Nekromanti Jag har vunnit tretusen spänn!

Organ

Out of time, out of mind
Eller ja, det är faktiskt inte reda pengar utan ett presentkort på Ginza. Och jag delar den med min fru så i praktiken är det bara femtonhundra spänn. Men i alla fall.

Hursomhelst så var min första tanke att jag skulle fylla ut lite hål i skivsamlingen och skaffa de där plattorna jag saknar men inte fått ändan ur och skaffat. Detta tar dock bara upp en del av pengen så jag sitter nu med det angenäma problemet att jag inte riktigt vet vad jag ska köpa. Så, vad tycker just DU att jag ska lägga mina resten av vinsten på? I första hand är det musik jag är ute efter men även annat är av intresse. (Nej, de har inte rollspel, jag har kollat.) :gremwink:

/Anders

Ackerfors

Alas, your rapids!
Studio 60 on Sunset Strip, TV-serie i en säsong av Aaron Sorkin (mannen bakom West Wing). 24 avsnitt genialitet.

Motivering: "Serien handlar om den fiktiva TV-showen Studio 60 som är ett livesänt sketchprogram. Vi tas med bakom kulisserna och får se “hur det går till” allt från de högsta skikten där ekonomiska, PR-mässiga och administrativa saker behandlas till regissörer, författare och skådespelare i stridens hetta" och "tyvärr fick serien bara en säsong, något som gör att jag faktiskt orkat se den och blivit intresserad av den (då kanske “tyvärr” är fel ordval?). Jag ångrar inte mitt intresse en sekund och den kvalar utan minsta tvekan in bland mina favoritserier."

Annars vad som helst av Michael Palin .

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vet ju inte exakt vad du gillar, men om jag hade haft 1500 spänn att bränna på Ginza hade jag köpt MASSOR av boxar från Trojan. Först och främst skulle jag satsa på reggae sisters, ska och ska revival-boxarna.

De är billiga och man får mängder av dödsskönt gung.

Hm... bara för det måste jag nog kosta på mig ett par boxar nu.

Edit: vilken viljestyrka man har. Köpte precis två boxar.

Mogger

Hipsteranka
Nu vet jag inte alls vad du har i din skivsamlingså jag skjuter från höften:

David Bowie - Life on Mars
Iggy & The Stooges (alla, eller vilken som helst)
Brian Eno - Here Comes the warm Jets eller Takin Tiger Mountain
Gram Parsons - Greivious Angel
The Deadly Snakes - Alla är snorbra
The Libertines - Up the bracket
Calexico - Across the wire
The Clash - London Calling
The Ramones - Rocker to Russia
Kristin Herch - Hips and Makers
Sonic Youth - Daydream Nation
Primal Scream - Screamadelica
Dr Dre - The Cronic
Uncle Tulepo - No Depression

Äh, jag kan hålla på hela dan, så jag lägger av nu...

Organ

Out of time, out of mind
Bra tips! Jag har två stycken sedan tidigare, "Skinhead Reggae" och "UK Hits", (båda är svinbra) och hade faktiskt funderat på att skaffa mig några till men inte riktigt vetat vilka jag skulle sikta in mig på. Man får dock hålla ett öga på vilka låtar som är med då boxarna tyvärr ofta överlappar varandra.

Vilka nya blev det föresten?

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
David Bowie - Life on Mars
Den trodde jag att jag hade men inte ens vinylen står i hyllan. Några Bowie kanske det blir.

Iggy & The Stooges (alla, eller vilken som helst)
Av tidiga Iggy har jag bara Raw Power sedan tidigare. Det borde vara några till.

Brian Eno - Here Comes the warm Jets eller Takin Tiger Mountain
Eno är en kille som jag alltid tyckt varit intressant men aldrig skaffat nått med. Mest för att jag inte vetat var jag skulle börja så tack för tipsen. Är inte Music For Airports ansedd som en klassiker?

Gram Parsons - Greivious Angel
Den har jag. Skitbra.

The Deadly Snakes - Alla är snorbra
Aldrig hört talas om.

The Libertines - Up the bracket
Tyvärr så fattade jag aldrig The Libertines.

Calexico är ett av många band jag hört om men aldrig hört.

The Clash - London Calling
Den har jag. I tre olika utgåvor till och med. Megafavorit.

The Ramones - Rocker to Russia
Även den har jag. Forest Hills-grabbarnas bästa.

Kristin Herch - Hips and Makers
Aldrig hört talas om.

Sonic Youth - Daydream Nation
Ännu ett band jag aldrig fattat. Jag har dock försökt.

Primal Scream - Screamadelica
Klassiker. Ingen annan platta är mer 90-tal än denna, förutom The Stoneroses första möjligen.

Dr Dre - The Cronic
Jag är mycket okunnig vad gäller hiphop och kan varken svara bu eller bä åt detta förslag (fast det slumpade det sig så att jag faktiskt lyssnade på Cypress Hill, vars första platta är en av få hiphopplattor jag äger, imorse.)

Uncle Tulepo - No Depression
Ännu ett band jag inte lyssnat in mig på fast jag vet att jag borde.

Äh, jag kan hålla på hela dan, så jag lägger av nu...
Nej gör inte det. Det är precis sånna här listor jag behöver. :gremcry:

/Anders

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jämt när jag ser såna där listor så brukar jag kolla på min musiksamling (mp3) och fundera på hur mycket den skulle kosta som CD-skivor. För att inte tala om hur oerhört platsineffektivt allting är! Jag menar, ska man ha Bowie t.ex så ska man väl ha alla hans skivor, komplett diskografi liksom... och då blir det ju hur mycket plats som helst. Enskilda skivor blir ju nästan ingen musik alls, några få låtar bara.

Kan de inte börja sälja mp3-dvd's, lagliga sådana? Så kan man köpa in sig rejält på sina artister utan att behöva fylla hela lägenheten med cd-skivor. Eller flac-dvd's, det vore också en riktigt schysst idé.

//Krank, som inte köper CD-skivor längre, för han lyssnar ändå bara på musik på datorn/mp3-spelaren och dessutom tycker att skivor tar för mycket plats och kostar för mycket pengar bara för några få stackars låtar...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Organ said:
Calexico är ett av många band jag hört om men aldrig hört.
Jag har bara hört en skiva (inte denna) och nån cover men jag måste få rekommendera dem varmt jag med. Jag slår ett slag för skivan "Hot Rail" med kanonlåtar som The Ballad of Cable Hogue och The Crystal Frontier.

Annars så kan jag väl kläcka ur mig några egna rekommendationer också:

Robert Plant - Dream Land, Mighty Rearranger samt Raising Sands (tillsammans med Alison Krauss)
The Answer - Rise (rak schysst hårdrock utan krussiduller om sånt gillas)
Woven Hand - Mosaic (för att David Eugene Edwards är nåt slags geni)
16 Horsepower - Secret South (av samma anledning som ovan)
Santana - Santana, Abraxas eller Santana III (om man vill ha lite alternativ dansmusik)
Rory Gallagher - Photo Finish (låten Fuel To Fire berättigar köpet på egen hand)
Titiyo - Come Along (inget "must have" men en kanonskiva faktiskt - svinbra producerad om inte annat)

Ja det får vara bra för nu. Jag hade lagt med boxen "Dreams" med Allman Brothers Band om Ginza faktiskt hade haft den... och så kanske Deep Purple, Judas Priest och möjligen Cardigans/A Camp... men det känns på nåt sätt inte motiverat. Jag kanske vill verka svårare än så helt enkelt? :gremwhistle:

Mogger

Hipsteranka
Det låter som att altcountry är något för dig. DeBracy har redan nämnt 16 Horsepower (som ju är helt sanslöst bra, och jag håller Folklore som snäppet vassare än Secret South). Några andra favoriter i genren:

Iron & Wine - The Creek Drank the Cradle
Wilco - det är bara att börja beta av...
Neko Case - Blacklisted
Du har säkert lyssnat på Plant/Krauss men jag måste ändå nämna Raising Sands, som ju var en av de bästa plattorna 2007.
Sedan har du ju Bonnie Prince Billy, Ryan Adams, Johnny Cash m.fl

Oh, höll på att glömma!

The Sadies, efter att de slutade kompa åt Neko Case, är ett helt fantastiskt band. Köp New Seasons exempelvis.

Och så måste jag nämna mitt absoluta favoritband, som inte alls är country, Brian Jonestown Massacre. Köp allt, och gå och se dom när du får tillfälle. Det är minst sagt omtumlande! :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Måns said:
DeBracy har redan nämnt 16 Horsepower (som ju är helt sanslöst bra, och jag håller Folklore som snäppet vassare än Secret South).
Oh yeah? Jag måste genast kontrollyssna för att se att jag har rätt fortfarande. F.ö. är en konsert med David Eugene Edwards solo det bästa jag varit på. Jävlar vad bra. Bara helt appropå sådär.

Iron & Wine - The Creek Drank the Cradle
Nu har jag inte hört så mycket av Iron & Wine (mest bara Shepard's Dog) men EPn "Woman King" är riktigt riktigt bra också.

Eksem

Champion
Istället för att köpa gammal musik så kanske du ska köpa något från i år?

Glasvegas - Daddy's Gone
Nordpolen - På Nordpolen
Lil Wayne - The Carter III
The Last Shadow Puppets - The Age of Understatement
Sebastien Tellier - Sexuality
Cut Copy - In Ghost Colours

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Så klart!

Vampire Weekend - Vampire Weekend
The Kills - Midnight Boom
Foxboro Hot Tubs - Stop drop and roll!! (green day kör garage rock!)
Duffy - Rockefeller
Morcheba - Dive Deep
Mountain Goats - Heretic Pride

vad kom mer som var bra?

Mogger

Hipsteranka
Jag är lite yr ibland. Skivorna heter ju:

Calexico - Feast of wire (across the wire är en av låtarna)
Och Duffys platta heter Rockferry.

Förresten bör du köpa något med White Stripes med, för de är sanslöst bra.

Och lite svenskt:

Hästpojken - Caligula
Miss Li - Tja, vad som helst. Hon har ju Midasfingrar.
Hellacopters - Nya Heads Off är kanske bästa coverplattan någonsin
The Hives har du väl hört, annars är Veni Vidi Vicious en milstolpe, på alla plan.
Hederos & Hellberg har förresten gjort den bästa coverplattan, Together in Darkness.

Organ

Out of time, out of mind
Eksem said:

Glasvegas - Daddy's Gone
Nordpolen - På Nordpolen
Lil Wayne - The Carter III
The Last Shadow Puppets - The Age of Understatement
Sebastien Tellier - Sexuality
Cut Copy - In Ghost Colours
Bra idé! Om inte annat för att mota dinosauriestämpeln vid grinden. :gremwink:

Fast jag måste erkänna att de mesta på listan bara är sådant jag hört talas om i förbifarten. Kan du säga nått mer om dem?

/Anders

Eksem

Champion
Glasvegas är bandet på allas läppar och den skiva som kommer dominera årsbästalistorna i sammanhang som SvD, Musikbyrån och Nöjesguiden. Det är storslagen skotsk pop.

Nordpolen är en ung spoling från Uppsala som hängt runt med Tough Alliance och gjort en skiva. De naknaste, ärligaste, pinsammaste texterna och den sämsta sångare jag någonsin tyckt om. Det är som en 14-åring med ADHD och TTA-produktioner.

Lil Wayne har varit en snackis på den amerikanska hiphopscenen sen han var 15, för 10 år sedan. Genom att först döda hela mixtape-scenen genom att släppa några hundra låtar om året och sedan vara nummer ett från NY till LA med de dödsheta singlarna Lollipop och A Milli banade han väg för det snabbast säljande hiphopalbumet någonsin.

.. Nu kommer de och tvingar mig jobba, jag skriver om resten sen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det blev Ska och Ska Revival. Har båda sedan tidigare på mp3, men de pryder sin plats i hyllan.

Storuggla

Champion
Du ska köpa kulturellt jox såklart! Gilbert & Sullivan: Complete Opera 24-CD heter den visst, från Decca. Den går blott på 2290 spänn, ett kap.

Storuggla, resten kan du köpa korv för

Arfert

Facit
Vad är life on Mars för LP? .. du menar förmodligen Hunky Dory, där den låten finns med... men när i ändå är inne på Bowie (och Mars), så tycke jag Organ ska skaffa The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.. och naturligtvis även mästerverken Station to Station och Heroes.

Eller varför inte ALLA Bowieskivor fram till och med Scary Monsters.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
Vad är life on Mars för LP? .. du menar förmodligen Hunky Dory, där den låten finns med... men när i ändå är inne på Bowie (och Mars), så tycke jag Organ ska skaffa The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.. och naturligtvis även mästerverken Station to Station och Heroes.
Jag menade Rise and fall... Så går det när man hämtar info direkt ur huvudet utan att ta omvägen via allmusic.com :gremsmile: