Scenario: Drakskugga
Till: Drakar och Demoner: Trudvang V.1.0
Av: Jörgen "Klaatu" Karlsson, Christian "Trollkjeft" Svalander, Carlos "Elorion Svart" Lundhall, Aukerjlll, Vildhjarta, Torhrimr, Gnom, Tordyveln, Ziox, Phantom, Morningstar, Roboman.
Det här jättescenariot är resultatet av ett community projekt och i vanliga fall hade jag varit imponerad av att de lyckats skriva något så här långt (109 sidor!) med en sammanhållen röst... Men just nu när jag håller på med det här projektet känns det som ett mordförsök!
Det här är andra delen av fyra i en stor kampanj som handlar om dvärgarna och om profetior som binder den mäktigaste Draken någonsin. Men det är egentligen bakgrunden för en massiv culture gaming kampanj.
Jag startade en tråd om Nidendomen tidigare idag. Hade jag hållit mig är svaren här. Här är ideologi, taktik, viktiga NPC:er och allt annat du någonsin kan behöva. Liknande behandling har getts till alla delar av scenariot. Det känns som en rad bra artiklar skrivna av passionerade experter som bryr sig om en del, men det är ihop skrivet till att låta som en röst. Det här är något jag hade haft nytta av att läsa innan jag spelade Trudvang.
Men det är bara en del. Kampanjen är massiv! Här finns en huvudhandling, flera dussin plot hooks och detaljer om allt. Huvuddelen av boken är en stadsbok och inte egentligen ett scenario men det är en stad som du kan använda till mer än den här kampanjen.
Själva äventyret är inte dåligt det heller. Delen "Att förneka den endes lära" med början på sidan 82 är höjden av low fantasy i ett rollspel.
Enda problemet jag har är att det här inte alls är vad jag gillar. Jag tycker inte om culture gaming, jag bryr mig inte så mycket om Trudvang och det är fel typ av fantasy för mig. Men det här är en fantastisk bok som gör det den vill, även om jag inte hade gjort det.
5 av 5.