God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,678
Äventyr: Krilloan - Äventyrsboken
Av: Henrik Strandberg, Marcus Thorell, Jonas Lindblom, Jerker Sojdelius
År: 1991
Det finns egentligen ett par olika äventyr som bara är "länkade" i den här boken (som var med i en låda) men de är egentligen en kampanj och funkar bäst tillsammans så jag tänker recensera dem i sin helhet.
Ett problem som Krilloan äventyren har är att de är länkade till Krilloan settingen, kanske den tråkigaste fantasy staden jag någonsin läst om. Det finns en massa statistik över hur stor del av befolkningen som är... nej, jag behöver inte ens du vet vad det här är för typ av bok. Arthurianska riddare är på bilderna men ingen annanstans. Det finns high fantasy stuff med flygande taxi-mattor och flygödlor och samtidigt en massa fokus på tråkiga detaljer en av stadens byråkrater kanske skulle bry sig om.
Äventyren är dock fucking amazing. För de går till absolut galna ställen och bara rullar med gudaavatarer, telepatiska häxor som fuckar med spelarna (men som inte rälsar), necromancer Hogwarts, tempelskändande och en plotline om gatupolitik som känns lite som det politiska klimatet i weimarrepubliken fast highfantasy. Äventyret antar också att äventyrarna är en hög fuckers som är är mer intresserade av guld än något annat och som absolut skulle kunna jobba för necromancers. Ett av äventyren mer eller mindre börjar mer eller mindre med "Nu kanske du har några goda karaktärer i din grupp av spelare. Det är weird. Kanske testa att muta dem med mer skatter?" vilket fick mig att skratta högt på bussen.
Jag hade inte kört det här i Krilloan (vilket inte borde kräva särskilt mycket ändringar) och jag skulle kört det i ett snabbare system, kanske till och med OSR. Men jag hade absolut spelledit den här kampanjen. Var bered på att spelare som har svårt att hänga med i att genren eller vad man gör ändras blixt snabbt kommer ha svårt med de här äventyren eftersom de hoppar väldigt mycket mellan saker som intriger, mysterium, strider, thriller...
4 av 5.
Av: Henrik Strandberg, Marcus Thorell, Jonas Lindblom, Jerker Sojdelius
År: 1991
Det finns egentligen ett par olika äventyr som bara är "länkade" i den här boken (som var med i en låda) men de är egentligen en kampanj och funkar bäst tillsammans så jag tänker recensera dem i sin helhet.
Ett problem som Krilloan äventyren har är att de är länkade till Krilloan settingen, kanske den tråkigaste fantasy staden jag någonsin läst om. Det finns en massa statistik över hur stor del av befolkningen som är... nej, jag behöver inte ens du vet vad det här är för typ av bok. Arthurianska riddare är på bilderna men ingen annanstans. Det finns high fantasy stuff med flygande taxi-mattor och flygödlor och samtidigt en massa fokus på tråkiga detaljer en av stadens byråkrater kanske skulle bry sig om.
Äventyren är dock fucking amazing. För de går till absolut galna ställen och bara rullar med gudaavatarer, telepatiska häxor som fuckar med spelarna (men som inte rälsar), necromancer Hogwarts, tempelskändande och en plotline om gatupolitik som känns lite som det politiska klimatet i weimarrepubliken fast highfantasy. Äventyret antar också att äventyrarna är en hög fuckers som är är mer intresserade av guld än något annat och som absolut skulle kunna jobba för necromancers. Ett av äventyren mer eller mindre börjar mer eller mindre med "Nu kanske du har några goda karaktärer i din grupp av spelare. Det är weird. Kanske testa att muta dem med mer skatter?" vilket fick mig att skratta högt på bussen.
Jag hade inte kört det här i Krilloan (vilket inte borde kräva särskilt mycket ändringar) och jag skulle kört det i ett snabbare system, kanske till och med OSR. Men jag hade absolut spelledit den här kampanjen. Var bered på att spelare som har svårt att hänga med i att genren eller vad man gör ändras blixt snabbt kommer ha svårt med de här äventyren eftersom de hoppar väldigt mycket mellan saker som intriger, mysterium, strider, thriller...
4 av 5.