Nekromanti Jag såg något mycket märkligt på GothCon...

walium

Ganska töntig, faktiskt
...nämligen Warcraft D20 bredvid World of Warcraft Rpg. Vad är egentligen skillnaden? Varför finns det överhuvudtaget två så snarlika rollspel?

Storuggla

Champion
För att citera ABBA: Money, money money. Kidsen vill ha spelet baserat på det där WoW och Warcraft d20 är ju bara... W. Misstänker jag.

Storuggla, 'tis rubbish

Dimfrost

Special Circumstances
Bara för att svara innan någon som faktiskt vet hur det ligger till hittar hit: jag tror Warcraft RPG kom före WoW som sådant. Och så har de fortsatt med det parallellt med att de introducerade WoWRPG.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Bara för att svara innan någon som faktiskt vet hur det ligger till hittar hit: jag tror Warcraft RPG kom före WoW som sådant. Och så har de fortsatt med det parallellt med att de introducerade WoWRPG."

Men finns det någon skillnad mellan de två då? Kommer båda fortsätta med att ge ut produkter? Finns det någon skillnad mellan reglerna?

Nightowl

Champion
Kommer båda fortsätta med att ge ut produkter?
Jag hade för mig att Warcraft d20 skulle sluta komma ut - det utkom ju innan WoW var i gång. Jag har endast sett att de säljer restlager av gamla produkter. WoW RPG är det som gäller.

Erik, har det mesta till Warcraft d20... och kom in i WoW via bordsrollspelet. Det är ju skönt att vara unikt på NÅT sätt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Varför finns det överhuvudtaget två så snarlika rollspel?
Av ungefär samma anledning att vi har DoD6, DoD6 rev och nu DoDT. Den första Warcraft-boken kom ut -03 och WoW kom -05 så med grovt taget två år mellan dem så tycker jag väl inte det är så värst underligt att de släppte en ny version; den gamla var mycket troligt slut på lagret och redo för tryckas om eller revideras. De valde det senare vilket ju förstås inte är så konstigt med tanke på lanseringen av MMORPG:et.

Det om skiljer: den första varianten var en d20-produkt (kräver D&D-böckerna) och tog plats i den då senaste versionen av Warcraft-världen med gott om gråskala där man helt klart kan deala med orcher osv. World of Warcraft-rollspelet är däremot OGL och man får alltså hela spelet i en bok. Grundegenskaper och en del annat är omdöpt men det är fortfarande i princip samma sak förutom några mindre skillnader (racial levels istället för level adjustment t.ex). En del prestigeklasser i boken är omdöpta varianter på sånt man återfinner i DMGn så det kan kännas som att man köper samma sak en gång till om man redan har D&D. Världen är dessutom uppdarerad till WoW-varianten vilket också innebär en återgång till ond/god-uppdelningen vilket jag tycker borde vara lite trist.

Jag har alltså bara spelat den första varianten (tycker det är grymt bra för mysboffer) och äger ingen av varianterna så mina uppgifter är i andrahand och inte så exakta.

Skulle jag ge mig på Warcraft skulle jag iaf välja första varianten då jag dels redan har D&D och dessutom tycker det verkar vara en roligare miljö helt enkelt.