Nekromanti Jag med! Generica är också könsdiskriminerande!

Troberg

Sinister eater
Re: Jag med! Generica är också könsdiskriminerande

För att hårddra det, du/ni menar att det är okej att göra hemska saker i rollspel så länge karaktärerna/spelarna tycker det är otrevligt eller på annat sätt tar upp de moraliska problemen? D.v.s. det är okej att slå ihjäl någon, om det framställs i spel som moraliskt dåligt, men det är inte okej att slå ihjäl någon, om det framställs som coolt? Här likställer jag "slå ihjäl någon" med andra grova brott som "sälja kvinnor och barn" eller "våldta" (deras gradskillnader är ju inte relevanta för diskussionen, direkt).

Njae, jag tycker inte ett sådant resonemang håller hela vägen, framförallt eftersom "slå ihjäl folk" är en sådan accepterad syssla i rollspel, medan det i verkligheten är något av det värsta man kan göra. Jag säger: förutsatt att spelarna är bekväma att spela/fantisera om en viss sak - låt dem göra det. I fantasin ser jag inga tabun annat än dem man tar på sig för att undvika obehag för en själv eller andra deltagare.
Det handlar om sociala filter. Vi är matade av filmer där det dödas skurkar hela tiden, samtidigt som vi matas med att våldtäkt är det fulaste man kan göra. Därför är det inte troligt att någon blir upprörd för att man knäpper ett dussin henchmen, men en våldtäkt i spelet kan mycket väl uppfattas som mycket stötande.

Detta är då vinklingen kring spelbordet. Som spelskapare har man också en annan vinkel att tänka på. Man måste då tänka på hur ens produkt ska tas emot, inte bara av spelarna utan även av media, föräldrar och forumsdeltagare. I det läget så håller det inte att frossa i illdåd, till och med ett relativt återhållsamt spel som Kult fick ju massor av skit för sitt innehåll.

Arfert

Facit
Re: Jag med! Generica är också könsdiskriminerande

jag har personligen svårt för att tillåta genomruttna rollpersoner i mina kampanjer, kanske mest för de är trista och inte tillför så mycket (som din slavjägare, antar jag)... fast å andra sidan kan man ju leka med roller, som huvudpersonen/hjälten i filmen "Hustle & Flow" som är hallick av sämsta sort, men man sympatiserar ändå snart med killen för att han har fler bottnar...

Tell

Hero
Re: Jag må vara ett as, men...

Jag måste säga att jag ibland tycker att det är väldigt befriande med rollspelsvärldar och rollpersoner som har värderingar som är skeva i vår moderna värld. Det ger en chansen att förstå fler perspektiv, ungefär samma upplevelse som åtminstone jag fick första gången jag bläddrade igenom lenins verk, eller för den delen träffade någon från svenska motståndsrörelsen. Nu är jag politiskt skadad, och kanske därför mer amoralisk än många andra, men att försöka ta till sig extremisters åsikter, och förstå hur de tänker, är något jag ofta upplever som fruktbart, för inte sällan så har de någonstans en poäng, eller åtminstone ett argument som tvingar en att tänka över sina egna ställningstaganden.

Jag vill påstå att det finns god anledning att uppmuntra spelarna att acceptera den värld de lever i. Och ja, i mina spelvärldar förekommer allt ifrån utrensningar av katoliker, till nackskott på oppositionella, eller psykisk tortyr. Och ja, jag är fortfarande övertygad naive-nyliberal, med tron på att människan åtminstone inte är elak, och att allt ovanstående går att lösa medels handel eller samtal.

Gordeg

Hero
Världen måste bjuda in till äventyr

Jag tycker att rollspel skrivna för klassiskt äventyrande bör ha spelvärldar med inbyggda orättvisor. Om allting är lyckligt och utopiskt blir spelvärlden ganska ointressant.
Hur spännande hade Star Wars varit om rymdimperiet inte hade varit en hänsynslös krigsmaskin? Om Darth Vader och Kejsaren hade jagat Luke Skywalker bara för att de ville ge honom en kram? Inte särskilt spännande, och inte särskilt inspirerande att skriva äventyr till.

Gordeg

hraufnir

Swordsman
Kommunikation mellan SL och spelare!

Jag tror att det allra viktigaste är att man som spelgrupp har en diskussion där man diskuterar vad som är acceptabelt i olika former av spel. Skall man spela grandiosa hjälte-äventyr som Höstdimma t.ex. kanske man inte tycker att våldtäkt är en ok grej, skall man däremot spela hyrsvärd i en Pendragon-liknande värld är det kanske lite mer ok med spelarna att plundra lik och pissa ihjäl ngn som kippar efter andan.
Inte för världen kanske, men för spelarna. Det är ju faktiskt i längden bara spelarna och SL som berörs av precis vad en spelgrupp gör runt ett bord.

Big Marco

Läskig
Re: Kommunikation mellan SL och spelare!

Det är ju faktiskt i längden bara spelarna och SL som berörs av precis vad en spelgrupp gör runt ett bord.

Och det är här ungefär det viktigaste i hela tråden.

Troberg

Sinister eater
Re: Kommunikation mellan SL och spelare!

skall man däremot spela hyrsvärd i en Pendragon-liknande värld är det kanske lite mer ok med spelarna att plundra lik och pissa ihjäl ngn som kippar efter andan.
OK, då vet jag att jag aldrig ska lajva med er...

Klon

Hero
Re: Världen måste bjuda in till äventyr

Det är för att den utopi du beskriver saknar någon helst tillnymmelse till konflikt, vilket ju är grunden till en berättelse. Det räker med att jag sätter in en där, säg en naturkatastrof, MEN då är det ju kanske inte en utopi längre, hur jämställd och fördomsfri den än må vara...

Poängen, konflikten i en spelvärld behöver inte vara mellan karaktärer, den kan vara karaktär mot miljö också

Svarte Faraonen

ром и смерть

Å andra sidan, för att fortsätta din liknelse, så hade Star Wars tapapt ett element om det hade varit fullkomligt otänkbart att Leia skulle kunna fly med ritningarna, utan att hon i stället skulle blivit kvar hemme för att föda barn åt den man hon varit gift med sedan hon var tretton, liksom alla andra kvinnor i galaxen tvingas göra. Bara för att man har en konfliktfylld värld behöver man inte exkludera någon särskild grupp från den.

Rosen

Myrmidon

kvar hemme för att föda barn åt den man hon varit gift med sedan hon var tretton, liksom alla andra kvinnor i galaxen tvingas göra.

Detta skulle faktiskt förklara ett och annat om antalet kvinnor i Star Wars-filmerna...

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Å andra sidan, för att fortsätta din liknelse, så hade Star Wars tapapt ett element om det hade varit fullkomligt otänkbart att Leia skulle kunna fly med ritningarna, utan att hon i stället skulle blivit kvar hemme för att föda barn åt den man hon varit gift med sedan hon var tretton, liksom alla andra kvinnor i galaxen tvingas göra. Bara för att man har en konfliktfylld värld behöver man inte exkludera någon särskild grupp från den.
Du gör ett logiskt misstag där. Bara för att en grupp (i det här fallet kungliga kvinnor) inte är diskriminerad så innebär det inte att någon annan inte är det.

Gordeg

Hero

Mitt Star Wars-exempel var inte perfekt, men grejen är att en orättvis spelvärld blir mer intressant att spela i eftersom man väcker spelarnas (och rollpersonernas?) instinkter att vilja rätta till det som är skevt. Det måste inte handla om könsdiskriminering, andra typer av konflikter funkar också, men jag skulle inte klaga på en spelvärld som använder avsaknad av jämställdhet som "äventyrsmotor". Om det nu är så det används alltså.

Gordeg

krank

Går ondskans ärenden

Mjo, jag får väl hålla med här.

Att sträva efter rollspelsvärldar som är helt jämställda vore i mina ögon lika befängt som att t.ex eliminera klasskonflikter eller ideologiska konflikter - rollspel är ett lysande sätt att utforska olika sidor i konflikterna och testa olika lösningar. Det handlar således inte alltid (som någon sade tidigare) om att lära sina spelare att "tänka rätt" - se det snarare som en experimentell sandlåda där man kan pröva på olika grepp och omvärdera sina åsikter. Att använda rollspel för att problematisera kring konflikter som på ytan kan verka självskrivna är för mig en av anledningarna till att jag öht håller på.

Däremot är det självklart så, att det bör finnas utrymme för kvinnliga rollpersoner som bryter mönstren.

Däremot tycker jag att man, precis som man ska kunna spela ondsint fascist, sith, slavhandlare eller våldtäktsman också ska kunna spela helt vanlig sexist eller hustrumisshandlare - och då självklart gå in i rollen. Rollpersonen behöver inte känna någon ångest över sin existens (även om jag personligen gillar ångest i rollspel - jag spelar för att få känna något extra, och ångest är lätt. Katharsis, ni vet) - men spelaren bör då göras uppmärksam på konsekvenserna av rollpersonens handlande. Hör väl lite samman med diskussionen med främmandegöring som försiggick tidigare.

Ursch vad jobbigt det är när diskussioner flyter ihop på det här sättet.