Troberg
Sinister eater
Re: Jag med! Generica är också könsdiskriminerande
Detta är då vinklingen kring spelbordet. Som spelskapare har man också en annan vinkel att tänka på. Man måste då tänka på hur ens produkt ska tas emot, inte bara av spelarna utan även av media, föräldrar och forumsdeltagare. I det läget så håller det inte att frossa i illdåd, till och med ett relativt återhållsamt spel som Kult fick ju massor av skit för sitt innehåll.
Det handlar om sociala filter. Vi är matade av filmer där det dödas skurkar hela tiden, samtidigt som vi matas med att våldtäkt är det fulaste man kan göra. Därför är det inte troligt att någon blir upprörd för att man knäpper ett dussin henchmen, men en våldtäkt i spelet kan mycket väl uppfattas som mycket stötande.För att hårddra det, du/ni menar att det är okej att göra hemska saker i rollspel så länge karaktärerna/spelarna tycker det är otrevligt eller på annat sätt tar upp de moraliska problemen? D.v.s. det är okej att slå ihjäl någon, om det framställs i spel som moraliskt dåligt, men det är inte okej att slå ihjäl någon, om det framställs som coolt? Här likställer jag "slå ihjäl någon" med andra grova brott som "sälja kvinnor och barn" eller "våldta" (deras gradskillnader är ju inte relevanta för diskussionen, direkt).
Njae, jag tycker inte ett sådant resonemang håller hela vägen, framförallt eftersom "slå ihjäl folk" är en sådan accepterad syssla i rollspel, medan det i verkligheten är något av det värsta man kan göra. Jag säger: förutsatt att spelarna är bekväma att spela/fantisera om en viss sak - låt dem göra det. I fantasin ser jag inga tabun annat än dem man tar på sig för att undvika obehag för en själv eller andra deltagare.
Detta är då vinklingen kring spelbordet. Som spelskapare har man också en annan vinkel att tänka på. Man måste då tänka på hur ens produkt ska tas emot, inte bara av spelarna utan även av media, föräldrar och forumsdeltagare. I det läget så håller det inte att frossa i illdåd, till och med ett relativt återhållsamt spel som Kult fick ju massor av skit för sitt innehåll.