Nekromanti Jag har hittat Nordholmia!!

GTS

Veteran
I form av en torrent på TPB. Är den okej att ladda ner eller är Mutant UA fortfarande copyright-ad?

Eftersom Järnringen uppenbarligen inte har några planer på fortsatt verksamhet så tycker man att det borde vara fritt fram men vad vet jag.

Dimfrost

Special Circumstances
Verk blir fria först 70 år efter upphovsmannens död, så det är inte okej lagligt. Moraliskt är det förstås en annan sak.

Rising

Vila i frid
är Mutant UA fortfarande copyright-ad?

Eftersom Järnringen uppenbarligen inte har några planer på fortsatt verksamhet så tycker man att det borde vara fritt fram
Huruvida upphovspersonen har några planer på fortsatt verksamhet är fullständigt irrelevant när det kommer till upphovsrätt (vore jobbigt annars, va? Det vore fritt fram för vilken klåpare som helst att göra sin egen Stjärnoras Krig-film, bara för att George Lucas blivit färdig med sin filmsvit). Mutant UA kommer att fortsätta vara coyrightad fram till sjuttio år efter upphovspersonens död, precis som med alla andra verk som är skyddade av upphovsrätten.

kefka

Hero
Lagligt är det definitivt inte. Men jag undrar varför de inte lägger upp en pdf för försäljning om de vet att de aldrig kommer trycka boken igen. Jag kan förstå att idéen med begränsade upplagor och högt andrahandsvärde kan vara bra ibland. Men "rollspelsbranchen" I Sverige borde väl vara alldeles för liten för sådant?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
kefka said:
Lagligt är det definitivt inte. Men jag undrar varför de inte lägger upp en pdf för försäljning om de vet att de aldrig kommer trycka boken igen.
Skitenkelt: De får inte. Deras avtal med Paradox Entertainment tog slut, och det var bara under tiden detta avtal gällde som de fick sälja M:UA-grejer.

krank

Rising said:
Huruvida upphovspersonen har några planer på fortsatt verksamhet är fullständigt irrelevant när det kommer till upphovsrätt (vore jobbigt annars, va? Det vore fritt fram för vilken klåpare som helst att göra sin egen Stjärnoras Krig-film, bara för att George Lucas blivit färdig med sin filmsvit).

Lustigt, det där. Lucas och hans filmbolag tjänar pengar om, och om, och om, och om igen i 70 års tid på samma tids arbete, medan t.ex jag bara får betalt för en timmes arbete en gång, och vill jag ha mer pengar - ja, då får jag gott jobba fler timmar.

//Krank, som tycker att det borde ha varit fritt fram för folk att göra Star Warsrelaterade grejer ganska snart efter att första filmen var slut, säg 5 år eller så. Men bibehållen attribueringsrätt, såklart.

GTS

Veteran
Håller med om att de borde finnas till försäljning som pdf men om Paradox Entertainment äger rättigheterna är det väl upp till dem och de verkar ju inte särskilt sugna.

I slutändan handlar det väl om moral och samvete för egen del.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Lustigt, det där. Lucas och hans filmbolag tjänar pengar om, och om, och om, och om igen i 70 års tid på samma tids arbete, medan t.ex jag bara får betalt för en timmes arbete en gång, och vill jag ha mer pengar - ja, då får jag gott jobba fler timmar.
Du får väl lägga din timme på att göra en egen långfilm som skapar en enorm franchise. Kan väl inte vara så svårt..... :gremsmile:

krank

DeBracy said:
Du får väl lägga din timme på att göra en egen långfilm som skapar en enorm franchise. Kan väl inte vara så svårt..... :gremsmile:
Frågan är om den ökade svårigheten verkligen motiverar livstidsförsörjning...

Det är lite som lotto, typ. Ungefär så rättvist.

Rising

Vila i frid
True; men investeringar innebär en risk. Du betalar inte för att arbeta, medan det kostar pengar för att göra en investering. Motargumentet mot vad du just sade är alltså: "Men du går till arbetet och vet att du kommer att få lön för utfört arbete. Vi kan få veta 'sorry, idag slumpade det så att du förlorade en massa pengar istället. Så kan det gå'."

krank

Rising said:
Mer som demokrati. Det är ju inte slumpen som väljer vilken film som ska bli populärast, utan biografpubliken.
Det där tycker jag är lite naivt - det handlar minst lika mycket om vilka filmer som haussas innan. Vilka som överhuvudtaget får visas på biograferna.

Och jag frågar mig fortfarande om popularitet verkligen motiverar att skaparna och de som äger rättigheterna i praktiken inte behöver lyfta ett finger resten av sina liv, samtidigt som de har fullständig kontroll över det de skapat. (Det jag "skapar" har jag noll kontroll över efter att jag gjort det)

Jag tycker, helt enkelt, att proportionerna är fel.

Rising

Vila i frid
Det där tycker jag är lite naivt - det handlar minst lika mycket om vilka filmer som haussas innan. Vilka som överhuvudtaget får visas på biograferna.
Fast det är ju återigen en investering. Att ha en film som ens bolag vill haussa är ju precis som att ha en idé till ett patent som en kapitalist vill investera i.

Jag tycker att historien visar att det inte räcker att bara skjuta in pengar för att få en garanterad succé; det vimlar ju av storfilmer som haussats fett, men som ändå har bombat.

Och jag frågar mig fortfarande om popularitet verkligen motiverar att skaparna och de som äger rättigheterna i praktiken inte behöver lyfta ett finger resten av sina liv
Det tycker jag är en ganska otäck inställning. Världens orättvisor är inte ett problem som skall lösas genom att man gör det sämre för de som har det bra.

Här ser jag nyliberalen Johan Norberg som en föregångsfigur: Han fokuserar på de fattiga och utsatta. Det viktiga är att de får en uthärdlig och schysst tillvaro. Om alla människor skulle kunna få ett rikare liv - och Bill Gates (eller någon annan privilegierad person) i gengäld blev helt galet kuk-rik, så vore det givetvis ändå bra. Det är inte ett problem om de rika är snorigt rika. Det relevanta är hur fattiga och utsatta de fattiga är.

Jag tycker, helt enkelt, att proportionerna är fel.
De balanserar väl sig själva? Jag menar; du kan inte bara titta på pokerproffsen och se vad de tjänar. Du måste titta på alla pokerspelare. Om de stora pokerstjärnorna vinner mycket pengar, så kommer fler och fler spelare att vilja spela poker på hög nivå istället för att arbeta. Och ju fler goda pokerspelare det finns - desto svårare blir det att bli en pokerstjärna. Fler och fler personer kommer att bli ruinerade istället för att tjäna storkovan. Sålunda kommer fler och fler personer att tänka "fuck det där, jag väljer ett kneg istället."

Det har en tendens att balansera sig själv.

Däremot tycker jag att balansen mellan copyright och patent är lite konstig. Om jag inte är helt galet missinformerad så löper patent ut efter bara ett fåtal år efter patenthållarens död, medan upphovsrätten håller i fucking 70 år, och inte kostar ett skit i sig. What's up med det?

krank

Vandraren said:
Låter som ren avundsjuka. Skriv en bok/ett filmmanus/ett musikstycke och bli rik, sluta gnäll.
Det här är ett så fånigt argument att jag nog inte ens tänker försöka bemöta det.

krank

Johan Norberg är för övrigt en av de där personerna, som tillsammans med vår käre skolminister, som kan få mig att tugga fradga bara genom att uttala sig. Jag inser också denna brist själv, och slutar därför diskutera detta i denna tråd här och nu. Det betyder inte att Johan har rätt, det betyder att jag inte litar till min förmåga att inte göra diskussionen personlig.

G

Guest

Guest
krank said:
Johan Norberg är för övrigt en av de där personerna, som tillsammans med vår käre skolminister, som kan få mig att tugga fradga bara genom att uttala sig. Jag inser också denna brist själv, och slutar därför diskutera detta i denna tråd här och nu. Det betyder inte att Johan har rätt, det betyder att jag inte litar till min förmåga att inte göra diskussionen personlig.
Yeah! krank har lyckats att politisera och flamea sönder en tråd till...

Ett avslutande inlägg från min sida.

Sådär brukar det låta när du inte har mer att säga. Först spyr du ur dig en massa skit och dynga om allt och alla. Sen försöker du klänga fast vid dina cp-skadade argument och förlöjligar allt och alla. Sen när du märker att din fjuttiga kommunistammo börjar sina så gör du som de flesta på vänsterflanken, förolämpar någon eller några om att du INTE förstår dig sen drar du dig ur. Bäst är det när du senare "tjurar" över andras bristfälliga insikter och argument i vrållådan...

Du är ett barn krank, ett övervuxet barn och troligtvis har du en diagnos, kanske bäst att kolla upp hur det ligger till i skallen på dig själv. Du kan maila mig på tomasz.sapir[@]gmail.com så kan jag skicka dig till några bra läkare. Annars kanske svenska UFO-förbundet kan hjälpa dig att hitta ditt UFO så du kan återvända hem...

krank

Lexx said:
Yeah! krank har lyckats att politisera och flamea sönder en tråd till...

Ett avslutande inlägg från min sida.

Sådär brukar det låta när du inte har mer att säga. Först spyr du ur dig en massa skit och dynga om allt och alla. Sen försöker du klänga fast vid dina cp-skadade argument och förlöjligar allt och alla. Sen när du märker att din fjuttiga kommunistammo börjar sina så gör du som de flesta på vänsterflanken, förolämpar någon eller några om att du INTE förstår dig sen drar du dig ur. Bäst är det när du senare "tjurar" över andras bristfälliga insikter och argument i vrållådan...

Du är ett barn krank, ett övervuxet barn och troligtvis har du en diagnos, kanske bäst att kolla upp hur det ligger till i skallen på dig själv. Du kan maila mig på tomasz.sapir[@]gmail.com så kan jag skicka dig till några bra läkare. Annars kanske svenska UFO-förbundet kan hjälpa dig att hitta ditt UFO så du kan återvända hem...

Tack! Nu fick jag något konkret att anmäla.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Avstängning!

Lite väl många personliga förolämpningar tycker jag.

Ett solklart brott mot Regel 2 varför jag nu stänger av dig i en vecka.

CapnZapp

Myrmidon
Re: Avstängning!

Det må jag då säga - jag har på känn att till och med Krank blev en smula besviken där.

Så "fjuttig kommunistammo" och ändå lyckas den få motparten att spontant implodera.

Om varje debattseger vore så lätt, menar jag... :gremsmile:

Men för att inte glömma min egentliga (on-topic) kommentar: se även debatten kring "abandonware". Ett annat inte-helt-väsensskilt fenomen är husockupationer.

Med andra ord, jag kan se viss logik i att "property" måste användas för att man ska kunna hävda (moralisk) äganderätt.

Att dagens copyrightregler är solklara är det däremot väl ingen som betvivlar. Här kan man ju bara påpeka att det är ju inte alls så att copyrightreglerna är värdeneutrala och filosofiskt oantastbara - som vissa verkar tro att alla håller med om - det går ju att argumentera för att de kraftigt stödjer bevarandet av strukturer och poolningen av makt.