Nekromanti jag ska snart vara spelledare, några tips?

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
jag hade tänkt att skriva ner äventyret om rakk, tiraken som rollpersonerna ska hjälpa att bli en riktig karl. (beskrivs i geografica mundana, i kapitlet om takalorr).
har ni några tips om några händelser som kan vara typiska?
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Lite allmänna tips inför din begynnande SL karriär:

Ge alla spelarna tid och utrymme att utveckla sina karaktärer, detta är viktigt, speciellt i början, annars är det svårt för spelarna att veta hur de ska agera. Sedan är det viktigt att tänka på att du bör ge hints om vad kommer att hända till spelarna för att dessa inte ska känna sig helt maktlös, dessa bör dock vara ytterst subtila och bör ges restrektivt. En annan sak som är viktig är att possen av RPer har ett bra skäl att hänga tillsammans, annars blir kampanjen bara konstig och krystad...

Go on, go for it! :gremlaugh:
 

General

Veteran
Joined
26 Aug 2002
Messages
88
Location
Mölnlycke ....(GBG)
Jag ska också snart vara spelledare

Som rubriken säger så ska jag också vara det och jag behöver också lite tips om hur man ska ha fått knåpat ihop ett bra äventyr till mina kamrater som med all säkerhet kommer kritisera mig till döds...ps. no p cozcin. :gremtongue:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: Jag ska också snart vara spelledare

Börja smått, allt blir lättare då. Till exempel börja i en mindre by och skippa alla dessa marknader och torn och fantastiska "Evilborgar" där Ondskan personifierad bor.
Ta istället en mörk jordhåla där rövarna bor.
 

Geequed

Veteran
Joined
22 Jan 2003
Messages
10
Location
Norrbotten, Luleå
Ett tips är att börja smått precis som Carmon skrev tidigare...
Viktigt är att TÄNKA smått..det är småsakerna som gör det intressant för RP'na...

T.ex. Att Rp'na går vilse i en högtidsparad eller liknande...att får frossa bland exotiska varor/vapen/rustningsdelar vid ett marknadsstånd kan vara mycket intressant...Att sen blanda in nån tjuv eller nån annan liten händelse i DEN STORA KAMPANJIDÉN är VIKTIGT...Kom ihåg! Förvilla inte in RP'na i nån krånglig berättelse, utan "LURA" in dem i händelseförloppet...

Rp'na är inte centrum för världsalltet förän de kommer in i händelsen..om du förstår vad jag menar...

Jag brukar fokusera på karaktärer...utan KARAKTÄRER blir det trist att möta folk...t.ex. en tjurskallig dvärg, en söt missla som är naiv...En tirak som har fattat tycke för en rustningsdel (eller liknande, kanske en av Rp'na).
Att sedan spela ut en snorkig adelsman med näsan upp i vädret och en macho-attityd eller så...det ÄR roligt...
Rp'na kan bli riktigt irriterade och involverade p.g.a. att en SLP uppträder på ett visst sätt...utnyttja det...=)

Lycka till!
/Grikk Gûrtha den Blodiga Halvmetern...haha
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nja... jag gillar inte riktigt de där uppenbara stereotyperna som du nämner, utan jag föredrar de som iaf till en början ger ett helt annat intryck, som t ex den bonnige adelsmannen (nyadlad bonde?), den räddhågsna dvärgen oc den aggressiva och kaxiga misslan. Min favorit hittills har nog varit den genommysige, gästfrie äppelpajsbakande nekromantikern spm vi råkade hälsa på...
Definitivt den mest creepy slp:en som vi stött på, iaf i min mening.
Men hygglig och genommysig var han!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Med tanke på att du brukar kommentera versaler och dylikt...

..."äppelbajsbakande"?!

Mvh / Phelan
 
Top