Varför finns det överhuvudtaget två så snarlika rollspel?
Av ungefär samma anledning att vi har DoD6, DoD6 rev och nu DoDT. Den första Warcraft-boken kom ut -03 och WoW kom -05 så med grovt taget två år mellan dem så tycker jag väl inte det är så värst underligt att de släppte en ny version; den gamla var mycket troligt slut på lagret och redo för tryckas om eller revideras. De valde det senare vilket ju förstås inte är så konstigt med tanke på lanseringen av MMORPG:et.
Det om skiljer: den första varianten var en d20-produkt (kräver D&D-böckerna) och tog plats i den då senaste versionen av Warcraft-världen med gott om gråskala där man helt klart kan deala med orcher osv. World of Warcraft-rollspelet är däremot OGL och man får alltså hela spelet i en bok. Grundegenskaper och en del annat är omdöpt men det är fortfarande i princip samma sak förutom några mindre skillnader (racial levels istället för level adjustment t.ex). En del prestigeklasser i boken är omdöpta varianter på sånt man återfinner i DMGn så det kan kännas som att man köper samma sak en gång till om man redan har D&D. Världen är dessutom uppdarerad till WoW-varianten vilket också innebär en återgång till ond/god-uppdelningen vilket jag tycker borde vara lite trist.
Jag har alltså bara spelat den första varianten (tycker det är grymt bra för mysboffer) och äger ingen av varianterna så mina uppgifter är i andrahand och inte så exakta.
Skulle jag ge mig på Warcraft skulle jag iaf välja första varianten då jag dels redan har D&D och dessutom tycker det verkar vara en roligare miljö helt enkelt.