Jag brukar ibland roa mig med att fundera ut spel jag skulle vilja bygga. Jag har aldrig tid att genomföra dem, men det är lite kul ändå.
Just nu funderar jag på ett spel i "walking simulator"-genren (eller vad man nu ska kalla Going Home och Dear Esther och andra spel utan egentlig svårighetsgrad men med fokus på utforskning).
Settingen är en övergiven rymdstation. Det finns inga fiender och inga svåra plattformsutmaningar. Jag vill att det ska vara ett ganska kontemplerande spel.
Estetiskt skulle jag ju helst vilja ha något i stil med Alien: Isolation, som är ett av de snyggaste spel jag lagt ögonen på ur ren designsynpunkt. Men riktigt så duktig grafiker är jag inte, så om jag inte håller till godo med färdiga modeller jag köper nånstans så blir det nog ganska mycket simplare än så.
Jag tänker att rymdstationen ska vara stor, vara indelad i olika delar, och ha artificiell gravitation.
"OK, nu ser jag vart jag ska, men hur i hela glödheta ska jag kunna ta mig dit?" är en helt OK typ av utmaning här, tänker jag.
Jag har tänkt mig att det finns mycket enkla logikpussel där man leker med påslagning och avstängning av elektricitet och gravitation. Kanske är det så man låser upp nya områden, att man ska aktivera olika kraftkällor på stationen.
Just nu tänker jag antingen Unity eller Unreal Engine till det här. Allt jag behöver är ju egentligen FPS-kontroller, kartfunktion (man ska såklart ha en karta som växer när den utforskas) och möjligheten att slå av och på elektricitet/gravitation till sektioner. Och möjligheten att låta spelaren läsa på typ datapads. Det känns som ganska enkla grejer rent logiskt. Jag hade nån tanke om att det skulle bli typ Descentkontroller när man stänger av gravitationen, men det kan jag ju skita i såklart.
Så långt har jag nått i mina funderingar just nu... Vad jag hoppas på när jag skapar den här tråden är dels att se om det finns några andra som tycker att det här verkar som en fräsig idé, dels att se om någon har några intressanta mekaniker eller idéer att bidra med. Räcker av/på elektricitet och gravitation som mekanik, till exempel? Då tänker jag mig att man typ inleder varje våning/sektion med att försöka hitta dess kraftkälla. Ibland är den inte direkt tillgänglig, då får man utforska och rumstera runt lite först, kanske hitta en alternativ väg. Kanske kan man aktivera någon mindre kraftkälla för att öppna dörren till den större. Eller flera. Sen når man den kraftkällan, då kan man aktivera gravitation eller el eller båda i den sektionen. Eventuellt olika i olika rum. Kanske behöver man ta bort gravitationen ur ett rum för att det ska gå att komma förbi det, till exempel.
Jag tänker speltid kanske runt 3-4 timmar. Möjligen 5-6 om man verkligen dammsuger hela spelet och läser varje skeppslogg och så.
Jag har såklart tänkt mig en twist. Jag har två idéer:
Just nu funderar jag på ett spel i "walking simulator"-genren (eller vad man nu ska kalla Going Home och Dear Esther och andra spel utan egentlig svårighetsgrad men med fokus på utforskning).
Settingen är en övergiven rymdstation. Det finns inga fiender och inga svåra plattformsutmaningar. Jag vill att det ska vara ett ganska kontemplerande spel.
Estetiskt skulle jag ju helst vilja ha något i stil med Alien: Isolation, som är ett av de snyggaste spel jag lagt ögonen på ur ren designsynpunkt. Men riktigt så duktig grafiker är jag inte, så om jag inte håller till godo med färdiga modeller jag köper nånstans så blir det nog ganska mycket simplare än så.
Jag tänker att rymdstationen ska vara stor, vara indelad i olika delar, och ha artificiell gravitation.
"OK, nu ser jag vart jag ska, men hur i hela glödheta ska jag kunna ta mig dit?" är en helt OK typ av utmaning här, tänker jag.
Jag har tänkt mig att det finns mycket enkla logikpussel där man leker med påslagning och avstängning av elektricitet och gravitation. Kanske är det så man låser upp nya områden, att man ska aktivera olika kraftkällor på stationen.
Just nu tänker jag antingen Unity eller Unreal Engine till det här. Allt jag behöver är ju egentligen FPS-kontroller, kartfunktion (man ska såklart ha en karta som växer när den utforskas) och möjligheten att slå av och på elektricitet/gravitation till sektioner. Och möjligheten att låta spelaren läsa på typ datapads. Det känns som ganska enkla grejer rent logiskt. Jag hade nån tanke om att det skulle bli typ Descentkontroller när man stänger av gravitationen, men det kan jag ju skita i såklart.
Så långt har jag nått i mina funderingar just nu... Vad jag hoppas på när jag skapar den här tråden är dels att se om det finns några andra som tycker att det här verkar som en fräsig idé, dels att se om någon har några intressanta mekaniker eller idéer att bidra med. Räcker av/på elektricitet och gravitation som mekanik, till exempel? Då tänker jag mig att man typ inleder varje våning/sektion med att försöka hitta dess kraftkälla. Ibland är den inte direkt tillgänglig, då får man utforska och rumstera runt lite först, kanske hitta en alternativ väg. Kanske kan man aktivera någon mindre kraftkälla för att öppna dörren till den större. Eller flera. Sen når man den kraftkällan, då kan man aktivera gravitation eller el eller båda i den sektionen. Eventuellt olika i olika rum. Kanske behöver man ta bort gravitationen ur ett rum för att det ska gå att komma förbi det, till exempel.
Jag tänker speltid kanske runt 3-4 timmar. Möjligen 5-6 om man verkligen dammsuger hela spelet och läser varje skeppslogg och så.
Jag har såklart tänkt mig en twist. Jag har två idéer:
Twist 1: Man är i själva verket en extradimensionell varelse som är förskjuten något mot verkligheten. Rymdstationen är egentligen inte alls övergiven, man är bara ur fas med besättningen.
Twist 2: Besättningen råkade i själva verket ut för något slags nanomaskin-katastrof, där de åts upp av grey goo. Spelaren är det grå klägget, som blivit självmedvetet kort efter att det dödat alla.
Eller så är det mer straightforward än så, de har upptäckt ett stjärnskepp (lite som i Gateway) som de åkt iväg med, eller hittat en rymdbrygga till Nån Annanstans... I dunno.
Twist 2: Besättningen råkade i själva verket ut för något slags nanomaskin-katastrof, där de åts upp av grey goo. Spelaren är det grå klägget, som blivit självmedvetet kort efter att det dödat alla.
Eller så är det mer straightforward än så, de har upptäckt ett stjärnskepp (lite som i Gateway) som de åkt iväg med, eller hittat en rymdbrygga till Nån Annanstans... I dunno.