Nekromanti Jag har återupplivat det gamla forumet och HaliBot... typ.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
God kväll forumiter.

Jag var hemma sjuk idag och i mitt delirium så kom jag på den fantastiska ideen att jag skulle se om jag kunde göra en snabb-migrering av det gamla forumet. Efter nu... 8.5 timmars hackande, svärande och användande av python som närmast kan liknas vid att låta den blodtörstigt anfalla datat på oldsite som en blandning av en valkyria och järv så är nu detta resultatet:
http://www.virtualhorizons.org/test/...p?action=forum

Utöver att posterna hamnade huller om buller så gick det förvånansvärt väl. Följande fungerar vad jag kan se:
Jag har en småprat uppe.
Halibot lever.
Jag kan utifrån en lista generera användare och poster (lite hackande så kanske de till och med kommer i ordning). Jag snodde bara de 28 senaste trådarna dock.
Jag kan ta data från gamla forumet.

Så... ja... om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte riktigt om det har tjänat något syfte. Men det var rätt skojigt. :)

Xyas

Swashbuckler
Utan att kunna ett skit om tekniken verkar det här jäkligt najs. Kan vi äntligen överge den här plattformen nu?

Edit: Vad är det egentligen som gör att vi inte bara flyttar till ett sånt här forum som Tony fixat? För att vi inte får med oss våra användarnamn och alla inlägg? För det förlusten har vi ju redan tagit en gång när vi flyttade hit. Jag skulle gärna ta den igen om det innebar att vi slapp eländet snabbare.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Tony, Nice.
Jag antar att både Spider och Lupus kommer se detta men jag kommer ändå informera dem om det.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
@Xyas: Ehh, alltså, det här är typ ett spontan-hack som jag gjorde utan redaktionens inblandning, så du får nog titta på vad de vill.

@Vicotnik: Tack så mycket.

Vicotnik

Den onde
Staff member
@xyas: Teknikergruppen samt en del av redaktörerna ska träffas nästa vecka för att prata om forumets tekniska framtid. Efter mötet kommer jag gå ut med information om vad som sagts och beslutats på mötet.

@Tony: Lugnt, det är trots allt min uppgift att sparka på både Lupus och Spider när det gäller det tekniska på forumet. :grin:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ur mitt perspektiv så finns det tre möjligheter:
1. Jag dumpar över mina scripts till redaktionen och de gör något.
2. Jag drar ner oldsite och sätter upp allt på min server.
3. Jag tar bort scripten.

Ett tror jag är svårt, eller i varje fall så behöver jag vara med vid användningen.
Två kan jag väl göra om det finns intresse.
Tre är väl om redaktionen vill det.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag jobbar på att läsa in hela makar-forumet, förhoppningsvis inte jumbled edition den här gången :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Intressant. Är lösningen hosted eller self hosted? Kan man ha en egen domän? Varkan jag hitta dokuentationen över admin-funktionerna.

God45

#PrayersForBahakan
Oh my god det finns en vrållåda! Tony, din vackra, vackra man! Kan vi flytta till det forumet nu? Kan vi? Kan vi?

Zorbeltuss

Hero
Är användarkonton också migrerade? För isåfall kan inte jag logga in. Om de inte det, hur ser man till att kontostöld inte sker?

Edit: missade den texten i ursprungsposten... :p

/Luna Lovegood

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
God45;n144765 said:
Oh my god det finns en vrållåda! Tony, din vackra, vackra man! Kan vi flytta till det forumet nu? Kan vi? Kan vi?
Nä, för jag vet absolut ingenting om forumplattformen. Jag vet inte vilka funktioner för admin som finns, jag vet inte om den är buggigare än vB5, jag vet inte om den är känd för att ha stora säkerhetshål, jag vet inte vilka tekniska kunskaper som behövs för att drifta det, och så vidare.

Detta är ett till alternativ till vB4, som jag ser det. Ska kolla upp mer, för vi måste veta mycket mer om lösningen innan vi bestämmer oss för det ena eller det andra. Tony har gjort en toppeninsats, men det är en sak att göra en prototyp eller proof of concept, en annan att göra en hel migrering.

/Magnus

God45

#PrayersForBahakan
Magnus Seter;n144769 said:
Nä, för jag vet absolut ingenting om forumplattformen. Jag vet inte vilka funktioner för admin som finns, jag vet inte om den är buggigare än vB5, jag vet inte om den är känd för att ha stora säkerhetshål, jag vet inte vilka tekniska kunskaper som behövs för att drifta det, och så vidare.

Detta är ett till alternativ till vB4, som jag ser det. Ska kolla upp mer, för vi måste veta mycket mer om lösningen innan vi bestämmer oss för det ena eller det andra. Tony har gjort en toppeninsats, men det är en sak att göra en prototyp eller proof of concept, en annan att göra en hel migrering.

/Magnus
Det finns en vrållåda! Den är på alla sidorna! Bättre än det här forumet på alla nivåer! Let's do this!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Satte igång ett script för att ladda ner hela makar-forumet. Ska se om det går att lägga in imorgon under dagen.
Funkar det bra så kommer jag att ladda ner alla andra forum och lägga upp dem också.

Som läget är nu och med min ambitionsnivå så är det bara mail-addresser kopplade till användare som fattas.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag förstår inte riktigt vitsen med detta.

Det gamla forumet FINNS ju redan.

Och det kommer att slås ihop med det nya forumet när vi nedgraderat till vB4.

Vimes

Sillkung
Plockar du över allt vettigt (i.e. varulvsspelsforumet) så är det exodus sen!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Dante;n144873 said:
Jag förstår inte riktigt vitsen med detta.

Det gamla forumet FINNS ju redan.

Och det kommer att slås ihop med det nya forumet när vi nedgraderat till vB4.
För att jag var sjuk och uttråkad? :)