Nekromanti Jag spelledde Teknochocks introäventyr [spoiler]

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I går spelledde jag Teknochocks introäventyr - Snabba bud - för ett gäng på den lokala rollspelsklubben.

Jag är som bekant rätt nedgången i indieträsket numera, spelarna var inbitna traditionalister och spelet har kallats trad. Hur skulle det här sluta?

Jag kollade om alla hade sett Bladerunner, och det hade de, så vi skippade världsbeskrivningen och gick raka spåret på reglerna. Jag lottade ut de färdiga exempelrollerna och delade ut regelsammanfattningen jag gjort tidigare på dagen. Att förklara reglerna tog oväntat lång tid, vi satt säkert en halvtimme - 40 minuter och diskuterade, provslogs lite och snackade. Teknochock är inte svårt i sig, men det är annorlunda och finurligt.

Sedan körde vi igång med introt i parkeringshuset, rollerna letade efter sin kontakt, handlade lite knark och hejjade på gamla bekanta. Jag lyckades inte fatta hur rollerna skulle komma in i äventyret när jag läste det, så jag bestämde att gängledaren hade fått betalt av Levinson för att ställa upp med några gorillor (rollpersonerna) inför en affärstransaktion. Kontakten hann inte mer än sätta in dem i vad de skulle göra innan han blev skjuten av Sijuhi Angels som stormade partajet för att få tillbaka sin väska.

En kort eldstrid bröt ut, Jazz fick två dödliga skador men en av hennes kontakter offrade sig och tog skadorna, stackars Jazz blev pillermissbrukare på kuppen. Pepper motorsågsfäktade en av de kungfu tränade motståndarna och Doktorn dominerade skjutandet med Levinsons kylväska på ryggen. Iris stal en brinnande bil och körde den genom folkhavet, hoppade ut precis innan den körde in i en hop av Sijuhi Angels, och pangade tanken med sin bössa så bilen exploderade i ett ett eldhav.

Striden hade tagit rätt lång tid i faktisk speltid att reda ut, eftersom alla skulle lära sig reglerna, så jag klippte raskt till en kort sekvens där rollerna mötte Aung Zu och fick veta vart de skulle med väskan, och förmaningar om att inte öppna den eller låta den bli varm.

Rollerna nappade på det där med att inte låta innehållet bli varmt och när jag beskrev hur batteriet i kylväskan höll på att ta slut så begav de sig genast till Kylväskor'R'Us (där Jazz köpte alla sina kylväskor) för att skaffa en större väska att stoppa den de redan hade i.

K'R'U var stängt för natten, klockan var ju 02:12 när de rullade upp till butiken. Inga problem, rollerna gjorde ett inbrott och Iris manipulerade larmet. Inbrottet gick naturligtvis åt pipsvängen och när de efter en kort strid med en säkerhetsrobot lämnade platsen stod hela butiken i högan låga.

Ut på motorvägen mot mötesplatsen - alla encounters i äventyret verkar förutsätta att rollerna beger sig ner i kloakerna för att listigt smyga med väskan. Men när två av rollerna har motorfordon som enda prylar så... tja, jag fick improvisera en ny encounter åt dem. Motorstopp vid ett långtradarfik.

De stod och funderade på vad de skulle göra härnäst när ett gäng Sijuhi Angels kom inrullande på motorcyklar. Blixtsnabbt stjäl de en långtradare, alla fyra knör in sig i förarhytten tillsammans med den enorma kylväskan, som innehåller en kylväska och rullar ut på motorvägen igen.

Jag snabbimproviserade lite regler för hur man jagar en lastbil med ett MC gäng och så körde vi igång. Jazz svajade av och an över den så gott som övergivna motorvägen med lastbilen och försökte hålla änglarna stången. Pepper klättrade ut, sprang över taket och hoppade ner mellan lastbilens två bakre släp och gav sig på kopplingen med sin motorsåg för att frigöra släpet till en barrikad bakom dem, och Doc och Iris pangade vilt med sina bössor. Det blev en rätt lång strid i speltid räknat, 20 änglar mot de fyra rollpersonerna, men det flöt på rätt bra. Pepper slogs i mellanutrymmet mot två änglar och lyckades till slut frigöra släpet och plockade ytterligare fyra med det. Jazz prejade flera över räcket. Doc och Iris höll undan dem, och när vapnen till slut gick sönder kastades de på förföljarna och fick bort ytterligare några.

Till slut stannade den ende kvarvarande ur Sijuhi Angels och hytte med näven, "Nästa gång Ayesha Doom! Nästa gång!".

Spelpasset närmade sig sitt slut så rollerna lämnade utan omsvep över väskan till mottagaren, fick 2000 i nystrukna sedlar och såg solen gå upp över Shanghai.

--

Återkommer senare med lite kommentarer på reglerna både från mig själv och från tradspelarna.

Ögat

Hero
Jag har också upplevt att rollpersonerna inte alls vill smyga utan stjäla bilar och köra fort. Jag håller med om att det är en defekt i äventyret.

När vi spelade äventyret på Dragon's Lair hände följande:

När Angels stormar in slår Iris upp ett hål i betongväggen med sin mekaniska arm och våra hjältar kan fly ut. Väl ute möter de kontakten och antar uppdraget. Pepper köper solglasögon och smärtstillande i en automat medan Iris får syn på Miguel, en slemmig kickerstyp som försökte ragga upp henne inne på festen och fick näsblod som tack. Nu är han och hans gäng i färd med att fly i sina trimmade bilar, men Iris genskjuter honom och tvingar ut honom ur bilen.

En vild biljakt tar vid, där Straal försöker tejpa igen de andras skador samtidigt som bilen blir förföljd och beskjuten. Iris slår för PILOT och går tjock, bilen och dess passagerare kraschar in i ett köpcentrum. Pepper blir medvetslös av smällen och luften fylls av bly från förföljarna.

Iris spelare kommer på en idé: att trycka gasen i botten, kasta sig ut och försöka krocka den stulna Audin in i förföljarnas Hilux. En vild diskussion bryter ut om huruvida det finns säkerhetsbälten. Iris spelare blir nästan upprörd på riktigt "Klart jag inte använder bilbälte. Inte cykelhjälm heller fall du undrar" Jag lugnar ned situationen genom att förklara att säkerhetsbälten inte används, men finns för att kunna spärra ratten vid stunts. Alla accepterar lösningen och spelet fortsätter.

Slaget går bara halvbra, men eftersom vi investerat så mycket i scenen får Iris välja vad som misslyckats. Det första budet är att planen gick i lås men att de inte hinner få ut Pepper, men till slut enas vi om att det var säkerhetsbältet som krånglade - Iris hade aldrig sett ett sådant tidigare och förstod inte sträckningsfunktionen. Resultatet blir att bilen börjar sladda runt okontrollerat och våra hjältar flyr in i den närbelägna marknaden.

Här får Straal någon sorts stridspsykos och återupplever sin forna militärtjänstgöring och dess fasor. Till slut lyckas gänget skaka förnuft i honom, och medan Angels, nu förstärkta av Miguels gäng, strömmar in från alla håll hittar Straal en gammal kompanibroder som hjälper gänget att fly.

Ute på gatan hämtar Pepper sin motorcykel och gänget kör genom stormvattendikena tills de blir överfallna av Lågtekare som spänt upp ett stort nät över diket. Pepper slår ett lysande slag, sladdar ned i vattnet och undkommer nätet. En väldig kämpe, vad som ser ut att vara en grottkvinna, avfyrar en harpun som fäster i motorcykelns tank men Straal lyckas såga av den innan stålwiren hinner sträckas.

Nu har spelet pågått i nästan två timmar, så det börjar bli dags att avrunda.

Gänget tar sig ut till mötesplatsen, men morgonen är redan kommen. Iris plockar fram hård-handsken och sitt strassbeströdda slagträ, Pepper väser hotelser, och vips är situationen löst.

Det mest glädjande var att Iris blev en så drivande karaktär, trots att hennes spelare kanske var den minst erfarna spelaren.

Det minst glädjande var, som Wilper nämner, att den väg som äventyret föreslår inte verkar vara den mest naturliga, vilket kan vara förvirrande för oerfarna spelgrupper. Den bittra sanningen stavas förstås bristande speltestning.

wilper

Skall jag köra äventyret igen kommer jag nog att lägga till något om "Kravallerna är inne på sin fjärde dag, alla vägar är helt igenkorkade av milslånga köer." Synd på rollerna som är så fokuserade på att ha fordon dock.

Annars, äventyret led inte direkt av att ha en biljakt, kanske kör det på samma sätt bara.

wilper

Spelarnas kommentarer

Spelarna var fyra herrar, vana trad-rollspelare (de snittade 10+ år i hobbyn), jag kände tre sedan tidigare.

De var nöjda med spelpasset, men inte med spelet.

Deras kritik bör ses i perspektivet att de spelar stort sett uteslutande långa kampanjer, och ser alla spel i ett perspektiv av hur väl de lämpar sig för lång kampanjer med roller som blir mäktigare och mäktigare.

Kärnpunkterna var:
* Dåligt att färdigheterna är kopplade i par, då kan man inte vara bra på båda i ett par.
* Tärningsmekaniken var en sämre version av Eons. Det var krångligt, (mycket matte tyckte vissa), och i slutändan rullade man ändå alltid tre tärningar.
* Det fanns inga egentliga möjligheter att bli bättre.

Men de hade trevligt ändå och pekade på "bra spelledare" som spelets räddning. Kul att höra iofs, men det var inte frågan om något spelarlöst rollspelande. De drog det tyngsta lasset själva även om de kanske inte märkte det själva.

Utifrån deras perspektiv kan jag förstå kritiken, om man egentligen bara är intresserad av långa kampanjer, och ser konventsspel som ett sätt att hitta nya spel att köra kampanj i... Tja, då räcker nog inte TCs inbyggda kampanjmodell att samla Status tills man kan lämna gatan.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Spelarnas kommentarer

wilper said:
Utifrån deras perspektiv kan jag förstå kritiken, om man egentligen bara är intresserad av långa kampanjer, och ser konventsspel som ett sätt att hitta nya spel att köra kampanj i... Tja, då räcker nog inte TCs inbyggda kampanjmodell att samla Status tills man kan lämna gatan.
Samla Status tills man kan lämna gatan? Det låter ju awesome. Det vore ju riktigt ballt att spela en kampanj om en stadsdel (den egentliga huvudpersonen!) där rollpersoner kommer och går (kanske tillsammans med spelarna) i takt med att de dingar ut i Status. Lite som att bygga konvent i Ars Magica eller nåt.

wilper

Spelledarens/mina kommentarer

Jag var nöjd med både spelpasset och spelet i sig. Jag spelledde inte på indiespelsvis (om det nu finns något sådant), utan spelade snarare rollen av mig själv som spelledare för tio år sedan, och spelade som jag spelade då. Det var oväntat kul.

I det sönderhypade Apocalypse World pratas det om "Barf forth apocalyptica", jag spelledde TC med måttot "Allt har gått åt helvete i framtiden". Och alla prylar fick tillägget "... billigt Kinesiskt skit." något som spelarna tog till sig och skyllde på när deras prylar en efter en rasade av för många 6:or i färdighetsslagen

Det var skoj att räkna ner REAX med staplar av pokermarker (spelets initiativmekanik), även om jag inte vet hur mycket det faktiskt bidrog med till spelet.

Det var synd att Psykos-reglerna inte kom i spel, men spelarna dansade galant (ovetandes) förbi alla möjliga situationer där de skulle kunna blivit aktuella.

Att bygga regelriktiga spelledarpersoner går fort, och skadesystemet och reglerna i övrigt lägger sig inte i vägen för stora strider.

Det var lite trist att det nästan alltid blev att man slog tre tärningar, det taktiska väljandet och klurandet som jag tyckte mig ha sett när jag läste spelet infann sig aldrig. Det hade förmodligen inte skadat med skrivna specialregler för fler situationer än de som finns i boken, men det är en smidig mekanik och det är lätt att improvisera fram regler vid behov. Jag vill spela någon gång till innan jag är helt säker, men jag tror att jag kommer sänka regelomdömet från "Mycket bra" till "Bra".

TC står kvar som mitt favoritspel för cyberpunk. Det finns något i det som får mig att vilja hacka och skriva nya regler och moduler. Sånt har jag inte känt på flera år (för någon annans grejjer, jag har ju klämt ur mig tre kompletta spel under den tiden).

Nu när jag körde färdiga rollpersoner och det medföljande äventyret, kunde jag på något vis gömma mig bakom att det inte var "mina" grejjer, saker som jag (IMO) hade kunnat göra elegantare fick stå kvar som de gjorde. Skall jag spela eget material måste jag nog in och hacka lite först.

Och regelboken hade nog haft god nytta av en redaktör, den verkade juste när jag läste genom den första gången. Men nu när jag faktiskt förberedde mig för att spela var saker inte längre lika uppenbara.

solvebring

Superhero
Låter ju relativt festligt det där. =)
Får en massa nostalgivibbar a la Neotech när jag hör sådant.

Det där med räknande och mycket tärningar låter dock inte så najs... Upplevde du det som att det var mycket av det?
Är det så - jag är nyfiken, för jag är nämligen rätt så osugen på den mängden rullande...

wilper

Det kanske är en generationsfråga, men jag tycker att TC ligger närmare Nya Mutant än både CP2020 och NeoTech.

Det var nog bara en av spelarna som upplevde verkliga problem med additionerna av ensiffriga tal... Det var ganska mycket tärningsrullande, men varje runda går väldigt fort. Det är inte mycket rulla som i Shadowrun där man kör få rundor men varje runda tar lång tid (och man hinner somna mellan sina turer att agera).