Det där tycker jag är lite naivt - det handlar minst lika mycket om vilka filmer som haussas innan. Vilka som överhuvudtaget får visas på biograferna.
Fast det är ju återigen en investering. Att ha en film som ens bolag vill haussa är ju precis som att ha en idé till ett patent som en kapitalist vill investera i.
Jag tycker att historien visar att det inte räcker att bara skjuta in pengar för att få en garanterad succé; det vimlar ju av storfilmer som haussats fett, men som ändå har bombat.
Och jag frågar mig fortfarande om popularitet verkligen motiverar att skaparna och de som äger rättigheterna i praktiken inte behöver lyfta ett finger resten av sina liv
Det tycker jag är en ganska otäck inställning. Världens orättvisor är inte ett problem som skall lösas genom att man gör det sämre för de som har det
bra.
Här ser jag nyliberalen Johan Norberg som en föregångsfigur: Han fokuserar på de fattiga och utsatta. Det viktiga är att
de får en uthärdlig och schysst tillvaro. Om alla människor skulle kunna få ett rikare liv - och Bill Gates (eller någon annan privilegierad person) i gengäld blev helt galet kuk-rik, så vore det givetvis ändå
bra. Det är inte ett problem om de rika är snorigt rika. Det relevanta är hur fattiga och utsatta de
fattiga är.
Jag tycker, helt enkelt, att proportionerna är fel.
De balanserar väl sig själva? Jag menar; du kan inte bara titta på pokerproffsen och se vad de tjänar. Du måste titta på alla pokerspelare. Om de stora
pokerstjärnorna vinner mycket pengar, så kommer fler och fler spelare att vilja spela poker på hög nivå istället för att arbeta. Och ju fler goda pokerspelare det finns - desto svårare blir det att bli en pokerstjärna. Fler och fler personer kommer att bli
ruinerade istället för att tjäna storkovan. Sålunda kommer fler och fler personer att tänka "fuck det där, jag väljer ett kneg istället."
Det har en tendens att balansera sig själv.
Däremot tycker jag att balansen mellan copyright och
patent är lite konstig. Om jag inte är helt galet missinformerad så löper patent ut efter bara ett fåtal år efter patenthållarens död, medan upphovsrätten håller i fucking 70 år, och inte kostar ett skit i sig. What's up med det?