Nekromanti Jag hatar siffror

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Igår, innan jag somnade, låg jag och störde mig på att siffrorna i mitt spel Millennium inte är så vackra som jag skulle vilja att de var. För alla er som inte läst spelet slår man 2T6, adderar ett värde i en Färdighet och ska komma upp i 14 eller mer för att lyckas med det man vill göra. Det är fullständigt logiskt ur många aspekter (som lämnas som övning till läsaren att lista ut), men det är fan inte vackert! Nu är problemet att jag gillar två saker: korta skalor och slag med två tärningar, vilket är svårt att kombinera på ett bra sätt. I den bästa av alla tänkbara världar skulle systemet använda sig av två sexsidiga tärningar numrerade från 0-5, och man lyckades om man slog 10 eller högre. Nu är det ganska ovanligt med sådana tärningar, och extremt ovanligt hemma hos den genomsnittlige rollspelaren, så i all sin briljans är det en skitusel idé.

Den uppenbara lösningen för att få systemet snyggare är att förskjuta hela skalan (som är en rest från det där som lämnades som övning till läsaren i parentesen ovan). Alltså skulle man slå 10 eller högre, samt att alla färdighetsvärden försljuts nedåt med fyra steg. De färdighetsvärden som tidigare var lägre än 7 (vilket får betraktas som ett sorts medel eller normalvärde) var ändå inte speciellt intressanta. Ett medelvärde för en normal människa skulle då vara 3, vilket ger ca 58 % chans att lyckas med en normal handling.

Nu är frågan: Är det snyggare, eller är jag bara fånig som hakar upp mig på en sådan småsak som exakt vilka siffror som tilldelas personerna i mitt rollspel?

/tobias

Olle Linge

Snigel
Jag antar att du vet ungefär vad jag kommer att svara, men det gör ju inte de andra. Sedan kommer säkert Dimfrost och säger samma sak, fast lite mer aggressivt. Nåja. Till att börja med är du fånig. Det är jag också, så det gör ingenting. Jag hakar upp mig på dylika småsaker både i egna projekt och i andras. Jag hade låst svårighetsgrad ett tag och hade då 15 eftersom jag tyckte att 14 kändes mer godtyckligt än 15 (även om det inte är det). Tio skulle också fungera och jag tycker att det ser betydligt snyggare ut än 15. Om det inte blir lustigt någon annanstans är jag för ett byte.

MrG

Swashbuckler
Du är inte fånig! Det visuella är viktigt och ingen vits att ha fula system! Din lösning är desutom snyggar och låter bättre speltekniskt (fast jag har inte kört systemet så svårt att vet hur det "känns" utan att suttit och rullat tärningarna).

Alternativet är annars att man på vanliga d6 räknar 6or som noll, eller skaffar massa ASFtärningar och målar siffror på :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Du skulle kunna göra så här:

<ul type="square">[*]Tag två olika sexsidingar, en röd och en grön, eller på annat sätt särskiljbara.
[*]Utnämn en tärning till positiv och den andra till negativ, exempelvis röd till negativ och grön till positiv.
[*]Slå båda.
[*]Välj den tärning som är lägst.
[*]Om den negativa var lägst, sätt ett minus framför resultatet.
[*]Om den positiva var lägst, sätt ett plus framför resultatet.
[*]Om ingen är lägst (dvs de är lika) så är resultatet 0.[/list]

Mekaniken är matematiskt ekvivalent med 1T6-1T6 eller 2T6-7 och har exakt samma fördelning, men du slipper subtraktionen. Det gör att du kan fördela om skalan - i princip dra av 7 från normalsvårigheten 14. Då behöver du inte justera färdighetsskalan lika mycket för att komma ner i ett snyggare 5.

---

Du skulle även kunna uppmana spelarna att rita linjer mellan prickarna på sexan, och på så sätt göra om en sexa till en nolla.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, självklart är det snyggare. Jag vet att jag klagade på att skalan började på 3 för ganska länge sedan, och att 14 inte är ett snyggt tal. Ännu snyggare skulle vara om man slog endast en tärning enligt Pendragon-modellen. Då kan du ha en ännu mindre skala om du skulle vilja det, utan att slumpen spelar för stor roll. (Dessutom, om du hanterar övernaturliga egenskaper på ett annat sätt i fortsättningen bör du kunna komma runt problemet med höga värden. Du kan definiera 7 eller ett annat lämpligt värde som mänskligt maximum och låta skalan ta slut där.) Det var ett problem som jag först såg med slump på 2T6 och en skala på 0-7, men med två tärningar bör det fungera bra. Med endast en tärning föredrar jag ett slumpintervall som inte är större än den icke slumpbundna delen av slaget.

Sedan var det en massa andra smarta saker jag hade tänkt skriva också, men dem har jag glömt nu. De kanske dyker upp efter hand.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Jag tänker själv så här, och kommer ihåg hur smart jag tyckte det var att slå T20 i Drakar och Demoner - eftersom det lirade så bra med den skala man redan hade i de 3T6:en.

Jag tycker också att konstanter är oerhört fula i rollspel. Jag hatar dem. Att behöva hålla reda på någon grej såsom "15+ innebär lyckat" liksom får det att krypa i kroppen på mig. Jag har inget problem om spelet användet variabler som i praktiken ger samma effekt som ovanstående, men om det skall finnas konstanter så skall de vara så självklart intuitiva att man egentligen inte ens skall behöva skriva ut dem i regelboken för att läsaren skall förstå vilken nivå som avses.

0 är den enklaste sådana siffran.
100 tycker jag också känns bra.
10 är också fin.

Resten typ suger.

Eftersom ovanstående siffror går så dåligt ihop med summan av 2T6 så brukar jag helt enkelt undvika de tärningarna till förmån för dess granne; 3T6. Öht föredrar jag udda antal tärningar eftersom deras medelvärde inte hamnar på ett heltal.

Men ovanstående utläggning skiter ju du i.

Svar på din fråga:

Ja, det låter okej att använda en sådan skev skala i just Millennium, eftersom man gestaltar så spektakulära rollpersoner i det spelet.

Fast jag skulle överväga plus- och minustärning eftersom det gär vackrare.

Feliath

Swashbuckler
All esteticism är inherent fånig

Men det gör inget. Jag förstår absolut varför man skulle vilja ha skalor som ser rena och prydliga ut. Vill man dessutom ha dem intuitiva har man ju också ett rent funktionellt motiv (liksom Krille i tråden nedan, om DDK; jag kan dock inte förmå mig till att tycka att procentskalan är särskilt snygg).
Personligen lutar jag åt att det rent numeriskt snyggaste är 1t6+[FV med 4 som medel]. Då får man ett resultatspann på 1-10 med 7 i mitten för en typisk nisse, och det tycker jag är groteskt elegant. Men det är för simplistiskt som system för min smak.

Jag kom visst av mig. För att besvara dina frågor: ja, det är snyggare IMHO, och ja, du är fånig men låt inte det hindra dig.

/Feliath — arrangerar kompulsivt saker i räta rader

Arfert

Facit
Tycker som dig Rising... det kryper i mig också med fula siffror för det mesta.. känns som icke-färdiga kompromiss-system (även om ja själv har vart skyldig til sånt också). Sen är jag överhuvudtaget allergisk mot system där man ska behöva addera en massa tärningar och liknade. T20 är ju så ELEGANT vi jämförelse... även om man säkert kan ha en massa "sannoliksläro-invändningar" till det... men fördelarna överväger.

(Sen gillar jag %-system också, som Warhammer FRPG eller H&T till exempel, just för de är så tokenkla att förstå.)

Saxifrage

Hero
Cosby-system

Det där med "färgade" tärningar har jag lite svårt för eftersom det gör systemet mindre robust. Jag gillar system som går att använda även om en spelare lider av röd-grön färgblindhet, om man spelar på bussen till Prag och använder en slumptalsgenerator på miniräknaren istf tärning, eller om man spelar en ubåtskampanj i rött ljus för stämningens skull (ok, överdrift, men erkänn att det vore rätt ball?).

Det är väl personligt, men jag ogillar system som kräver en massa props för att funka. Hellre då ett tärningsslag extra. Av samma anledning har jag svårt för pluppar, initiativmarkörer och annat. Av någon anledning känns dock taktikkort mindre motigt, kanske för att de är av papper... :gremwink:

/A

Saxifrage

Hero
Kreativt (?) förslag

Kan man inte ändra svårighetsgraden till 13 istället? Millennium är väl ett lite ockult spel, och det laddade talet 13 kanske har en mer naturlig plats?

Storuggla

Champion
Re: Cosby-system

"eller om man spelar en ubåtskampanj i rött ljus för stämningens skull (ok, överdrift, men erkänn att det vore rätt ball?"

Öh, varför skulle man ha rött ljus innuti en ubåt? Det är ju inte som fiender ser dig ändå? Och mörkerseendet spelar ju ingen roll, det finns ju ljusförstärkande optik i periskopet ändå...
Rött ljus under spelmötet låter mer som man spelade Red Light District d20 eller något...

Storuggla, slipsen på sniskan och dansken vid bron

Krille

Super Moderator
Konstruktivism och sarkasm, nu i samma inlägg!

Det där med "färgade" tärningar har jag lite svårt för eftersom det gör systemet mindre robust.
Välj en tärningskombo som du garanterat ser skillnad på i rådande ljusförhållanden/synfel, exempelvis en svart med vita prickar och en vit med svarta prickar. Eller bestäm att tärningen till vänster är den negativa, och tärningen till höger är den positiva. Eller slå 2T6-7. Eller lägg 36 brickor i en påse, en numrerad -5, två numrerade -4, tre -3 osv genom hela fördelningen (den här är dessutom helt oberoende av props som bord eller andra släta ytor).

Så länge som du får en trekantsfördelning av slumptal mellan -5 och +5 så spelar det väl mindre bandy hur du löser problemet.

Troberg

Sinister eater

Det där med "färgade" tärningar har jag lite svårt för
Det där låter misstänkt rasistiskt.

Krille föreslår några lösningar. Jag kan inte se varför det är värre än ental/tiotals-D10. Hur ofta löser man inte det genom att säga "Tiotal först"?

Saxifrage

Hero

Det där låter misstänkt rasistiskt.

Japp, men så är julen en vit högtid också. :gremgrin:

Jag kan inte se varför det är värre än ental/tiotals-D10. Hur ofta löser man inte det genom att säga "Tiotal först"?

Ja, förvisso ("röd är tiotal", liksom). Men man KAN ju slå t100 genom att rulla två tärningar efter varandra. Om man MÅSTE ha en röd och en grön blir det, tycker jag, mindre sympatiskt. Men jag håller med om att det kan ge väldigt eleganta lösningar, om man accepterar två tärningar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sammanfattning

Det verkar som om de flesta tycker att 10 är ett bättre tal att slå över än 14 (föga överraskande) och det tycks inte finnas några starka principiella motsättningar mot att sänka skalan för att få den att passa. Om jag inte kommer på något bättre gör jag nog om systemet på det sättet.

Sammanfattning:
*Färdigheter börjar på 0. (Logiskt)
*Människor har värden i storleksordningen 0-7 där 7 är en person som tillhör den absoluta världseliten i vad det nu rör sig om. (Inte fullt så logiskt)
*Spelarnas roller kan naturligtvis vara mycket bättre än så. (Självklart, om än ej logiskt)
*Färdighetsslag slås med 2T6. (Praktiskt)
*Tärningar+Färdighetsvärde>=10 innebär lyckat. (Logiskt)

(Positiva och negativa tärningar är snyggt, men jag tycker inte riktigt om det av någon irrationell anledning som jag inte riktigt kan formulera.)

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Sammanfattning

(Positiva och negativa tärningar är snyggt, men jag tycker inte riktigt om det av någon irrationell anledning som jag inte riktigt kan formulera.)
Jag minns att jag hade stora problem med att komma ihåg vilken tärning som var vilken den enda gången jag har testat det (när vi spelade Feng Shui). Det tog ett bra tag innan jag såg vad jag faktiskt hade slagit (i det fallet gällde det ju dessutom en subtraktion, väl). Därför ogillar jag en positiv och en negativ tärning. Det kanske vara något liknande för dig?

/Dimfrost

Simon

Swashbuckler
I den bästa av alla tänkbara världar skulle systemet använda sig av två sexsidiga tärningar numrerade från 0-5, och man lyckades om man slog 10 eller högre. Nu är det ganska ovanligt med sådana tärningar, och extremt ovanligt hemma hos den genomsnittlige rollspelaren, så i all sin briljans är det en skitusel idé.
Eftersom jag blev kär i idén förra gången den luftades försökte jag tänka till, och kom i min stora visdom fram till att det inte var nån tröskel alls att komma över sådana tärningar. I alla fall inte svårare än att skaffa ett par mörka t-sexor med ljusa prickar och en svart spritpenna att måla igen sexans prickar med. En kostnad på max max tjugo spänn om man har en penna redan och en arbetsinsats på typ, tio femton sekunder när man har tingestarna i handen.

¡Viva nolltifemtärningar!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Eftersom jag blev kär i idén förra gången den luftades försökte jag tänka till, och kom i min stora visdom fram till att det inte var nån tröskel alls att komma över sådana tärningar. I alla fall inte svårare än att skaffa ett par mörka t-sexor med ljusa prickar och en svart spritpenna att måla igen sexans prickar med. En kostnad på max max tjugo spänn om man har en penna redan och en arbetsinsats på typ, tio femton sekunder när man har tingestarna i handen.
Fast ska man vara petig så föreskriver traditionen att tärningens motstående sidor paras ihop så att summan av varje par är lika, och då kan man ju inte ha 0 och 1 tillsammans... Kanske fylla igen ett hål på varje sida? :gremgrin:

Dewil

Simon

Swashbuckler
Hahaha! Ja, om man har problem med det brottet mot den visserligen ärevördiga traditionen så får man väl göra det. (Bara man samtidigt ser till att behålla de karaktäristiska mönstren av utfallen, så att igenkänningen inte störs... :gremgrin:)