Lite olika grejor på senare tid, som tråden om trender i rollspelen och hela virusgrejen, har givit mig idéer. Jag skulle vilja göra följande med en liten grupp andra som är intresserade av samma sak:
Är det någon som är intresserad?
- Jag vill spela spelledarlös friform. Inga regelsystem, ingen spelledare, bara turas om att sätta scener och spela ut dem. Inget att falla tillbaka på.
- Jag tänker mig också "inga förberedelser". Bara sätta första scenen och bygga vidare på den. Ingen setup, relationskartor, inga rollpersoner skapas innan spel. Allt improviseras i stunden.
- Tanken är att öva på rollspel som hantverk, på rollspelets färdigheter. Att inte ha några stödstrukturer.
- Tekniker, inte regler.
- För att det ska vara enklare att ragga folk tänker jag mig att vi spelar online, via Discord. Kan vara i wrnu:s discord, eller på HemCon-servern.
- I början tror jag att det redan är utmanande att vänja sig vid konceptet. Därefter tänker jag mig att vi väljer något att fokusera på. Scensättning, dialoger, beskrivningar, tekniker, dramaturgi, och så vidare. Tänker mig att man diskuterar lite tillsammans innan spel, spelar i några timmar, sedan diskuterar igen efter spel. Vilka tekniker kan man använda, vad skulle man vilja pröva, och efteråt hur det gick, vad man är nöjd och mindre nöjd med, saker som andra gjorde som man tyckte var häftigt, och så vidare.
- Spelfrekvens är förhandlingsbart. Som utgångspunkt tänker jag mig något i stil med varannan vecka eller en gång i månaden.
Är det någon som är intresserad?