Grundegenskaper och magi
Tja, vad gör man med dem, egentligen? Förutom ett och annat FYS-slag när man blir förgiftad och PSY-slag när man blir förtrollad? Jo, man räknar fram en massa andra värden (längd, vikt, KP, bärförmåga, grundchanser, fan, hans moster), och sedan används de i princip inte.
Så vad har man grundegenskaper till? Beskriva rollpersonen? Tja, skriver du din ögonfärg som "#0000FF" istället för "blå" så kan jag väl gå med på nödvändigheten av siffran i beskrivningen av styrkan...
Sen är jag fascinerad av magin. Förutom att trollkarlar - som enda yrke - måste slå ett tärningsslag för att få välja yrket över huvud taget så har man en färdighet vars enda syfte är att göra det möjligt för rollpersonen att lära sig en annan färdighet. "Fast besvärjelser är ju inte färdigheter" hör jag någon skrika, "för de har ju ett skicklighetsvärde, inte ett färdighetsvärde". Ehrm... åkej, skillnaden mellan Dyrka lås och ELDBOLL är att det står "S12" efter eldboll istället för "FV12", och att eldbollen skrivs med versaler rätt igenom istället för enbart inledande versal... stor skillnad...
Vill du ha fler exempel så får du vänta till ikväll, då jag kommer hem till min blå box.