Tycks för mig som ett ganska litet problem... Hur stor är chansen att en frakktrukh kommer i kontakt med och börjar träna en stridskonst som har den tekniken?
Om han/hon nu skulle göra det ändå, så låt gå att kniven flyger 145 m... Har svårt att tänka mig en frakktrukh som kastar en kniv. Blir lite grann som att en riddare skulle kasta en tandpetare.
Beror på genre. Eon tillhör nog den genre där hjältar inte kan räkna med den sortens lyxfördelar, utan får hjälta sig bäst de kan utan detta och, när de lyckas, därmed blir mer hjältiga.
Däremot undrar jag vem som egentligen räknar detaljerade sträckor i meter. Det var enormt länge sedan jag gjorde det, annat än när jag spelar Dungeons & Dragons med miniatyrer.
Om det nu uppstår i spel att du måste lösa problemet, alltså att en rollperson har jäkligt hög STY och vill ha "kasta vapen" så finns det ettpar enkla lösningar.
Enklaste lösningen är väl att sätta en övre gräns som man tycker är passande och säga att man max kan träffa på till exempel 50 meter (om man tycker det är lagom) med ett kastvapen oavsett hur stark man är. Så är "kasta vapen" tekniken fortfarande bra, men det är ingen som hivar iväg knivar 150 meter och träffar iallafall.
En annan lösning är att säga att "kasta vapen" dubblar de intervall som finns för kastvapen.
Alltså kan man kasta dubbelt så långt, så kastkniven som kom 16m kommer nu 32m (oberoende av styrka).
Re: Jag kom å tänka på en bugg hur ska jag lösa de
Har inte boken här, så får fråga: Hur svårt är det att träffa för honom? Om det är typ Ob32T6 pga avståndet så ser jag inga problem alls. Eller.. visst, han kan få iväg kniven men sannolikheten att han träffar är väl rätt så liten.
Re: Jag kom å tänka på en bugg hur ska jag lösa de
Svårigheten ligger på antingen ob4 eller 5 t6, vilket är på tok för lätt, jag stötte på samma problem när jag hade en Lamia-karaktär, STY 32. Det är helt enkelt inte trovärdigt att det går att kasta en 200-grams kniv 160 meter utan att den blåser av kurs eller liknande. Vi löste det som så att man räknar vapnets vikt som minst 1 kilo.
Som Craygh skrev måste man ta vikten i tanke också. Jag anser att man på något sätt kan kombinera färdigheten Kasta med Kasta vapen och därmed få kortare avstånd. Har tyvärr inte mina böcker här, men det borde ju gå på något sätt, eller hur?
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.