Nekromanti Jag tänkte köpa en köttkvarn

Zorbeltuss

Hero
Jag tänkte köpa en köttkvarn, handdriven sådan fördelaktligen.
Först och främst finns det några (förutom clas ohlson) som säljer köttkvarn med korvstoppning i butik, gärna under tusenlappen men det är ingen nödvändighet.
Andra frågan är, finns det veganska korvskinn att köpa i sverige? Jag är visserligen inte vegan för tillfället men funderar på att gå över till det igen.
Sist men inte minst reckommenderar du någon specifik modell av handdriven köttkvarn?

/Luna Lovegood

Kärlekscraft

Swordsman
Luna Lovegood;n11609 said:
Jag tänkte köpa en köttkvarn, handdriven sådan fördelaktligen.
Först och främst finns det några (förutom clas ohlson) som säljer köttkvarn med korvstoppning i butik, gärna under tusenlappen men det är ingen nödvändighet.
Andra frågan är, finns det veganska korvskinn att köpa i sverige? Jag är visserligen inte vegan för tillfället men funderar på att gå över till det igen.
Sist men inte minst reckommenderar du någon specifik modell av handdriven köttkvarn?

/Luna Lovegood
Och vad ska du mala ner i den??? Psykopatradarn blippar.:p
Luna Lovegood said:
Han jag bor med tänkte göra bacon burgare och jag tänkte väl rökt soja korv, sedan får man se var man går efter det.

Arfert

Facit
Leta på loppisar på landet (eller på blocket/tradera) efter gamla svenska grejer... 40-50-60-tal. Skultuna, Huskvarna, Kockums och liknade märken, typ. Bäst och oförstörbara.

Luna Lovegood said:
Hittade idag den första jag sett med korvhorn, det är anledningen till att jag inte velat köpa begagnad tidigare, men då mitt id krångel fortsätter kan jag inte köpa den eftersom jag inte kommer kunna hämta ut paketet.

pingas

Warrior
Kör med elektrisk. ;) gött att slippa veva hela tiden hahaha. (Laaaat) http://www.salsus.se/recept/blandat/vegetarisk-korv Jag skulle nog kört med plastfjälster. Lycka till!
Luna Lovegood said:
Vågar inte ha elektrisk, vill inte direkt bli Luna Fingerlös, dessutom så har alla köksapparater med motor gått sönder jättesnabbt för mig.
Förresten kommer de fjälster som inte är i plast vara ätbara?
pingas said:
Du får sjuda den först så att körven blir hårdare.
Sen försiktigt klippa isönder plasten, ta ut korven, sen är det bara att grilla!

pingas

Warrior
Carnivor.se (osmakligt namn) Dom har lite fiberfjälster o sånt. Kolla runt så hittar du säkert bra korvskinn för veg.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Elektriskt är väldigt trevligt om man stoppar själv. Men jag håller med om att det inte finns något substitut för en manuell =) Som arfert föreslår skulle jag titta efter en gammal begagnad som ser ut som på bilden. Kolla bara att den inte är helt rostig och att den går att sätta ihop och ta isär lätt.