Nekromanti Jag har skrivit ett rollspel!

Genesis

Ni dés ni maître
Äntligen. Fan vet hur länge jag har skrivit på det här spelet, men nu är version ett klar (version ett av texten, alltså. Regelsystemet är typ version tolv eller nå't). Jag har nog nämnt det här och där i det här forumet, utan att egentligen skapa så mycket intresse (även om Marco ville titta på det och lovade att ge mig feedback. Jag väntar fortfarande, Marco!). Dessa regler har tjänat min spelgrupp ganska länge nu, och vi har haft några av de häftigaste äventyr vi spelat med hjälp av dem. Speciellt är det bra när någon inte kommer, man sitter där tre stycken och tänker "nä, man kan ju inte spela rollspel på tre." Men se, det kan man!

Oskrivna blad (som rollspelet alltså heter, glömde jag säga det?) är nämligen spelledarlöst. Eller snarare spelledarfullt. I alla fall så har varje spelare en rollperson. Det har även ett system för spelvärldsgenerering och en metod att skapa intressanta och meningsfulla intriger, helt utan förberedelser. "Det är även ett sådant där narrativt spel," skulle jag ha påstått, om jag inte blivit livrädd för att använda den termen på senare tid.

Är ni spända nu? Fan, det är ni säkert inte, men ni kanske kan tänka er att kolla in det i alla fall? Kritik på allt är välkommen: regler, grammatik, pedagogik, typografi ... till och med ett "Hey, titta, du har gjort ett rollspel. Kul för dig" uppskattas varmt. Vad gäller typografin så är väl inte dokumentet särskilt utbroderat (men det kommer kanske i version två), men ni kan ju klaga på textens layout. Den är rätt rejält luftig, så hoppa inte till när ni ser att spelet ligger på 40 sidor; råtexten i OpenOffice ligger på femton sidor, och det är en hel del exempel som man kan hoppa över eller skumma igenom. Själva reglerna sammanfattas i appendixet i slutet på två sidor.

Jag har även slängt upp en gammal spelrapport härborta, för den som vill se hur det funkar i praktiken, eller bara gillar att läsa sådana här saker.

EDIT: Som Dante påpekade så missade jag i min upphetsning att lägga med filen. Pinsamt ... :gremblush:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hur ska jag kunna sabla ner din typografi om du inte lägger upp själva spelet så man kan hitta det?

Jag bara undrar.

Genesis

Ni dés ni maître
Hur ska jag kunna sabla ner din typografi om du inte lägger upp själva spelet så man kan hitta det?

Jag bara undrar.
Du får väl ha litet fantasi, din torrboll! :gremwink:

Har fixat det nu. Tack för det.

Gabriel_UBBT

Warrior
Wow verkar grymt kul! Läste äventyren och fastnade istället för att bara skumläsa. Verkar inte som att det blir särskilt "rälsade" äventyr med ditt system precis :gremsmile: Vilket är positivt. Kul att slippa vara sl också

Bra jobbat

Grog

Swordsman
geni

det var det mest intressanta läsning jag haft här på forumet på lång tid. om jag bara hade tid skulle jag läsa det ordentligt och ringa polarna för ett test. kanske är det detta som har felat mig så länge?

jag gillar ditt pedagogiska sätt att skriva, själv trasslar jag alltid in mig i krångliga bisatser vilket inte gör någon glad.

imponerande

Genesis

Ni dés ni maître
Rollformulär

Jag tror att det någonstans i texten står att det går att ladda ned rollformulär från en sida som inte ännu finns upprättad. Så jag lägger väl med rollformuläret här, utifall att någon vill titta på det (eller till och med spela). Det är gjort i samma ... låt oss vara snälla och kalla det "minimalistiska" stil som regelhäftet, det vill säga noll krimskrams, bara rutor. Ett antal rutor är tomma. Det är ingen bugg, det är tänkt att det skall vara så. De är till för annat, typ utseende, utrustning och teckningar på hur rollpersonen spöar orcher.

Genesis

Ni dés ni maître
Verkar inte som att det blir särskilt "rälsade" äventyr med ditt system precis :gremsmile: Vilket är positivt. Kul att slippa vara sl också
Precis. De hänger liksom ihop. När man fördelar SL-uppgifterna på alla spelarna så att ingen har ensamrätt på berättelseskelettet längre, så blir rälsning omöjligt. Det är det jag gillar bäst med systemet, eftersom det ger mig kreativ frihet utan att behöva bekymra mig så mycket om det kreativa ansvar en SL har. Jag kan slänga ur mig en idé utan att behöva ha koll på hur det hela kommer att sluta, eftersom någon annan spelare kommer att plocka upp bollen. Och på samma sätt så kan jag ta en händelse som någon annan slänger ur sig och spinna vidare på den, om den inspirerar mig. Därför går det så mycket lättare att improvisera en hel historia utan förberedelser. Alla får idétorka någon gång, men alla får det inte samtidigt. Det finns alltid någon som har en cool idé på hur berättelsen kan utveckla sig.

Just att maximera kreativ frihet och minimera kreativt ansvar skulle jag nästan kunna basera ett narrativistiskt rollspelsmanifest på, eller åtminståne någon sorts princip. Petterssonsprincipen. Så fjantigt.

Rickard

Urverk speldesign
Det här var ett apschysst spel som jag gärna skulle vilja prova med min spelgrupp någon gång. Spelarna är redan invanda i att något sånär ha en spelarfrihet och själv så hatar jag att behöva förbereda mig såpass mycket som jag gör som spelledare (förbereder jag mig inte tillräckligt så blir scenariot crap). Det här kändes som ett friare Universalis - själv har jag stört mig en del på resurshanterandet i Universalis samt att det faktiskt enbart är ett historieberättarspel medan i Oskrivna Blad har man fortfarande kvar sina roller. Det var supernajs att du har byggt in en fisktanksprincip i hela upplägget.

Jag gillar namnet på rollspelet också, men inte förkortningen (tänker på Neogames tärningar).

--- Här nedan kommer lite tankar som jag hade under läsningen ---

"Dela gruppen utan problem"
...är avkapad.

Det är pladdrigt, men enkelt skrivet. Exempel: "I detta kapitel presenteras de allmänna reglerna för hur spel utan fast spelledare går till. Anledningen till att jag skriver »spel utan fast spelledare« är för att Oskrivna blad egentligen inte är spelledarlöst."

Det vore bra om du hade alla regler för rollpersonsskapandet på rollformuläret.

Du borde nämna vilken sorts tärningar det handlar om och inte bara slänga in "slå tärningar".

användda <-- typo

Maktfaktorer borde kunna vara händelser också, i form av krig, en stor brand, Titanic sjönk med mera.

"Avgör relationerna mellan maktfaktorerna"
Jag gillar inte direkt att alla maktfaktorer måste ha något att göra med alla andra maktfaktorer. Eventuellt skulle jag göra något som 1-2: motviljor och 5-6: samarbeten. Resten ignoreras. Fast du kanske har gjort det här medvetet, för att det annars blir svårt att binda ihop historien?

"Resurser"
Det vete fasen vad jag gillar om dina förkortningar. Varför kan man inte skriva "Känner en greve", "Är en greve" respektive... eh... "äger en greve" istället för "K: Greve", "Greve" respektive "T: Greve" (otroligt förvirrande)? Man kan ju tro att du är en programmerare och det vill du väl inte, snygg som du är? (ja, jag har läst din profil, men det är även en egen åsikt. :gremsmile:) Samma sak gäller för drivkrafterna. Konstiga förkortningar, som kanske kunde åtgärdas om förkortningarna fanns på rollformuläret.

Det känns som om strukturen i texten lider av samma sak som vanliga rollspel gör när man ska introducera nybörjare. Man börjar med att göra en rollperson, vilket är lite konstigt när man inte vet vad man ska använda saker till. Gå först igenom regelsakerna och hur man använder dem och sedan hur man skapar rollpersoner.

Regelsammanfattningen gillade jag skarpt! Rollformuläret var dock riktigt, riktigt osexigt. Du som Photoshopfantast borde kunna svänga ihop något vettigare än det där.

Men i alla fall. Här är ännu ett rollspel där du har lyckats få mig fast. :gremsmile: (dogmat Maus var det första)

/Han som skulle vilja ha ett kalligrafiliknande rollformulär (och som funderar på att svänga ihop ett)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rollformuläret var dock riktigt, riktigt osexigt.
Här vill jag protestera. Rollformuläret är snyggt, funktionellt, och lättläsligt - därtill är det estetiskt och praktiskt upplagt.

Rollformulär som försöker krångla till det lyckas, för det mesta, med just det - och grundkravet åtminstone jag har på ett rollformulär är att det ska vara sjukt enkelt att överblicka, hitta i, och använda.

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, många, korta svar på tal.

Det här kändes som ett friare Universalis
Jag hade precis hört talas om Universalis när jag började jobba på spelet (som på den tiden faktiskt hade en dedikerad spelledare). För ett par veckor sedan fick jag hem Universalis från IPR, och du kan ana min förvåning när jag läste spelexemplen och såg att de handlade om science fantasy i miniformat! Jag höll på att skriva om spelexemplet i spelvärldsgenereringskapitlet, bara för det.

Jag gillar namnet på rollspelet också, men inte förkortningen (tänker på Neogames tärningar).
Jo, jag insåg det när jag skrev rutan. Det är det enda stället (tror jag) där förkortningen används. Jag skulle helst slippa den, men hela namnet får inte plats där. Fast jag kan ju skriva om överskrifterna istället. Inte "Rollpersonerna i OB är riktiga personer" utan "Rollpersonerna är riktiga personer". Faktiskt mycket bättre.

"Dela gruppen utan problem"
...är avkapad.
Såg det precis själv. Skall korrigeras.

Det är pladdrigt, men enkelt skrivet. Exempel: "I detta kapitel presenteras de allmänna reglerna för hur spel utan fast spelledare går till. Anledningen till att jag skriver »spel utan fast spelledare« är för att Oskrivna blad egentligen inte är spelledarlöst."
Jo, jag har en tendens att överförklara, mest eftersom jag inte tycker mig vara särskilt pedagogisk. Skall ha det i bakhuvudet när jag reviderar texten en sista gång om någon eller några veckor, när jag fått vila från den.

Det vore bra om du hade alla regler för rollpersonsskapandet på rollformuläret.
En simpel och genial idé. Tackar för den.

Du borde nämna vilken sorts tärningar det handlar om och inte bara slänga in "slå tärningar".
Okej. Skriver in det i början någonstans. "När ordet 'tärningar' används i texten är det alltid vanliga sexsidiga tärningar som avses," typ.

användda <-- typo
Search and destory. Check.

Maktfaktorer borde kunna vara händelser också, i form av krig, en stor brand, Titanic sjönk med mera.
Tja, jo, varför inte? Spelvärden på abstrakta saker är sexigt.

Jag gillar inte direkt att alla maktfaktorer måste ha något att göra med alla andra maktfaktorer. Eventuellt skulle jag göra något som 1-2: motviljor och 5-6: samarbeten. Resten ignoreras. Fast du kanske har gjort det här medvetet, för att det annars blir svårt att binda ihop historien?
Nä, det har jag inte. Jag kan prova att göra som du föreslår, men det kan nog bli svårare att binda ihop den, som du säger. Det är nog enklare att skriva i texten att "3-4 kan innebära att de har en neutral relation till varandra, alternativt ingen relation alls."

Det vete fasen vad jag gillar om dina förkortningar. Varför kan man inte skriva "Känner en greve", "Är en greve" respektive... eh... "äger en greve" istället för "K: Greve", "Greve" respektive "T: Greve" (otroligt förvirrande)? Man kan ju tro att du är en programmerare och det vill du väl inte, snygg som du är? (ja, jag har läst din profil, men det är även en egen åsikt. ) Samma sak gäller för drivkrafterna. Konstiga förkortningar, som kanske kunde åtgärdas om förkortningarna fanns på rollformuläret.
Öh ... fan. Jag har inget bra svar på det där. Jag har ju själv uttalat mig mot förkortningar, om de inte är nödvändiga, och det är ju inte de där. Jag införde dem för att motverka förvirring i spelgruppen. En kille skrev till exempel "rymdskepp" som resurs och undrade sedan om han måste sälja den när han blev av med det. Jag svarade "Beror på: var det din rollpersons färdighet i att köra rymdskepp, eller var det själva rymdskeppets duglighet som resursen representerade?" Och det hade han inte funderat på. Men det kan väl ersättas med en uppmaning att skriva utförligare namn, alternativt en kolumn med "typ" på rollformuläret, så att man kan skriva in "föremål" eller liknande där. Fast att låta folk formulera helt själva är ju friare, förstås. Man kanske går miste om intressanta resurser när man försöker att kategorisera dem sådar?

Det känns som om strukturen i texten lider av samma sak som vanliga rollspel gör när man ska introducera nybörjare. Man börjar med att göra en rollperson, vilket är lite konstigt när man inte vet vad man ska använda saker till. Gå först igenom regelsakerna och hur man använder dem och sedan hur man skapar rollpersoner.
Hum. Ja, jag erkänner att jag tänkte "Jag borde ha något sätt att strukturera upp det hela på. Vad sägs om kronologiskt?". I vilken ordning tycker du att det borde vara, då? Intrig-konflikt-spelvärld-rollperson? Det känns så godtyckligt, på något sätt. Å andra sidan så har ju folk undrat "Vad har man övertygelser till?" när vi har gjort rollpersoner och de ombeds skriva ned några stycken.

Regelsammanfattningen gillade jag skarpt! Rollformuläret var dock riktigt, riktigt osexigt. Du som Photoshopfantast borde kunna svänga ihop något vettigare än det där.
Ja, det där är för det första ett snabbt utkast jag gjorde någon gång, mest för att ha ett rollformulär (jag har ingen skrivare, så vi använde aldrig formulären när vi spelade, i alla fall). För det andra ... jag tar det längre ned.

Men i alla fall. Här är ännu ett rollspel där du har lyckats få mig fast. (dogmat Maus var det första)
Jag fattar inte vad du såg i det där. Det är ju inte bra någonstans. Det enda vettiga med det var att systemet inte krävde några tärningar eller pluppar, men det var ju ganska otympligt och med en konstig skala, vill jag minnas (typ -5, -4, -3, -2, 1, 2, 3, 4, 5).

/Han som skulle vilja ha ett kalligrafiliknande rollformulär (och som funderar på att svänga ihop ett)
Min plan gällande rollformulär var den att de skulle finnas i ett par olika smaker. Typ åtminstone fantasy-, scifi-, steampunk- och skräcksmak. Men det vete faen om jag orkar fixa till allt det där inom den närmaste tiden, i alla fall, så om du skulle känna för att slänga ihop ett kalligrafiskt formulär, så kör hårt! Men ett snyggare skall jag nog fixa till, i alla fall.

//Genesis, som inte är en programmerare, men väl ingenjör, och det är nästan lika illa.

Genesis

Ni dés ni maître
Dåligt skämt

Här vill jag protestera. Rollformuläret är snyggt, funktionellt, och lättläsligt - därtill är det estetiskt och praktiskt upplagt.
Jag ville ju ha ett par olika smaker på rollformulären (typ "fantasysmak", "scifismak" och så vidare), men om du gillar det där, så kan jag ju behålla det också, och kalla det "smaklöst". :gremgrin:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Dåligt skämt

och kalla det "smaklöst"
...eller varför inte "minimalistiskt" eller "funktionellt"?

=)

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Dåligt skämt

...eller varför inte "minimalistiskt" eller "funktionellt"?

=)
Tja, det beskriver det nog väl. Jag hade tänkt att köra på "smakneutralt", för att hålla på smaktemat. Kanske "funktionell smak" eller "minimalistisk smak"?

PVC

Veteran
//Genesis, som inte är en programmerare, men väl ingenjör, och det är nästan lika illa.
Alla som inte är programmerare och ingenjörer på samma gång duger för mig; alldeles för lika mig själv:gremgrin:

Mogger

Hipsteranka
Hey, titta, du har gjort ett rollspel. Kul för dig

Och för mig. Jag har inte för vana att kritisera spel jag inte har provat eller ordentligt satt mig in i så jag nöjer mig med att konstatera att upplägget är helt rätt och jag hoppas att det funkar lika bra att spela för mig som det uppenbarligen gör för dig. Jag lovar att återkomma när jag fått till ett speltest.

Grymt jobb! Alla som gör rollspel för gratis nedladdning är mina hjältar! Speceillt när de ser så här intressanta ut!

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Hey, titta, du har gjort ett rollspel. Kul för dig

Jag har inte för vana att kritisera spel jag inte har provat eller ordentligt satt mig in i så jag nöjer mig med att konstatera att upplägget är helt rätt och jag hoppas att det funkar lika bra att spela för mig som det uppenbarligen gör för dig. Jag lovar att återkomma när jag fått till ett speltest.

Grymt jobb! Alla som gör rollspel för gratis nedladdning är mina hjältar! Speceillt när de ser så här intressanta ut!
Du vill spela det? På riktigt? *Glädjeskutt* Alla som spelar rollspel för gratis nedladdning är mina hjältar. Jag är jättespänd på att höra om hur det går.

//Genesis, som skall börja jobba på en hemsida att understödja spelet med (och ett supplement som gör att man kan spela igenom sin spelvärlds historia, antingen världens skapande->speltid (för fantasyvärldar), eller nutid->speltid (för sci-fi-världar), eller andra varianter, eventuellt med djupdyk i form av vanliga spelsessioner i intressanta historiska perioder).

Big Marco

Läskig
Du fick faktiskt mina kommenterarer i ett PM. =)

...men det kanske var strax före kraschen, slår det mig. Dubbelkolla?

Genesis

Ni dés ni maître
Du fick faktiskt mina kommenterarer i ett PM. =)

...men det kanske var strax före kraschen, slår det mig. Dubbelkolla?
Nepp, inget PM. Det senaste jag fick av dig sade "Dock kan det ta ett tag innan feedback kommer". :gremsmile: Har du kvar det som skickat?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker det ser coolt ut och jag kan tänka mig att kommentera det när jag väl har läst det (även om jag inte kan lova det, jag vill ha något vettigt att säga i så fall också). Det lär dröja ett tag dock. :gremsmile: Ville bara få det sagt.

/Dimfrost