Nekromanti Jag heter Andreas och jag spelar rollspel!

Gnovald

Warrior
Jag heter Andreas och bor i Jönköping. Jag har spelat rollspel av och till sen slutet av 80-talet.

Mitt rollspelande började 1986 när jag var i USA som utbytesstudent, där jag halkade in på den tidens version av Dungeons & Dragons. Då jag hade hört talas om spelet Drakar och Demoner hemma i Sverige så antog jag att det var samma spel och tänkte att det skulle vara kul att spela. Jag spelade ett par sessioner med ett par high school-vänner. Med mig hem från mitt år som utbytesstudent fick jag två D&D-böcker (spelledarboken och spelarboken). Den julen, 1987, fick jag boken Häxmästaren i Röda Berget i julklapp av min mamma och där genom upptäckte jag att det fanns en stor värld med rollspel.

Det var i början av 1988 som jag köpte Mutant och ett par äventyr, drog i gång en spelgrupp bland mina vänner och började spela. Sen köpte jag Drakar och Demoner (version 3 och nu hade jag lärt mig att det svenska spelet inte vara samma sak som det amerikanska) och spelade det med samma grupp vänner. 1989 så gjorde jag lumpen. Vi var ett par beväringar som spelade tillsammans lite oregelbundet. Annars satt jag och skapade äventyr och kampanjer. Bland annat skapade jag ett äventyr som utspelade sig en bunker jag var stationerad i.

I början av 1990 talet så hittade jag till Khelataar. Jag fick först göra kopior av spelet som en vän hade köpt, senare fick jag köpa samma spel av han. 10 år senare köpte jag upp de sista produkterna jag ännu inte hade (ett par av äventyren och spelledarskärmen). Så idag har jag en komplett samling av hela Khelataar.

Samma tid så började jag jobba som ungdomsledare och kom att spela rollspel via föreningen Vi Unga. Vi träffades i en föreningslokal i förorten där jag bodde och spelade regelbundet mest varje vecka. Sen flyttade jag till Jönköping och kom att spela med en grupp högskolestudenter. Här provade jag även på andra spel som Kult, Twilight 2000, Wastelands och Western.

1997 flyttade jag tillbaka till Stockholm och dessvärre avtog det regelbundna rollspelande i ett par år till strax före sekelskiftet då jag spelade en del Khelataar, Mutant och till sist Eon.

Det var i anslutning som jag flyttade till Oslo 2002 som jag dessvärre sålde alla mina rollspel (utom Khelataar). Detta är någon jag idag ångrar och har bestämt mig för att göra vad jag kan för köpa tillbaka allting igen. Medan jag bodde i Oslo så spelade jag Dungeons & Dragons igen.

Precis efter trettonhelgen hittade jag fram till forumet och här svarade jag på en annons med en spelledare som sökte efter spelare till Eon. Så nu spelar jag rollspel igen! Jag vill även hitta en spelgrupp där jag kan spela/spelleda gamla Mutant och gamla Drakar och Demoner. Skulle även vilja prova på både Trudvang, Svavelvinter och Mutant År Noll.

/Andreas

zonk

muterad
Välkommen! Lirar ni över skype? Eller på plats i Oslo?

Gnovald

Warrior
zonk;n148514 said:
Välkommen! Lirar ni över skype? Eller på plats i Oslo?
Idag spelar jag på plats i Jönköping (där jag nu bor). Då för 5-10 år sedan så träffades vi men även en eller annan spelare via Skype som då inte kunde vara med... :)

zonk

muterad
Gnovald;n148518 said:
Idag spelar jag på plats i Jönköping (där jag nu bor). Då för 5-10 år sedan så träffades vi men även en eller annan spelare via Skype som då inte kunde vara med... :)
Ahja, jag läser som en kratta.. Jönköping är lite långt borta för mig tyvärr