, ska det noteras, inte alls betyder att folk är otrevliga, tvärtom, bara att deras hjälpsamhet inte är till särskilt mycket hjälp).
Likaså har jag ingen sådan där klart och fint formulerad agenda för spelen så att man kan analysera den och bestämma vad som passar bäst enligt gällande normer, och jag är inte särskilt intresserad av att formulera den - jag känner att *jag* vet vad jag vill ha, men för att kunna få hjälp måste jag ju skriva något som folk har en chans att fatta, annars kan de ju inte göra något vettigt. (Inte bara feg, han är lat också!)
Det ska förtydligas att jag inte upplever folk som otrevliga eller att deras metoder är helt utan sans och vett, det är nästan tvärtom. Jag vet t.ex. att jag skulle vilja använda mot metoder som Rising klart förkastat i ett antal inlägg, och det oroande är inte att Rising är en elak idiot: tvärtom, han är en av de mest hjälpsamma här på forumet, och i teori-omsatt-i-praktik är han jättebra på att reda ut begreppen. Det är just det som är problemet! Elaka idioter kan man ju skita i; klyftiga hjälpsamma människor måste man ta någon sorts hänsyn till...
Så, jag har slutat att uttala mig på makarforumet, inte för att jag någonsin varit särkilt flitig. Möjligtvis kan jag uttala mig någon gång om någon annans projekt, men känner inte att jag har vad som krävs i det rådande klimatet, men mina egna projekt tänker jag knåpa vidare på på egen hand. Det är knappast någon stor förlust för mänskligheten; om de någon gång blir färdiga kommer jag åtminstone att publicera dem på webben, så får ni ta dem när de är klara.
Så... jag ändrade inte mitt ursprungliga inlägg, för det känns som en stor klump vagt OT, men jag skulle inte uttalat mig så förhastat; jag kan själv tycka att forum med olika fokus skulle gjort det lättare. Så jag får slå mig sjäkv på fingrarna en del.
Erik