Nekromanti Jag saknar bra Forgotten realms äventyr!

G

Guest

Guest
När man sitter och läser i FR-Campaign setting får man ju ståpäls av alla underbart detaljerade figurer och hemliga organisationer. Zhentarims, Red Wizards of Thay, m.fl. Men mer än så blir det aldrig. Det finns inga äventyr/kampanjer publicerade där dessa nyckelpersoner figurerar. Lite som att spela "Star Wars" utan Darth Vader...Jag tillägnar timmar åt att konvertera gamla ADD äventyr till D&D 3.5 FR. Senaste FR-äventyret jag köpte var "City of the Spiderqueen", ett mycket bra kampanjäventyr i the Underdark. Men varför finns det inga liknande om Zhentarims o dylika? (Jag skulle verkligen uppskatta om någon känner till sajt/plats där man kan hitta bra FR anpassade äventyr!)

zarpath

Veteran
Ett tips är ju att köpa några Forgotten realms böcker och plöja igenom. Det finns några bra novellsamlingar vet jag. Där kan man få många bra uppslag till äventyr, det krävs ju lite förarbete och en stor skopa fantasi förståss, men det är ju det rollspel går ut på eller?

//Christer

G

Guest

Guest
Jo, det skulle man ju kunna göra. men problemet är inte brist på fantasi. Jag skulle kunna skriva en triologi om Zentharims och Red Wizards, men jag har inte tid! Därför skulle jag vilja ha fler "köp-äventyr" som utspelas i FR där kändisar som Drizzt D´Urden och Red Wizards är med. The City of the Spiderqueen är ju ett lysande exempel på ett bra FR-äventyr. Varför ger dem inte ut fler?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ett äventyr är på gång

Charles Ryan från WotC säger så här:

As for adventures, the Eberron series of adventures (last year and this) marked our return to adventure publication. You'll notice in that same catalog that there's an FR adventure coming out in September. You might see more, for the campaign settings and for D&D in general, in the future.

(Philosophically speaking, back in the day we figured the d20 community would jump all over adventure publication, and we'd focus on the core rules and high-end products we're uniquely qualified to produce. But the d20 publishers quickly abandoned adventures in favor of competing with us in the realm of rulebooks and supplements (Sun Tzu would not be proud), leaving that part of the market underserved. So we're going to serve it!)
Så det kommer FR-äventyr, men vi måste vänta länge, länge... :gremfrown:

M.

G

Guest

Guest
Forgotten Realms

Det var glada nyheter! Men jag måste säga att jag finner det minst sagt underligt att man ger ut en så oerhört detaljerad kampanjvärld som FR, utan att publicera äventyr som utspelas i den.

Sida upp och sida ner kan vi läsa om Zentharims och hur dem hotar Daggerdale. Vi kan läsa om hur man inte vet vem som leder Zentharims eftersom den gamle ledaren klonat sig själv och ett krig bröt ut mellan de olika klonerna. En fantastiskt spännande story, men som inte tar vägen någonstans. Den dör ut i FR-boken.

Nu måste Wizards inse sitt misstag och låta oss få spela i en riktig FR-värld där alla dem här karaktärerna deltar. Varför inte göra en äventyrsserie som tar FR-PCs från 1:a till 20:e level där man får möta Drizzt D´Urden, Elminster och alla? Det vore ju ascoolt!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Spider Queen

Jag håller med. Jag tycker väldigt mycket om Forgotten Realms och skulle gärna se några maffiga kampanjer som utspelar sig där. Har sneglat lite mot "the city of the spider queen". Någon som har spelat/läst det och har lust att dela med sig med synpunkter?

- Vulf

G

Guest

Guest
Re: Spider Queen

Jag har det äventyret och på en tiogradig skala är det 10. Lätt! Det är en fantastisk kampanj som tar PC´s ner i Underdark och får uppleva "inbördeskrig" mellan två fraktioner hos Drows. Äventyret är enormt och intrigen är spännande och "lurig". Fantastiska illustrationer och kartor gör det underbart att spelleda!

"City of the Spider Queen" är en fantastisk modul för att upptäcka "Underdark" och Drows. Jag rekommenderar alla att köpa modulen. Och det är precis den här typen av stora äventyrsmoduler som jag efterfrågar! Tänk er en kampanj där man slåss mot Zentharim, där slutstriden är mot deras ledare och hans kloner! Eller en kampanj med "Red Wizards of Thay". Jag tycker en äventyrsmodul borde släppas till varje kampanj-supplement som Wizards släpper. Det är ju ändå äventyren vi faktiskt spelar!

Men köp "City of the Spiderqueen"! Du kommer INTE ångra dig! Rekommenderas dock för erfarna spelare och PC´s. Drows på hemmaplan är inte helt lätta att "hantera"....Vässa yxorna boys!

Basenanji

Postd20modernist
Re: Forgotten Realms

Det var glada nyheter! Men jag måste säga att jag finner det minst sagt underligt att man ger ut en så oerhört detaljerad kampanjvärld som FR, utan att publicera äventyr som utspelas i den.

I någon av mina trådar som jag skrev för trettio år sen frågade jag de begåvade forumiterna varför kampanjvärldar var populärare än äventyr. Svaret jag fick var att det är roligare att själv få skriva sina äventyr i en publicerad kampanjvärld, än att köra ett färdigskrivet äventyr.
Jag tror att det där är en av anledningarna till varför det ges ut så få äventyr till FR.

Sedan tycker jag att äventyrsserien 'Shadowdale-Tantras-Waterdeep' dvs Tablets of fate-trilogin är någorlunda hygglig.
/Basenanji

(Men jag har tänkt att jag ska dyka upp som gubben i lådan i er grupp (jag är kompis med Christer) och då kommer jag ha med mig äventyr. För jag vill va DM. Va?! Vad sa Basse? Ska han va DM nu helt plötsligt!!! :gremsuck:

Radagast

Swordsman

Jag tror också att bristen på publicerade äventyr har samma orsak som i Sverige, de säljer dåligt i jämförelse med exempelvis kampanjmanterial och liknande supplement.

Dessutom, har man spelat ett publicerat äventyr, spelar man ju det inte gärna igen på några år (åtminstone) och produkten ligger och samlar damm, tills man glömt tillräckligt mycket för att få en behållning av det igen...

// Radagast

G

Guest

Guest

Jag tycker kampanjsupplementen till FR/DD är fantastiskt bra! Forgotten Relams, och alla supplement som beskriver särskilda delar av Faerun (Shining South, Unapproachable East, m.fl) är av ypperlig kvalitet.

Och givetvis, i en perfekt värld skulle även jag föredra sitta uppe på nätterna med brinnande stearinljus och skriva äventyrsserier för blodtörstiga äventyrare (tro mig, Krille blir ett blodtörstigt monster när hans Dwarven Fighter axlar sin Great Axe!!). Men tyvärr lever jag inte i en perfekt värld, och jag tror att många med mig har svårt att få tiden gå ihop. Jobb, studier, familj, dammsugning, diska, bråka med flickvännerna, ja allt det där kostar tid och tid är en synnerlig begränsad vara.

Jag tycker därför det vore rimligt att i varje fall ett äventyr publiceras per supplement. Så att när dem släppte "Unapproachable East" borde dem också ha släppt ett separat äventyr som utspelas där.

Bara att läsa alla kampanjsupplement tar ju en hiskelig tid, så Wizards borde förstå hur tacksamt det vore med bra "köpäventyr". "City of the Spiderqueen" visar att kvaliteten inte blir något problem!

G

Guest

Guest

Fast jag tror inte man ska låsa fast sig för mycket vid hur mycket ett äventyr säljer. Attraktionen hos en spelvärld, tycker i varje fall jag, är ju delvis hur mycket material som finns publicerat till den. D&D vinner så mycket nya spelare tack vare den enorma mängd prylar som finns publicerat. För alla oss som inte har obegränsat med tid/fritid vore det ytterst tacksamt med officiella äventyr till FR/DD. Jag tycker också att de äventyr som Wizards tar sig för håller yttersta klass i jämförelse med andra.

Efter att ha läst Seters inlägg (ovan) verkar det som om Wizards börjar förstå vikten av att publicera officiella äventyr till FR. I Eberron har dem ju redan axlat det ansvaret.

G

Guest

Guest
Glada nyheter!

Ja, det verkar som Wizards förstår vikten av att publicera riktigt bra officiella äventyr. Men dem verkar ha satsat uteslutande på sin nya värld, Eberron. Där finns det hur mycket äventyr som helst!!

Stod det något om vad det kommande äventyret (FR) i september handlar om?