Nekromanti Jag råkade skriva ett space opera-spel

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag försökte läsa Traveller men jag fick en metaforisk hjärnblödning när jag kom till flödesschemat som visar hur det går till att göra en rollperson. Det rimliga att göra då är ju att antingen hoppa det stycket eller i värsta fall läsa ett annat spel. Men jag hade för en gång skull lite tid och inspiration.

Så här två månader senare har jag lagt 20h på att skriva ett rollspel. Tänkte slänga upp det på lulu (visst var det någon fri frakt och 15% nu? Någon som har koderna?), men ni får en sneak peek.

Spelet

Omslaget

zonk

muterad
Snajsigt som sjutton! Men som jag sa på IRC, var är rollformuläret?!

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Jättekul, Björn. Ser fint ut, gillar illustrationerna! En del text ligger lite konstigt (du borde försöka få upp sista stycket som avslutar delar till föregående sida på nå vänster (ex Corruption sid 6) och kanske ha titeltext med lite längre avstånd från tabeller, ex sid 21).
Hoppas du plockar med till Grottröj! Oneship (eller ONESHIP) ska funka fortfarande, testa det.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tar gärna med några ex till Grottröj, men det är ju inte ett OSR-spel ????

Tack för tipsen, Pelle! Ska kika lite på det.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
stenhöna;n315657 said:
Vad är pitchen? Eller USP (unique selling point)?
Jag tror att det är ett habilt och spelbart system ???? Det är inte ens speltestat, så förväntningarna kan man hålla på sparlåga. Men det är skrivet som jag vill ha ett space opera-rollspel.

- Alla raser är lika, mekaniskt. Att spela något annat än människa är bara en re-skin. (Det här kan ändras i expansioner, men knappast mycket).
- Rymdskepp kan utrustas med olika saker, men vad begränsas av skeppets storlek och din ekonomi.
- Rollpersoner har 12 abilities, som kombineras i par när handlingar utförs.
- Baserat på siffrorna tror jag strider kommer att vara snabba, och det går fort att bli utslagen men är ganska ovanligt att dö. Tex har rollpersonerna alltid initiativ i strid, och kroppsdelar har 2-4 HP styck men man måste ned på minus 5 i huvud eller torso för att dö.
- Kraften finns, men den kallas Aether och är mer begränsad. Att använda den straffar sig alltid.
- Rymdstrid kräver inte multivariat data-analys för att genomföra.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
P.eLL.e;n315649 said:
Jättekul, Björn. Ser fint ut, gillar illustrationerna! En del text ligger lite konstigt (du borde försöka få upp sista stycket som avslutar delar till föregående sida på nå vänster (ex Corruption sid 6) och kanske ha titeltext med lite längre avstånd från tabeller, ex sid 21).
Hoppas du plockar med till Grottröj! Oneship (eller ONESHIP) ska funka fortfarande, testa det.
Fixat till de där grejerna nu! Tack för dina skarpa ögon :)

Nu ska jag lägga upp på lulu och beställa hem några ex, innan den där 15%-koden slutar gälla.