Nekromanti Jag hör era suckar...

Krille

Super Moderator
"men vad är det som är så föråldrat med EDD?"

Regelsystemet löser snarlika problem på olika sätt och har värden som enbart används för att räkna ut andra värden. Det finns en attityd i spelet som säger att varje problem kan lösas med en ny, krångligare och mer inkonsekvent regel. Sådana inkonsekvenser och redundanser är visserligen fortfarande inte bortevolverade ur alla rollspel, men förhoppningsvis är de på tillbakagång.

Krille

Super Moderator
Grundegenskaper och magi

Tja, vad gör man med dem, egentligen? Förutom ett och annat FYS-slag när man blir förgiftad och PSY-slag när man blir förtrollad? Jo, man räknar fram en massa andra värden (längd, vikt, KP, bärförmåga, grundchanser, fan, hans moster), och sedan används de i princip inte.

Så vad har man grundegenskaper till? Beskriva rollpersonen? Tja, skriver du din ögonfärg som "#0000FF" istället för "blå" så kan jag väl gå med på nödvändigheten av siffran i beskrivningen av styrkan...

Sen är jag fascinerad av magin. Förutom att trollkarlar - som enda yrke - måste slå ett tärningsslag för att få välja yrket över huvud taget så har man en färdighet vars enda syfte är att göra det möjligt för rollpersonen att lära sig en annan färdighet. "Fast besvärjelser är ju inte färdigheter" hör jag någon skrika, "för de har ju ett skicklighetsvärde, inte ett färdighetsvärde". Ehrm... åkej, skillnaden mellan Dyrka lås och ELDBOLL är att det står "S12" efter eldboll istället för "FV12", och att eldbollen skrivs med versaler rätt igenom istället för enbart inledande versal... stor skillnad...

Vill du ha fler exempel så får du vänta till ikväll, då jag kommer hem till min blå box.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Väntar med spänning

Ge mig gärna mer exempel. Det är intressant för en gammal rollspelare som jag är att se skillnaderna mellan dagens rollspel och retrospelen. Magin du beskrev är ju lustig.

Grundegenskaper: Tja vad ska jag säga. Jag gillar GE'er. Jag tycker de målar upp en person väldigt bra. Men jag tycker att man bör ha fler än 8 för att utkristallisera personen. Men säger du och andra; sånt kan man ju välja. Ja till viss del. Men inte allt. Och man kan ha system för att välja också (system och system; välj).

Grundegenskaper bör påverka färdigheter oavsett om man köper dem eller inte. Jag vet att vi har olika åsikter. Jag är dessutom förtjust i motståndsslag. Jag antar att det är det samma som att komma på en egenskap i ditt system och utgå från rätt attribut.

Jag vet också att vi diskuterat sekundära värden som du är motståndare av vilket jag förstår med referat till vår diskussion om gränssnitt. Jag förstår mer och mer vad du menar och hur du ser på spelsystem. Jag kan hålla med dig i det du säger - samtidigt gillar jag BRP.

Men som sagt, har du lust får du gärna leta upp, skratta åt och ge mig en massa härliga EDD exempel. Det är både intressant och nostalgiskt.

Krille

Super Moderator
Blindtarmar

"Grundegenskaper: Tja vad ska jag säga. Jag gillar GE'er."

Tolka det inte som att jag inte gillar grundegenskaper. Däremot är jag inte förtjust i "blindtarmar", det vill säga saker som inte används.

Om man har en klase värden som inte används för annat än att räkna ut en klase andra värden, vad ska man då med den första klasen till? Det känns som en massa onödigt jobb. Kan man inte helt enkelt räkna ut den andra klasen direkt, och skippa den första? Eller kan man inte försöka bygga om systemet så att man använder den första klasen och därmed kan skippa den andra?

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, för min del så gillar jag EDD utan nått större problem...
Tror att nästan alla system dras med nått problem. Det är nog sånt man får räkna med..

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men den blå boxen är viktigast

Gissa om jag fattat vad du menar? :gremwink: Jag håller med dig. Jag är, tro det eller ej, också för enkelhet. Vi har samma åsikt vad gäller sekundära värden men jag anser att man kan bygga andra värden på attribut hos rollpersonen (nykterhetspoäng/KP/PSY-Poäng etc). Därmed inte sagt att GE'rna inte används senare. De är dessutom i min menign starkt kopplade till färdigheterna.

Glöm nu inte blå boxen :gremwink:

Krille

Super Moderator
Blå, blå vindar och... vem fan tog med lättöl??!

"Därmed inte sagt att GE'rna inte används senare. De är dessutom i min menign starkt kopplade till färdigheterna."

Bara på så sätt att om grundegenskapen halveras så halveras alla grundegenskapsbaserade färdigheter. Men grundchansen är uträknad och inräknad, så ur färdighetens synvinkel så är kopplingen till grundegenskapen bruten. Färdigheten behöver inte grundegenskapen efter att grundegenskapen är framräknad.

"Glöm nu inte blå boxen"

Jag får väl komma hem först!

Krille

Super Moderator
"Tjaa, för min del så gillar jag EDD utan nått större problem... Tror att nästan alla system dras med nått problem. Det är nog sånt man får räkna med.."

Men det var ju inte problemen han frågade efter, utan varför EDD anklagas för att vara föråldrat. Huruvida det har problem eller inte har inte med saken att göra. Snarare har det att göra med vilka problem har EDD som är typiska för 1980-talets rollspel?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Blå, blå vindar och... vem fan tog med lättöl??!

Grundchansen är uträknad och inräknad. Ja. Halveras GE'en så halveras FV (eller liknanade beroende på hur det räknas ut). Vad jag menar är att GE'erna påverkar Färdigheterna i karaktärsskapandet. Det är förvisso sekundära värden men jag förespråkar så realistiska system som möjligt och där är sekundära värden ett bra sätt att jobba efter. (Exempel kräver beskrivning av SC och det får vänta).

Dessutom menar jag att motståndsslaget som sagt aktiverar grundegenskaperna. Jag är för att grundegenskaperna ska anvndas mycket. och jag tycker att de lyfter fram en karaktär. Ju fler desto bättre. Därför har jag 33. Det ger en rätt bra bild av dem. Jag ser GE'er som beskrivnade men även som en del av spelmomentet.

Jag får väl komma hem först!
Jag skrev "glöm nu inte blå boxen". Så klart ska du få komma hem. Varför inte vagga in dig i en försmak av blå blå vindar och vatten stämning?

OT
I och med att jag varit sjuk tror jag att jag o tjejen ska ta en låda kall bärs en pizza och ligga i sängen, dricka bärs o glo på TV hela kvällen. Träningsfreaken tycker väl det är råsunkigt men det är apskönt och typ tre år sen sist. På måndag börjar shooton igen (Oj vad OT det blev)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men problemen går ju lite hand i hand med föråldringen om man ser på ditt svar. Du får gärna ta upp problemen också.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Grundegenskaper och magi

"Förutom ett och annat FYS-slag när man blir förgiftad och PSY-slag när man blir förtrollad?"

Är du säker på att detta är ett generellt problem? Hos mig har grundegenskaper varit allt annat än redundanta, grundegenskapsslag har använts nästan lika flitigt som färdighetsslag. Man bör nog akta sig från att beskriva saker som generella problem när man mestadels grundar sig på egen erfarenhet. För du har väl knappast skickat ut enkäter?

Krille

Super Moderator

"Är du säker på att detta är ett generellt problem? Hos mig har grundegenskaper varit allt annat än redundanta, grundegenskapsslag har använts nästan lika flitigt som färdighetsslag. Man bör nog akta sig från att beskriva saker som generella problem när man mestadels grundar sig på egen erfarenhet. För du har väl knappast skickat ut enkäter?"

Jag har pratat med en hel massa DoD-spelare. Jag tror knappast att jag är ensam om åsikten att grundegenskaperna har en tendens att bli oanvända, när till och med RiotMinds i DoD6 tar bort grundchansen till förmån för grundegenskapsslag istället, för att de (enligt deras egen utsago) ville öka användandet och inflytandet av grundegenskaperna.

Utöver det så har jag tittat på vad som faktiskt står i äventyr och regler. Det är inte ofta som grundegenskaperna nämns, utöver en och annan fälla i de tidiga äventyren som utlöstes om man hade mer än STO 9.

Så jag kan ju ställa motfrågan: är ditt användande av grundegenskaper generellt? Och har du skickat ut enkäter?

EchonCique

Hero

Tja, vad gör man med dem, egentligen? Förutom ett och annat FYS-slag när man blir förgiftad och PSY-slag när man blir förtrollad? Jo, man räknar fram en massa andra värden (längd, vikt, KP, bärförmåga, grundchanser, fan, hans moster), och sedan används de i princip inte.

Nu tar du väl ändå i? Allt utom längd och vikt används när man spelar spelet. Det är sekundära attribut som deriveras ur primära attribut. I EDD används både sekundära och primära attribut.

Ehrm... åkej, skillnaden mellan Dyrka lås och ELDBOLL är att det står "S12" efter eldboll istället för "FV12", och att eldbollen skrivs med versaler rätt igenom istället för enbart inledande versal... stor skillnad...

Färdighetsvärde (FV) beskriver hur bra man är på färdigheten, där 12 motsvarar över medel. Skolvärde (S) beskriver hur svår besvärjelsen är att kasta, det vill säga absolut ingenting med hur duktig eller dålig man är på att kasta den. Det är ditt FV som avgör det, Skolvärdet avgör bara hur dyrt det är för dig att köpa färdighetsnivåer i besvärjelsen när du skapar karaktärern och vid erfarenhetsuppgradering.

chrull

Stockholm Kartell

men det heter väl också Skicklighetsvärde som förkortas S[nummer] ?

Krille

Super Moderator

" I EDD används både sekundära och primära attribut."

Mer korrekt: primära och sekundära värden kan användas. Kruxet är att grundegenskaperna oftast inte används, enligt de regler som specas, de äventyr som publicerats, en hel massa DoD-spelare som jag har pratat med och RiotMinds själva, emedan de valt att lyfta fram grundegenskaperna mer drastiskt och motiverat det med just denna effekt.

"Färdighetsvärde (FV) beskriver hur bra man är på färdigheten, där 12 motsvarar över medel. Skolvärde (S) beskriver hur svår besvärjelsen är att kasta, det vill säga absolut ingenting med hur duktig eller dålig man är på att kasta den. Det är ditt FV som avgör det"

Nej, det är ditt skicklighetsvärde (S) som avgör det och det är skicklighetsvärdet som du slår mot (ref: EDD magiboken sid 3). "Skolvärde" förkortas inte alls, utan skrivs ut vid besvärjelsebeskrivningarna.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Så jag kan ju ställa motfrågan: är ditt användande av grundegenskaper generellt? Och har du skickat ut enkäter?"

Det påstod jag aldrig att det var. Jag hävdade enbart mina egna erfarenheter och kom inte med någon kommentar om systemet generellt. Det gjorde däremot du, varför jag kom med en fråga om vilket underlag du hade för detta. Eftersom jag inte försökt hävda något så övergripande som du gjorde är det snarare på dig bevisbördan bör ligga. Jag antar att du åtminstone litar på mig i så stor utaträckning att du tror mig när jag säger att jag ofta använder grundegenskaper. :gremwink:

Krille

Super Moderator
Project Blue Book

Här är lite andra underligheter som visar på åldern hos EDD:

Diverse lustiga småartefakter: Här hittar vi typiska åttitalssymptom som oxpiska som vapen (någon hade sett alldeles för mycket Indiana Jones för sitt eget bästa).

Mithril: Förutom att den här torde vara (c) och TM Tolkien Enterprises så är det också en sak som jag ser som ett tecken på ett gammalt spel. Inte för att moderna magiska material är bättre, men mithril var först, och spel som innehåller mithril brukar i allmänhet vara gamla (eller möjligen "anrika" om de fortfarande ges ut i mer eller mindre reviderad form).

Guldmynt, silvermynt, kopparmynt: Typisk artefakt som blev kvar från rollspelens barndom.

Ålderssyndromet: Hundra års dvärgaliv räknas som mest som 50 års människoliv. Är de så konservativa, de små liven? Ett exempel på de tidiga försöken att få in lite mer realism (åldern ska påverka hur bra man är) men ändå behålla balansen på rollpersonerna (alver och dvärgar får inte bli för bra).

Underliga småregler: Vissa raser ger ett slumpmässigt antal extra nivåer i grundchans på färdigheter. Judo-angrepp sker sist, till skillnad från alla andra närstridsanfall. När man ska ta reda på hur gott första intryck man gör så ska man slå 1T20, lägga till KAR-grupp och titta på en tabell, till skillnad från alla andra regelförfaranden. Utseende slumpas fram. Med mera. Sådana här underliga inkonsekvenser är ganska typiska för åttitalets regelsystem.

Skräcktabellen: Åh, så åttital!

B-färdigheter: Åkej, det är väl fint att man kommer på att man kanske inte ska slå för alla färdigheter jämt, men måste man hitta på en helt egen färdighetsskala för dessa färdigheter? Och den är inte ens linjär jämfört med vanliga färdigheter! Hur som helst, detta är ett jättebra exempel på åttitalsartefakter - vi identifierar ett problem och löser det med en helt ny mekanism!

Krille

Super Moderator

"Det gjorde däremot du, varför jag kom med en fråga om vilket underlag du hade för detta."

Är du nöjd med svaret?