Nekromanti Jag kom, jag skrev, jag slängde

PVC

Veteran
Jag börjar känna mig ytterst onormal. Under en period av två månader har jag succesivt bytt ut nästan samtliga komponenter i mitt framspånade spelsystem. :gremshocked:

Är detta naturligt ? Har jag kanske planereat för dåligt eller är det vanligt att man hittar bättre lösningar på saker vart efter som? Jag har visserligen hört talas om att "80% planering ger 20% jobb men 20% ger 80% jobb". Jag litade rent av ganska blint på det och planerade in i minsta detalj vad jag skulle skriva men så började jag komma på nya grejer stup i ett och nu känner jag att jag är så överhopad med idéer att jag nästan är levande begravd.

Reflektioner, någon? Valnigt problem? Psykisk sjukdom? :gremconfused:

Insignia

Swashbuckler
Helt naturligt

Jag tror det är fullt normalt. Man utgår ifrån vad man *tror* att man vill ha, och upptäcker på vägen vad man egentligen vill. Flera etablerade författare erkänner att deras böcker ser helt annorlunda ut när de är klara än när de började skriva :gremwink:

Så länge du reflekterar över dina val och anser att de nya versionerna faktiskt är bättre, så är det snarare utveckling än problem.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle nog gissa på att det är inte direkt är onormal att det blir så. Allt eftersom man spealr, testar sittsytem så tror jag agtt man byter ut, ändrar sina grejer. Såd et är väll bara att hänga med & se vart projektet landar.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Helt naturligt

"Man utgår ifrån vad man *tror* att man vill ha, och upptäcker på vägen vad man egentligen vill. Flera etablerade författare erkänner att deras böcker ser helt annorlunda ut när de är klara än när de började skriva :gremwink:"
Oj, det var riktigt smart skrivet.. Inte för att det är förvånande eller så, men jag kan relatera till det själv.. Inlägg som jag skriver på forumet brukar bli helt annorlunda när jag väl är klar med dem.. Magisystemet till DoD så jag påtade på var en sak i början och blev något helt annat mot slutet.. Jag tappade min grundtanke någonstans på vägen..

/Han som känner igen vad PVC skriver, för Han har själv kastat ut sina egna DoD-regler (med eller utan speltest) och skrivit om dem minst 2-3 gånger de senaste 5 åren

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skriv och släng

Jag litade rent av ganska blint på det och planerade in i minsta detalj vad jag skulle skriva men så började jag komma på nya grejer stup i ett och nu känner jag att jag är så överhopad med idéer att jag nästan är levande begravd.
Jag tycker att det låter helt normalt. Var glad att du kommer på nya saker hela tiden; då kan du ta de bästa idéerna och kasta bort resten.

Så länge alla ändringar innebär att du gör ditt spelsystem bättre måste de väl vara bra? Alternativet är att du jobbar vidare på ett spelsystem som du gradvis inser inte är precis som du vill ha det, och då kommer du till slut, när du är färdig, sitta med ett system som du inte alls är nöjd med.

Nej, det är inte alls ovanligt att man gör radikala ändringar av sitt system, det händer mig hela tiden.

/tobias

Big Marco

Läskig
Helt naturligt. Och bra.

Om det är grejer du tycker är bra som inte rätt så spara dem i en cut-out-fil någonstans till en annan dag.