Nekromanti Jag söker anledningar (spoiler för min spelgrupp)

BraidsMamma

Veteran
Hej.
Min spelgrupp befinner sig i Perina och de vill ta sig till Consaber (Salston Tor). De har självklart tänkt sig att åka båt men jag har skrivit ett äventyr som går ut på att de måste smyga sig igenom Thalamur upp i Colonnan och in i Consaber. Vad kan jag ge för anledningar för att de inte kan åka båt??
Jag är tacksam för att hjälp.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vinterkyla

Det är vinter och kölden har slagit till rejält. Så kallt är det att vattnet runt Perinas hamn och kusten har frusit så inga skepp kan avgå. Det är mycket sällan det är så här kallt och att kylan kommer nu precis när Thalamur håller på rusta upp är nästan så turligt för thalaskerna att det troligtvis inte är ett sammanträffande.

Isen är hur som helst där, sammanträffande eller ej och båtarna går inte.

Vill man göra ett äventyrsuppslag av det hela så kan man säga att den riktiga iskylan ligger endast runt Perina, Salana och Ireda (de enda tre vettiga hamnarna i Pereine. Se kartan som bifogas till Consaber) och det är bara i deras hamnar där havet frusit till. Å andra sidan så har det frusit till rejält där. Administraten misstänker thalaskiskt sabotage medelst magi. Detta är oroväckande av ett par anledningar. Dels så bekräftar det på sätt och vis att det finns aktiva Rakhori eller motsvarande i Pereine. Dels så har dom uppenbarligen investerat ganska imponerande resurser i det här uppdraget (att frysa ner tre hamnar är ingenting man gör i en handvändning direkt). Dessutom så är detta troligtvis bara ett steg i en större plan.

Utan vettiga havsförbindelser med Consaber så är Pereina ganska känsligt. Å andra sidan så är det vanskligt att föra anfallskrig i vintertider, så att Thalamur attackerar är kanske otroligt. Å andra sidan så är Thalamurs avstånd till Pereine väldigt korta och deras försörjningslinjer är relativt säkra då dom löper genom eget land. Dessutom skulle Sabriska förstärkningar bli försenade då dom inte kan anlägga i någon hamn.

/Naug, ger förslag

Silvervarg

Warrior
Re: Vinterkyla

eller så är det bara en maktdemostration från thalaskisk sida "titta vad vi kan, passa er"

Gastono

Hero

Stormar eller kraftiga oväder nära kusten håller alla skepp i hamnen och inga skepp kan avgå på lång tid..

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"eller så är det bara en maktdemostration från thalaskisk sida 'titta vad vi kan, passa er' "

Nja det skulle jag inte tro. Thalamurs målsättning är inte att se tuffa ut inför folkmassorna och väcka folks fruktan. Tuffhet bryr dom sig inte om och pereinier gör redan brunt i brallan när dom hör orden "thalask" och "invasion" i samma mening.

Nej, Thalamurs målsättning är att återförena Imperiet, och det gör man inte genom att bränna sådana stora resurser (för vi är väl överens om att det krävs mycket resurser för att frysa 3 hamnar?) på företag som man i slutändan bara får ut PR för.

Dessutom så är det ett taktiskt drag att frysa sin fiendes hamn. Man har ett överläge som man bör ta tillvara på.

/Naug, tycker till

Silvervarg

Warrior

(för vi är väl överens om att det krävs mycket resurser för att frysa 3 hamnar?)

Jo, det är vi.
Jag är inte så påläst om Pereina-Thalamur relation...
De kommer iaf få ett helvete att hålla fred i iaf de skulle lyckas erövra Consaber....
Något som inte kommer inträffa om min rp får agera ostört, de håller på att rensa lite suspekta personer i hovet nu.... :gremlaugh:

Tearlach

Warrior
det bästa är nog att inte hindra dom ifrån att ta båten utan att ge dom en anledning att ta den långa vägen.

Till exempel en skattkarta som visar på en skattgömma i närheten av Svrox eller Qatada.

Väl funnen så visar den sig bestå av en mycket vacker och gammal dvärgisk yxa, ett begravningsvapen.

Den kan nog vara värd en slant för någon samlare,
men tänk vad mycket mer man borde få om man lämnar tilbaka den till Ghor fästet.

Specielt som ledtrådar på platsen tyder på att en galen dvärg har stulit yxan ifrån en gammal fiendes grav.

Och oj vad nära colonan vi har hamnat nu då de e ju bara gränsen att pasera och hur svårt kan det vara?

Tearlach- vars gupp inte hadde någon anledning att pasera igenom jargien och tog båten till muhad istället.

hela det äventyr som vår SL hadde arbetat på dom senaste 2&1/2 veckorna gick åt skogen.

Mouja

Hero

Sedan skulle man ju kunna göra det lite som i... vilken film var det nu... Aja, någon film i alla fall.

Hamnarna har frusit och det snöar ganska rejält i Pereine och rykten går om att thalasiska skepp ska ha seglat en bra bit utanför kusten innan hamnen frös riktigt.
"Äh, inte är de så dumma så de attackerar oss under vintern."
"Men Herrn, det är bara vinter här... inte på något annat ställe."
"Lyss till mig soldat, de anfaller inte... vad är det som luktar brännt?"
"Det är en eld startad utav thalasiska trupper i den västra flygeln."

zokie

Veteran
råna dom, så har dom inte råd att åka till consaber med båt

få dom att göra något klantigt så att dom har för dåligt rykte för någon ska vilja ha dom ombord

ha en dvärg i sälskapet

eller en *skum* RP(alv/tirak/darken) som inte får komma med någon på pga rasism

Thalamur kanske har satt hamnen i blockad

ett gäng pirater plågar vattnen utanför perine

alla båtar är konfiskerade för att hjälpa consaber frakta understödssoldater till perine

de klantar till det och blir utslängda ur staden( och får inte komma in igen )

bara några tips^^