wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
I går spelledde jag Teknochocks introäventyr - Snabba bud - för ett gäng på den lokala rollspelsklubben.
Jag är som bekant rätt nedgången i indieträsket numera, spelarna var inbitna traditionalister och spelet har kallats trad. Hur skulle det här sluta?
Jag kollade om alla hade sett Bladerunner, och det hade de, så vi skippade världsbeskrivningen och gick raka spåret på reglerna. Jag lottade ut de färdiga exempelrollerna och delade ut regelsammanfattningen jag gjort tidigare på dagen. Att förklara reglerna tog oväntat lång tid, vi satt säkert en halvtimme - 40 minuter och diskuterade, provslogs lite och snackade. Teknochock är inte svårt i sig, men det är annorlunda och finurligt.
Sedan körde vi igång med introt i parkeringshuset, rollerna letade efter sin kontakt, handlade lite knark och hejjade på gamla bekanta. Jag lyckades inte fatta hur rollerna skulle komma in i äventyret när jag läste det, så jag bestämde att gängledaren hade fått betalt av Levinson för att ställa upp med några gorillor (rollpersonerna) inför en affärstransaktion. Kontakten hann inte mer än sätta in dem i vad de skulle göra innan han blev skjuten av Sijuhi Angels som stormade partajet för att få tillbaka sin väska.
En kort eldstrid bröt ut, Jazz fick två dödliga skador men en av hennes kontakter offrade sig och tog skadorna, stackars Jazz blev pillermissbrukare på kuppen. Pepper motorsågsfäktade en av de kungfu tränade motståndarna och Doktorn dominerade skjutandet med Levinsons kylväska på ryggen. Iris stal en brinnande bil och körde den genom folkhavet, hoppade ut precis innan den körde in i en hop av Sijuhi Angels, och pangade tanken med sin bössa så bilen exploderade i ett ett eldhav.
Striden hade tagit rätt lång tid i faktisk speltid att reda ut, eftersom alla skulle lära sig reglerna, så jag klippte raskt till en kort sekvens där rollerna mötte Aung Zu och fick veta vart de skulle med väskan, och förmaningar om att inte öppna den eller låta den bli varm.
Rollerna nappade på det där med att inte låta innehållet bli varmt och när jag beskrev hur batteriet i kylväskan höll på att ta slut så begav de sig genast till Kylväskor'R'Us (där Jazz köpte alla sina kylväskor) för att skaffa en större väska att stoppa den de redan hade i.
K'R'U var stängt för natten, klockan var ju 02:12 när de rullade upp till butiken. Inga problem, rollerna gjorde ett inbrott och Iris manipulerade larmet. Inbrottet gick naturligtvis åt pipsvängen och när de efter en kort strid med en säkerhetsrobot lämnade platsen stod hela butiken i högan låga.
Ut på motorvägen mot mötesplatsen - alla encounters i äventyret verkar förutsätta att rollerna beger sig ner i kloakerna för att listigt smyga med väskan. Men när två av rollerna har motorfordon som enda prylar så... tja, jag fick improvisera en ny encounter åt dem. Motorstopp vid ett långtradarfik.
De stod och funderade på vad de skulle göra härnäst när ett gäng Sijuhi Angels kom inrullande på motorcyklar. Blixtsnabbt stjäl de en långtradare, alla fyra knör in sig i förarhytten tillsammans med den enorma kylväskan, som innehåller en kylväska och rullar ut på motorvägen igen.
Jag snabbimproviserade lite regler för hur man jagar en lastbil med ett MC gäng och så körde vi igång. Jazz svajade av och an över den så gott som övergivna motorvägen med lastbilen och försökte hålla änglarna stången. Pepper klättrade ut, sprang över taket och hoppade ner mellan lastbilens två bakre släp och gav sig på kopplingen med sin motorsåg för att frigöra släpet till en barrikad bakom dem, och Doc och Iris pangade vilt med sina bössor. Det blev en rätt lång strid i speltid räknat, 20 änglar mot de fyra rollpersonerna, men det flöt på rätt bra. Pepper slogs i mellanutrymmet mot två änglar och lyckades till slut frigöra släpet och plockade ytterligare fyra med det. Jazz prejade flera över räcket. Doc och Iris höll undan dem, och när vapnen till slut gick sönder kastades de på förföljarna och fick bort ytterligare några.
Till slut stannade den ende kvarvarande ur Sijuhi Angels och hytte med näven, "Nästa gång Ayesha Doom! Nästa gång!".
Spelpasset närmade sig sitt slut så rollerna lämnade utan omsvep över väskan till mottagaren, fick 2000 i nystrukna sedlar och såg solen gå upp över Shanghai.
--
Återkommer senare med lite kommentarer på reglerna både från mig själv och från tradspelarna.
Jag är som bekant rätt nedgången i indieträsket numera, spelarna var inbitna traditionalister och spelet har kallats trad. Hur skulle det här sluta?
Jag kollade om alla hade sett Bladerunner, och det hade de, så vi skippade världsbeskrivningen och gick raka spåret på reglerna. Jag lottade ut de färdiga exempelrollerna och delade ut regelsammanfattningen jag gjort tidigare på dagen. Att förklara reglerna tog oväntat lång tid, vi satt säkert en halvtimme - 40 minuter och diskuterade, provslogs lite och snackade. Teknochock är inte svårt i sig, men det är annorlunda och finurligt.
Sedan körde vi igång med introt i parkeringshuset, rollerna letade efter sin kontakt, handlade lite knark och hejjade på gamla bekanta. Jag lyckades inte fatta hur rollerna skulle komma in i äventyret när jag läste det, så jag bestämde att gängledaren hade fått betalt av Levinson för att ställa upp med några gorillor (rollpersonerna) inför en affärstransaktion. Kontakten hann inte mer än sätta in dem i vad de skulle göra innan han blev skjuten av Sijuhi Angels som stormade partajet för att få tillbaka sin väska.
En kort eldstrid bröt ut, Jazz fick två dödliga skador men en av hennes kontakter offrade sig och tog skadorna, stackars Jazz blev pillermissbrukare på kuppen. Pepper motorsågsfäktade en av de kungfu tränade motståndarna och Doktorn dominerade skjutandet med Levinsons kylväska på ryggen. Iris stal en brinnande bil och körde den genom folkhavet, hoppade ut precis innan den körde in i en hop av Sijuhi Angels, och pangade tanken med sin bössa så bilen exploderade i ett ett eldhav.
Striden hade tagit rätt lång tid i faktisk speltid att reda ut, eftersom alla skulle lära sig reglerna, så jag klippte raskt till en kort sekvens där rollerna mötte Aung Zu och fick veta vart de skulle med väskan, och förmaningar om att inte öppna den eller låta den bli varm.
Rollerna nappade på det där med att inte låta innehållet bli varmt och när jag beskrev hur batteriet i kylväskan höll på att ta slut så begav de sig genast till Kylväskor'R'Us (där Jazz köpte alla sina kylväskor) för att skaffa en större väska att stoppa den de redan hade i.
K'R'U var stängt för natten, klockan var ju 02:12 när de rullade upp till butiken. Inga problem, rollerna gjorde ett inbrott och Iris manipulerade larmet. Inbrottet gick naturligtvis åt pipsvängen och när de efter en kort strid med en säkerhetsrobot lämnade platsen stod hela butiken i högan låga.
Ut på motorvägen mot mötesplatsen - alla encounters i äventyret verkar förutsätta att rollerna beger sig ner i kloakerna för att listigt smyga med väskan. Men när två av rollerna har motorfordon som enda prylar så... tja, jag fick improvisera en ny encounter åt dem. Motorstopp vid ett långtradarfik.
De stod och funderade på vad de skulle göra härnäst när ett gäng Sijuhi Angels kom inrullande på motorcyklar. Blixtsnabbt stjäl de en långtradare, alla fyra knör in sig i förarhytten tillsammans med den enorma kylväskan, som innehåller en kylväska och rullar ut på motorvägen igen.
Jag snabbimproviserade lite regler för hur man jagar en lastbil med ett MC gäng och så körde vi igång. Jazz svajade av och an över den så gott som övergivna motorvägen med lastbilen och försökte hålla änglarna stången. Pepper klättrade ut, sprang över taket och hoppade ner mellan lastbilens två bakre släp och gav sig på kopplingen med sin motorsåg för att frigöra släpet till en barrikad bakom dem, och Doc och Iris pangade vilt med sina bössor. Det blev en rätt lång strid i speltid räknat, 20 änglar mot de fyra rollpersonerna, men det flöt på rätt bra. Pepper slogs i mellanutrymmet mot två änglar och lyckades till slut frigöra släpet och plockade ytterligare fyra med det. Jazz prejade flera över räcket. Doc och Iris höll undan dem, och när vapnen till slut gick sönder kastades de på förföljarna och fick bort ytterligare några.
Till slut stannade den ende kvarvarande ur Sijuhi Angels och hytte med näven, "Nästa gång Ayesha Doom! Nästa gång!".
Spelpasset närmade sig sitt slut så rollerna lämnade utan omsvep över väskan till mottagaren, fick 2000 i nystrukna sedlar och såg solen gå upp över Shanghai.
--
Återkommer senare med lite kommentarer på reglerna både från mig själv och från tradspelarna.