Scenario: Bröderna Stursh resande cirkus.
Till: Call of Cthulhu
Av: Gunnar Söderberg, Joanna Rutkowska
Jag hatar cirkusar. Ingen borde göra något scenario på en cirkus. Ingen borde göra något ens kopplat till en cirkus. Jag kunde knappt se säsong 2 av american horror story eftersom den var circus baserad. Så jag vill ha cred för att jag läste det här scenariot, okej?
Det här är en detektiv historia i tre delar. Där man först spelar folk från freakshowen, sedan från ledningen och sedan clowner. De har olika sociala status men också olika mycket plikter, olika vägar är öppna för dem och detta illustrerar status skillnader i minisamhället cirkusen men ger också olika vägar genom scenariot. Under scenariots gång kommer mer och mer först mystiska och sedan direkt övernaturliga saker hända, det är upp till spelarkaraktärerna i de olika grupperna att försöka stoppa det hela innan den kult som vissa i cirkusen gått med i offrar popcornpojken.
Scenariot använder för övrigt en bild av Lovecraft som en random NPC, det är great.
Det här är ett jätte solitt, väll konstruerat scenario med många NPC:er, ett intressant utforskande av klass i ett samhälle i samhället, obehagliga mord och alltihop satt i en olycksbådande miljö. Jag kan inte rekommendera det här varmt nog till folk som inte freakar ut över clowner, eller till spelledare som vill freaka ut sina spelare med clowner.
5 av 5, fantastiskt bra!