Äntligen. Fan vet hur länge jag har skrivit på det här spelet, men nu är version ett klar (version ett av texten, alltså. Regelsystemet är typ version tolv eller nå't). Jag har nog nämnt det här och där i det här forumet, utan att egentligen skapa så mycket intresse (även om Marco ville titta på det och lovade att ge mig feedback. Jag väntar fortfarande, Marco!). Dessa regler har tjänat min spelgrupp ganska länge nu, och vi har haft några av de häftigaste äventyr vi spelat med hjälp av dem. Speciellt är det bra när någon inte kommer, man sitter där tre stycken och tänker "nä, man kan ju inte spela rollspel på tre." Men se, det kan man!
Oskrivna blad (som rollspelet alltså heter, glömde jag säga det?) är nämligen spelledarlöst. Eller snarare spelledarfullt. I alla fall så har varje spelare en rollperson. Det har även ett system för spelvärldsgenerering och en metod att skapa intressanta och meningsfulla intriger, helt utan förberedelser. "Det är även ett sådant där narrativt spel," skulle jag ha påstått, om jag inte blivit livrädd för att använda den termen på senare tid.
Är ni spända nu? Fan, det är ni säkert inte, men ni kanske kan tänka er att kolla in det i alla fall? Kritik på allt är välkommen: regler, grammatik, pedagogik, typografi ... till och med ett "Hey, titta, du har gjort ett rollspel. Kul för dig" uppskattas varmt. Vad gäller typografin så är väl inte dokumentet särskilt utbroderat (men det kommer kanske i version två), men ni kan ju klaga på textens layout. Den är rätt rejält luftig, så hoppa inte till när ni ser att spelet ligger på 40 sidor; råtexten i OpenOffice ligger på femton sidor, och det är en hel del exempel som man kan hoppa över eller skumma igenom. Själva reglerna sammanfattas i appendixet i slutet på två sidor.
Jag har även slängt upp en gammal spelrapport härborta, för den som vill se hur det funkar i praktiken, eller bara gillar att läsa sådana här saker.
EDIT: Som Dante påpekade så missade jag i min upphetsning att lägga med filen. Pinsamt ...
Oskrivna blad (som rollspelet alltså heter, glömde jag säga det?) är nämligen spelledarlöst. Eller snarare spelledarfullt. I alla fall så har varje spelare en rollperson. Det har även ett system för spelvärldsgenerering och en metod att skapa intressanta och meningsfulla intriger, helt utan förberedelser. "Det är även ett sådant där narrativt spel," skulle jag ha påstått, om jag inte blivit livrädd för att använda den termen på senare tid.
Är ni spända nu? Fan, det är ni säkert inte, men ni kanske kan tänka er att kolla in det i alla fall? Kritik på allt är välkommen: regler, grammatik, pedagogik, typografi ... till och med ett "Hey, titta, du har gjort ett rollspel. Kul för dig" uppskattas varmt. Vad gäller typografin så är väl inte dokumentet särskilt utbroderat (men det kommer kanske i version två), men ni kan ju klaga på textens layout. Den är rätt rejält luftig, så hoppa inte till när ni ser att spelet ligger på 40 sidor; råtexten i OpenOffice ligger på femton sidor, och det är en hel del exempel som man kan hoppa över eller skumma igenom. Själva reglerna sammanfattas i appendixet i slutet på två sidor.
Jag har även slängt upp en gammal spelrapport härborta, för den som vill se hur det funkar i praktiken, eller bara gillar att läsa sådana här saker.
EDIT: Som Dante påpekade så missade jag i min upphetsning att lägga med filen. Pinsamt ...