Nekromanti jag ser dig

smaffy

Hero
ett par inlägg under finns det ett liknande inlägg. eftersom det mer handlar om säkerheten i affärer och inte om spionsateliter och prisman, vilket är vad jag tänker på när jag läser ordet "bevakning" så tänkte jag ta upp det här i stället.. om jag nu får göra så för faschistmoderatorerna.

för ett tag sedan, den elfte september (?!) hade ett par dumma terrorister sönder två helt underbara kapitalistbyggnader.. folk världen över förunderades över terroristernas skicklighet och min tekniklärare hade ett mindre föredrag om järnbalkarnas påfrestningskapacitet under höga temperaturer samt förklarade med en nästan barnslig förtjusning varför husen föll samman.

en tanke som slog mig och ett par andra människor världen över då var hur man kan stoppa sån terrorism. ett par månader innan flygplanen krashade hade ett den franska polisen spårat och fångat in ett par fransmän som höll på att smuggla ut lite uran ur landet, uran som deras köpare skulle göra en atombomb av. jag tror inte att polisen hade lyckats stoppa smugglarna om det inte var för att de fått nys om deras operation.. tullgubbarna använder ju knappast geigermeters. hur fick de nys om vad de höll på med? avlyssning....?

hur stoppar man sån terrorism? i framtiden är man än mer utsatt för hotet och det enda sättet att stoppa dem, terroristerna är nog att öka bevakningen och minimera den personliga integriteten till ett minimum? bevakning, avlyssning av cyberrymden, gubbar som springer omkring med tempest-maskiner och signalspanar. posten läser och undersöker alla brev för att kontrollera att det inte finns nått ebola eller mjältbrandsvirus däri.. hur enkelt är det att spräcka en kupol över en stad, eller att smuggla in en atombomb till manhattan genom att lägga den i en skåpbil och parkera den i ett parkeringshus??

hur skyddar säkerhetspolisen i neotech befolkningen från terrorister? min gissning är att de antagligen har byggt ut ett stort och elakt avlyssningsprojekt i stilen med echelon, sen om de hittar nått underligt låter de megablaffasnabba artificiella intelligenser ögna igenom allt underligt och sortera ut det viktiga... det viktiga spåras och personen/organisationen som skickat informationen sätts under speciell bevakning, får hem lite signalspårare eller blir kanske monitorerad av en liten spionsatelit.. personens register undersöks och samkörs med andra kända terroristers, han får hemmet avlyssnat.. kanske kommer en liten skåpbil med en mobil laser och bränner in ett litet prisma (en mängd spalter som sitter nära varandra) på fönstret, en liten laser mäter fönstrets vibrationer och därmed alla ljud som kommer innifrån.. genom prismat kan sedan polisen se vad som sker därinne, kanske kan de tillochmed avgöra ifall det finns några otillåtna ämnen genom att göra en spectralanalys...

...eller är det lite väl mycket "storebror"? det svåra är att det inte går att lägga alla suspekta människor under bevakning, och att om alla vore bevakade så hade min rollperson varit grillad redan.. eller?

Tippis

Warrior
I alla SF-rollspel, eller åtminstone de spel där någon har tillgång till avancerad högteknologi (dvs även inkluderat KonspirationX), faller min rollspelskrets tillbaka till den lilla behändiga Shadowrun-dronen.

Ett enkelt men effektivt sensorpaket som hänger under en mini-blimp på 200m höjd - ingen störs, ingen känner sig kränkt, men alla är övervakade.
Lägg till detta mönstermatchande programvara som letar vapenformade "svarta hål" i folks IR-profiler, som söker av ljudbilden under sig och försöker snappa upp nyckelord ur konversationer, som lyssnar av den lokala mobiltrafiken, som pejlar efter olaglig (eller i alla fall oväntad) radiokommunikation.

En grupp jag hade med hade tillsammans införskaffat ett tjog dylika skapelser för en billig penning - gasbalonger är inte så dyra, ens i framtiden - och ökade sin överlevnadsratio från "död efter 2,7 äventyr" till "pensionerad efter 6 lyckade utpressningar 10 äventyr senare", och då hade de ganska skrala resurser till att börja med...

Ofta tar spel upp de stora dead-tech prylarna (sateliter, echeleon osv), och de små gulliga leksakerna (buggar, portabla cyberscanners) men man glömmer det som göms i det vardagliga... Varför inte låta slingorna som styr trafikljusen även mäta strålning, eller snabbsöka efter smugglingsutrymmen i bilen som just passerade... (oj nu blev det långt)

Kort sagt: vill du som spelledare (eller spelare) använda ett lågt och lumpet sätt för att spionera på så är det oftast bara att köra, i alla fall i Neotech - om du kan komma på idén idag, kan man nog massproducera den om 60 år